پارس ناز پورتال

یک طراح شوید

مجموعه : دکوراسیون
یک طراح شوید

تختخواب دلیلی ندارد كه همیشه تختخواب باشد. اگر شما تختخوابتان را با چند كوسن تزیین كنید و آن را در جایی قرار بدهید كه بتواند به عنوان یك كاناپه هم مورد استفاده قرار بگیرد، می‌توانید هر ساعت از روز بدون این‌كه احساس كنید كه دارید به خواب می‌روید استراحت كوچكی بكنید و لم بدهید و كتاب بخوانید یا كاموا ببافید.
 
 
۱ ـ از كلیشه‌ها برای طراحی الهام نگیرید
 وقتی در جایی زندگی نمی‌كنید كه نیاز به آفتابگیرهای بزرگ داشته باشد چرا باید پرده‌های سنگین آویزان كنید؟ اگر خودتان را مجبور كنید كه همه این كلیشه‌ها را در خانه‌تان به كار ببرید، می‌بینید كه در یك پارك موضوعی گیر افتاده‌اید؛ پاركی كه تركیبی از چیزهای به درد نخور اما كلیشه‌ای‌ است.به جای این چیزها می‌توانید فضاهای خلوت‌تر و تمیزتری داشته باشید.
 
 
۲ ـ از تركیب سبك‌های مختلف طراحی نترسید
طراحی مدرن به دنبال تركیب عناصری از سبك‌های قدیمی و جدید است. بنابراین فكر نكنید كه اگر لازم است طراحی منزلتان را عوض كنید. باید همه چیزهایی را كه در اختیار دارید و عمری برای جمع‌كردنشان سعی كرده‌اید، دور بریزید. گاه می‌توانید با عوض‌كردن یكی از عناصر فضایی مدرن و جدید خلق كنید. فكر كنید اگر از میز و صندلی غذاخوری‌تان خسته شده‌اید شاید فقط با تعویض صندلی‌ها یا حتی با روكش‌كردن آنها به سبكی جدید یك فضای جدید ایجاد كنید.
 

۳ ـ كارهای هنری را در كنار هم آویزان كنید
از آویزان كردن مجموعه‌ای از تابلوها در كنار هم نگران نباشید. لازم نیست حتما تابلوهای گران‌قیمت داشته باشید و با آویزان‌كردن یكی از آنها احساس كنید كه درست‌ترین كار را انجام داده‌اید. گاه با قراردادن چند قاب ساده با نقاشی‌های ساده می‌توانید مجموعه‌ای دلنشین فراهم كنید. اگر از تركیب رنگ سر دربیاورید و هماهنگی لازم را در كنار هم قرار دادن آنها رعایت كنید، نباید از چیزی نگران شوید.
 
 
۴ ـ تا آنجا كه می‌توانید خست به خرج ندهید
منظور از خست به خرج ندادن این نیست كه پول خرج كنید بلكه منظور این است كه در طراحی دست و دلباز باشید. خودتان را محدود نكنید و به خودتان اجازه بدهید كه فرم پرده‌ها را عوض كنید و با استفاده از پارچه‌های مقرون به صرفه در اتاق خواب از پرده‌های پف‌دار كوتاه یا پرده‌های كم‌چین اما بلند و ریخته استفاده كنید تا یك فضای متفاوت ایجاد شود. با عوض‌كردن مدل پرده به جای استفاده از ۱۰ متر می‌توانید با ۳ متر پارچه آن هم از نوع ارزان‌تر فضایی متفاوت برای اتاق خواب خود و بچه‌هایتان ایجاد كنید.

۵ ـ به فكر استفاده جدید از وسایل همیشگی باشید
یكی از طراح‌های دكوراسیون پیشنهاد تازه‌ای داده است. او می‌گوید تختخواب دلیلی ندارد كه همیشه تختخواب باشد. اگر شما تختخوابتان را با چند كوسن تزیین كنید و آن را در جایی قرار بدهید كه بتواند به عنوان یك كاناپه هم مورد استفاده قرار بگیرد، می‌توانید هر ساعت از روز بدون این‌كه احساس كنید كه دارید به خواب می‌روید استراحت كوچكی بكنید و لم بدهید و كتاب بخوانید یا كاموا ببافید.

 
۶ ـ فضای شلوغ ایجاد نكنید
طراح دیگری پیشنهاد می‌كند تا از شلوغ‌شدن فضاها جلوگیری كنید. به نظر او هرچه فضا آرام‌تر و منظم‌تر باشد، كلاسیك‌تر و همیشه تازه‌تر است. او می‌گوید من با وجود این كه مبلمان بزرگ را دوست دارم اما سعی می‌كنم رنگ‌ها آرام و ساده باشد تا با تداخل رنگ‌ها همه چیز به هم نریزد. در این حالت رنگ كف هم مهم است و هر چه رنگ كف اتاق آرام‌تر باشد فضای آرام‌تری به وجود می‌آورد. این آرامش را می‌توانید با تابلوهایی كه به دیوارها می‌زنید نیز به دست آورید.
 

 
۷ ـ هوای گوشه‌های دنج را داشته باشید
گوشه‌های دنج خانه با قرار گرفتن یك صندلی یا نیمكت كوچك با یك میز كنار آن و یكی دو تابلو در بالای آنها ایجاد می‌شود. به این ترتیب كنار یك پنجره كه تا به حال بدون استفاده رها شده بود می‌تواند به همان گوشه دنج خانه‌تان بدل شود. حتی یك قسمت بدون آفتاب كه به دلیل تاریكی از آن دست كشیده بودید هم می‌تواند جای دنج شما باشد. در این حالت با گذاشتن یك آباژور ساده روی میز كنار مبلتان می‌توانید یك جای دنج برای مطالعه یا ولو كردن مجله‌ها پیدا كنید.

 
۸ ـ تلویزیون را پنهان نكنید
این روزها كه تلویزیون به یكی از دوستان همیشگی ما بدل شده پس باید آن را جایی بگذارید كه براحتی بتوانید دور هم بنشینید و در ساعت‌های تماشای تلویزیون با هم باشید. پس جای تلویزیون را طوری تعیین كنید كه همه بتوانید از آن استفاده كنید.
 
 ۹ ـ در تركیب چیزهای مختلف به مفیدبودنشان فكر كنید
اگر خیلی دوست دارید از كاغذ دیواری‌ استفاده كنید، بدون این كه این خرج را بر خودتان تحمیل كنید كه تمام دیوارها را پراز رنگ كنید می‌توانید یك یا دو دیوار را به این كاغذ دیواری‌ها اختصاص دهید و دیوارهای روبه‌رو را با رنگ‌های مكمل آنها كه در تابلوها به كار رفته بپوشانید. به فكر رنگ مبل‌هایتان هم باشید تا بعد در برابر یك كار انجام شده قرار نگیرید.
 
 
۱۰ ـ به فكر خودتان هم باشید
هر كاری كه می‌كنید درست‌كردن یك جای خاص برای كاركردن خودتان را هم از قلم نیندازید. به عنوان خانم خانه و كسی كه بیشتر ساعت‌هایش را در خانه می‌گذراند نیاز دارید تا جایی برای نشستن و فكركردن، نوشتن، دوخت و دوز یا مطالعه داشته باشید. اینجا می‌تواند حتی در آشپزخانه هم تعبیه شده باشد. اما فراموش نكنید كه مال شماست.