پارس ناز پورتال

صورتم خیلی قرمزه چیکار کنم ؟؟

صورتم خیلی قرمزه چیکار کنم ؟؟


یكی از شكایات نسبتا شایع بیماران مراجعه‌كننده به متخصصان پوست و مو، قرمزی گذرا یا دائمی و آزاردهنده پوست صورت است. این تغییر در بسیاری مواقع یك واکنش طبیعی است و بیماری محسوب نمی‌شود.

 

در واقع، این یك امر طبیعی است كه بعضی از افراد در شرایط هیجانی خاص مثل خشم و شرم، در مواجهه با سرما و گرمای شدید، به دنبال انجام فعالیت بدنی یا مصرف غذاهای تند و پرادویه دچار قرمزی صورت می‌شوند. در این موارد سرخی صورت گذرا و موقت است و با دوری از شرایط و عوامل ذكر شده رفع می‌شود.

 

گاهی سرخی پوست، یك یافته نژادی و ژنتیكی است. به این معنا كه افراد یك خانواده یا یك نژاد خاص، گونه‌ها و صورت سرخ دارند. پوست‌های روشن نسبت به آفتاب بسیار حساس است و سریعا سرخ می‌شود. در چنین حالتی می‌توان با استفاده از عینك آفتابی مناسب، كلاه، پوشش و لباس مناسب از آسیب آفتاب و سرخی صورت جلوگیری كرد.

 

در مقابل، برخی شرایط بیمارگونه وجود دارد كه با سرخی صورت همراه است.

 
مصرف بعضی داروها به طور خاص ممكن است موحب تشدید یا بروز قرمزی صورت در افرادی كه زمینه آن را دارند، شود. شست‌وشوی مكرر صورت با صابون و خشكی بیش از حد صورت می‌تواند باعث خشكی و التهاب و سرخی صورت شود. این خشكی و سرخی گاهی نه در اثر شست‌وشو، بلكه به صورت اولیه و به خصوص در كودكان دیده می‌شود. بسیاری از مواد شیمیایی كه با صورت برخورد می‌كند از جمله صابون‌ها، عطرها و مواد آرایشی ممكن


است با ایجاد واكنش حساسیتی موجب قرمزی پوست شوند. حالتی مشابه و معادل با شوره كف سر وجود دارد كه در نواحی چرب و سطحی صورت رخ می‌دهد و با قرمزی، خارش و پوسته‌های شبیه شوره سر همراه است. این حالت با درمان مناسب قابل كنترل است. در انتها می‌توان به موارد ناشایعی نیز اشاره كرد كه در آن یك بیماری پوستی یا داخلی خاص موجب سرخی دائم یا متناوب و موضعی یا كل صورت می‌شود. از این موارد می‌توان به جوش غرور جوانی، تغییرات دوران یائسگی و اختلالات هورمونی، مشكلات تیروئید و غدد فوق‌كلیه، بعضی انواع بیماری‌های رماتیسمی، سرطان‌ها و بسیاری بیماری‌های دیگر اشاره كرد. متخصصان پوست با آموزش‌هایی كه دیده‌اند، وظیفه تشخیص و درمان چنین مواردی را به عهده می‌گیرند.