پارس ناز پورتال

تونیک های پوستی دیگه چیه؟

تونیک های پوستی دیگه چیه؟


 آیا می‌دانید پوست را تازه می‌كنند و با از بین بردن باقیمانده‌های چربی از روی پوست حسابی آن را تمیز می‌کنند و در نتیجه مانع باز شدن بیش از اندازه منافذ پوستی می‌شوند و پیری را هم به تعویق می‌اندازند؟

 

شما از تونیک‌های پوستی چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید پوست را تازه می‌كنند و با از بین بردن باقیمانده‌های چربی از روی پوست حسابی آن را تمیز می‌کنند و در نتیجه مانع باز شدن بیش از اندازه منافذ پوستی می‌شوند و پیری را هم به تعویق می‌اندازند؟ ارزان‌ترین راه برای بازکردن منافذ این است كه خیلی ساده صورت خود را زیرآب سرد بگیرید تا تمام آلودگی‌ها از روی آن پاک شود اما به طور حتم نمی‌خواهید تنها به یک شست‌وشوی ساده با آب سرد اکتفا کنید به خصوص با این هوای آلوده شهر ما که در طول روز حسابی انواع آلاینده‌ها را روی پوست می‌نشاند، باید بتوانید به نوعی این آلودگی‌ها را پاک کنید. چه چیزی بهتر از مواد طبیعی که هم ارزان‌ هستند و هم اثربخش همه این مواد را از عطاری‌ها می توانید تهیه کنید.

 

به‌طور كلی تونیك‌های پوستی متشكل از عصاره گیاهان علفی، گل‌ها، سركه، گلاب، آب شكوفه پرتقال یا نارون كوهی و سایر عصاره‌های ملایم است البته گاهی اوقات هم مقدار کمی گلیسیرین به آنها اضافه می‌کنند تا مناسب پوست‌های خشک یا معمولی شود.اگر پوست چربی داشته ‌باشید باید از مقدار بیشتری نارون كوهی استفاده ‌کنید انتخاب تونیک با توجه به نوع پوست به‌طور كلی تونیك‌های پوستی متشكل از عصاره گیاهان علفی، گل‌ها، سركه، گلاب، آب شكوفه پرتقال یا نارون كوهی و سایر عصاره‌های ملایم است البته گاهی اوقات هم مقدار کمی گلیسیرین به آنها اضافه می‌کنند تا مناسب پوست‌های خشک یا معمولی شود.اگر پوست چربی داشته ‌باشید باید از مقدار بیشتری نارون كوهی استفاده می‌کنند

 

چگونه تونیک را مصرف کنید

معمولا باید با یك تكه تنظیف یا پنبه آرایشی سفید تونیك یا جمع‌كننده را به آرامی روی صورت بمالید، اما اگر پوست شما به نظر تنبل و پژمرده می‌آید، باید کار بیشتری کنید و با حركات تند و سریع ضربه‌ای، پوست را ماساژ دهید. جوانسازی از این طریق موجب تحریك جریان خون به سمت پوست شده و باعث می‌شود كه پوست هم به طور طبیعی پاسخ داده و سلول‌ها را تغذیه كند (مثل آویزان كردن سر از لبه تخت كه خون را به صورت می‌كشاند). از یك پارچه نمناك یك بالشتك كوچك تهیه كنید. آن را با تونیك پوستی خود مرطوب سازید و روی پوست ماساژ دهید. روی گردن و چانه بیش از جاهای دیگر مانور دهید اما از جاهایی كه عروق آنها شكسته‌اند، دوری كنید حواستان باشد که بهتر است روی گونه‌ها فشار زیادی وارد نكنید.

