پارس ناز پورتال

چرا سریالهای انگلیسی محبوبیت دارد؟

مجموعه : اخبار سینما
چرا سریالهای انگلیسی محبوبیت دارد؟

جولین فلوز فیلمنامه‌نویس برنده اسکار درمورد دلیل محبوب بودن سریال «دانتن ابی» در سراسر دنیا توضیحاتی داد.

جولین فلوز که برای فیلمنامه «گاسفورد پارک» ساخته رابرت آلتمن برنده اسکار فیلمنامه شد، دو سه سال است سریال «دانتن ابی» را به عنوان طراح و سرپرست نویسندگان روی آنتن فرستاده، سریالی که هر قسمت آن در بریتانیا بطور میانگین بیش از 10 میلیون نفر و در آمریکا بیش از شش میلیون نفر بیننده دارد.

این نویسنده راز موفقیت سریالش را که در کشورهای مختلفی روی آنتن رفته در بیشتر بودن لحظات شیرین و مثبت در آن در مقایسه با دیگر سریال‌ها می‌داند؛ «سریال «دانتن ابی» از نظری نقطه مقابل سنت سریال‌های روشنفکری شبکه بی‌بی‌سی است.»

فلوز در جریان جشنواره ادبی چیپینگ نورتن گفت نوشتن «دانتن ابی» او را متوجه کرده دنیا در طی این چند دهه چقدر تغییر کرده است. داستان این سریال در سال 1912 شروع می‌شود و ماجراهای آن تا فصل سوم به جنگ جهانی اول و پس از آن به آغاز دهه 1920 رسیده است.

این سریال داستان ساکنان عمارت دانتن ابی، دوستان و آشنایان آن‌ها و همچنین خدمتکاران آن‌هاست. در این بین عشق و مرگ و میر نزدیکان بیش از هر چیزی ماجراهای سریال را شکل می‌دهد.

«رفتار ماشینی جوانان دوره من کاملا از بین رفته است. آن موقع اگر از من می‌پرسیدی وقتی خانمی وارد اتاق می‌شود، آیا آقایان از جایشان بلند می‌شوند؟ سریع می‌گفتم بله بلند می‌شوند. اما به نظرم حالا اینطور نیست. موقع دقت کردن به چنین چیزهایی بود که متوجه شدم چقدر دنیایی که در آن بزرگ شده‌ام فراموش شده.»

فلوز در این جشنواره بخش‌هایی از فیلمنامه تازه‌منتشرشده سریال را خواند و گفت: «سریال نگاه طبقه روشنفکر را عوض کرده و نشان داده جامعه سلسله مراتبی قرار نیست حتما خوفناک باشد.»

او ادامه داد: «نظر اغلب روشنفکران این است که همه چیز تا پیش از سال 1968 افتضاح بود و اگر شما سعی کنید چیزی بنویسید که مخالف این را بگوید خائن به آرمان‌ها هستید، اما من این حرف را قبول ندارم. به نظر من همه چیز خوفناک نبود، همه جا تقریبا یکطور بود، بعد هم این نظام طبقاتی هزار سالی حکم‌فرما بود.»

فیلمنامه‌نویس «توریست» با انتقاد از سریال‌های جدید گفت: «در اغلب سریال‌های این روزها اگر شخصیت‌ها مست نباشند، یا به جان هم نیفتاده باشند یا چشم بد به زنان نداشته باشند روی تخت نشسته‌اند و دارند گریه می‌کنند. زندگی اینطور نیست، همه این‌ها را کنار هم دارد.»

فلوز درمورد انتقادهایی که به اشتباهات تاریخی در سریال شده نیز واکنش نشان داد و گفت، شاید یک جاهایی یک تغییراتی در واقعیات تاریخی داده باشد، اما در نهایت روح تاریخ را حفظ کرده است. او که از این انتقادها خسته شده گفت، کاش یک روزنامه‌ای بود و هفتگی ایرادهای تاریخی را می‌نوشت تا من هم پاسخ‌های مفصلی به آن‌ها می‌دادم.

سریال «دانتن ابی» در بریتانیا از شبکه آی‌تی‌وی پخش می‌شود و در بیش از 100 کشور جهان روی آنتن رفته و با استقبال بسیار روبرو شده است.