 

پوست را کامل ضدعفونی کنید

تونیك گلاب و نارون كوهی در بین همه تونیك‌ها، مشهورترین است، زیرا تركیبی از گلاب خوش‌رایحه و نارون كوهی التیام‌بخش است. در برزیل، نارون كوهی به عنوان درمان‌گر معجزه‌آسا شناخته شده است. از آن به عنوان یك ماده ضدعفونی کننده برای كاهش تورم و آماس و به عنوان سفت‌كننده پوست استفاده می‌شود. برای ساخت این لوسیون، خیلی ساده سه‌چهارم فنجان گلاب را با یك‌چهارم فنجان نارون كوهی مخلوط كنید. اگر دارای پوست چرب هستید، می‌توانید نسبت تركیبات گلاب و نارون كوهی را برابر بگیرید.

 

تسکین‌دهندگی آن حرف ندارد

با عرق گل و گیاهان علفی، از همه نوع، تونیك‌های پوستی دل‌انگیز و معطر و بسیار مؤثری به دست می‌آید. این تونیك‌ها دارای خصوصیات برگردانندگی (به حال اول)، تسكین‌دهندگی و تمیزكنندگی است. دستورالعمل اصلی عبارت است از 2قاشق سوپ‌خوری از گیاهان علفی و گل‌های خشك یا تقریبا 3مشت پر از گیاهان علفی و گل‌های تازه در نیم لیتر آب. آب‌جوش را روی گیاهان علفی بریزید تا روی آنها پر شود. این كار باعث می‌شود كه كیفیت خوب آن با بخار از بین نرود. بگذارید گیاهان علفی، حداقل به مدت 20دقیقه در آب غوطه‌ور باشند، اما 2ساعت بهتر است. سپس ‌آن را صاف كنید و در بطری بریزید.

 

التهاب‌ها را فرو می‌نشاند

3 تا 4 قاشق سوپ‌خوری از برگ‌های ختمی را با یك‌چهارم لیتر آب مخلوط كنید، در آن را بگذارید تا به مدت 5 دقیقه به آرامی بجوشد. 20دقیقه به حال خود بگذارید، سپس آن را صاف كنید. تونیك موردنظر آماده است. ختمی درختی دارای خصوصیات تسكین‌دهندگی باارزشی است. اعراب بادیه‌نشین بسیار از آن استفاده می‌كنند

 

پوست را التیام دهید

گل همیشه بهار به دلیل خصوصیات التیام‌بخش معروف است. برای ساختن این تونیك می‌توانید از گل‌های خشك شده یا تازه آن استفاده كنید. روش فوق را در مورد تهیه عرق گل و گیاهان علفی دنبال كنید. برای اینكه در طول سال این تونیك را داشته باشید، گل‌ها را زمانی كه به حداكثر رشد خود رسیده‌اند بچینید، آنها را در گنجه یا در مكانی كه هوا به آن نخورد قرار دهید یا آنكه در مكانی خشك و تاریك نگهداری كنید. یك دسته بزرگی از این گل‌ها را خشك و آنها را در ظروف دهان‌گشاد شیشه‌ای نگهداری کنید. عرق گل همیشه بهار را می‌توانید به تنهایی مصرف كنید، یا آنكه با 2قاشق سوپ‌خوری نارون كوهی مخلوط كنید و به عنوان یك تونیك پوستی استفاده كنید. این تونیك ساده به‌خصوص برای پوست‌های چرب و لكه‌ای، مفید است. عرق گل همیشه بهار، در كرم‌های صورت قدیمی استفاده بسیار داشته است و شما می‌توانید در دستورالعمل دلخواه‌تان، به جای آب، عرق گل همیشه بهار جایگزین كنید.

 

گیاهان دارویی را یکجا بشناسید

همان‌طور که در روش‌های پیشین گفته‌شد می‌توانید از گیاهان دیگری هم به عنوان تونیک استفاده کنید مثلا یاس بنفش و گل شمعدانی به دلیل خصوصیات ضدعفونی‌كننده آنها، برگ‌های زنبق و پیچ امین‌الدوله به دلیل اثر ضدالتهابی، گل لیموترش به عنوان یك تمیزكننده خوب، اسطوخودوس به دلیل خاصیت آرام‌بخشی‌اش، به علاوه بوی تازه و دل‌انگیز آن و قاصدك كه به دلیل معالجه پوست‌های رنگ پریده مشهور است همه می‌توانند به کمک پوست شما بیایند.

 

لک‌ها را پاک می‌کند

عرق گل آقطی اثر پاك‌كنندگی مطلوب روی پوست دارد و برای پاك كردن پوست از لكه و لطیف ساختن آن استفاده می‌شود. دارای اثر تسكینی و التیامی نیز است. یك خانم ایرلندی هنگامی كه برای محافظت در مقابل باد و سوزش نور خورشید، هیچ‌چیز در دست نداشت، از عصاره گل آقطی استفاده‌كرد كه بسیار مؤثربود. برای ساخت آن، یك مشت پر بزرگ گل آقطی را بشویید و 6 قاشق سوپ‌خوری از گل تازه یا 2 قاشق سوپ‌خوری گل خشک را در داخل یك ظرف دهان‌گشاد و بزرگ ریخته، 2فنجان آب‌جوش روی آن بریزید تا سطح ‌آن را كاملا بگیرد و بگذارید كه در طول شب در آن غوطه‌ور باشد. روز بعد، آن را صاف كنید. اكنون حدود 2 فنجان عرق گل آقطی طلایی كمرنگ با رایحه معطر دارید. عرق گل آقطی را می‌توانید به تنهایی یا همراه با تونیك‌های تركیبی و پیچیده استفاده كنید.

 

پوست‌های تیره را روشن می‌کند

03میلی‌آب را بجوشانید و حدود یک فنجان گل قاصدک و 2 قاشق غذا خوری برگ خشک شده سدر را به آن اضافه کنید، بگذارید 10 دقیقه بجوشد، سپس آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید سرد شود. مایع را از صافی رد کرده و دو قطره روغن عصاره گریپ‌فروت را به آن اضافه کنید، محلول را در ظرفی ریخته و خوب تکان دهید تا یکدست شود. هفته‌ای 2 تا 3 بار از این تونیک جهت پاکسازی پوستتان استفاده کنید، این تونیک برای پاکسازی و تمیز ساختن منافذ عمیق بسیار موثر است و تا حدودی به سفید و روشن‌تر شدن پوست کمک خواهد کرد.

 

اگر پوستی آسیب‌دیده دارید

2 عدد پرتقال آب بگیرید و با100 میلی‌لیتر سرکه انگور و 200 میلی‌لیتر عرق بهار نارنج مخلوط کنید تا یک تونیک مخصوص پوست‌های چرب بسازید، شما می‌توانید پس از هر بار تمیز کردن پوست از این تونیک استفاده کنید، تونیک باعث بهبود و ترمیم لایه اسیدی پوست شده و پوست صدمه دیده را ترمیم می‌کند و تا حدی نیز مانع بزرگ‌تر شدن منافذ پوستی صورتتان می‌شود.

 

پف‌آلودگی پلک‌ها را با این تونیک برطرف کنید

30 گرم به دانه را به مدت 5 دقیقه در200 میلی‌لیتر آب جوشانده، سپس این مایع لزج را از صافی عبور دهید. پس از سرد شدن، آن را با 50 میلی‌لیتر عرق هاماملیس مخلوط کنید. از آنجا که این تونیک بسیار ملایم است، می‌توان از آن برای تمیز کردن پوست حساس اطراف چشم‌ها استفاده کرد. پف‌آلودگی پلک‌ها و تورم کیسه‌های اشکی را می‌توان با این تونیک برطرف كرد، بدین ترتیب که هر صبح و شب کمی از آن را توسط نوک انگشت اشاره با ضربه‌های آرام و بدون فشار روی پوست دور چشم بمالید. با استفاده از این تونیک، ترک‌های پوست سریع‌تر علاج می‌شوند.