پارس ناز پورتال

خیاطی آسان با دانستن این نکات

مجموعه : مدل لباس جدید
خیاطی آسان با دانستن این نکات

از کار افتادن چرخ خیاطی :

گاهی وقتها با آنکه چرخ خیاطی شما روشن است و جریان برق در آن وجود دارد ولی کار نمی کند و صدایی وزوز شنیده می شود . قبل از اینکه چرخ خیاطی را به تعمیر گاه ببرید از قسمتی که تسمه در آنجا قرار دارد مورد بررسی قرار دهید . به این ترتیب که ممکن است در محور این تسمه نخ جمع شده باشد که مانع از چرخیدن می شود . در این صورت نخ ها را به کمک یک سوزن یا قلاب بافتنی خارج کنید . اگر چرخ شما ایراد دیگری نداشت مطمئن باشید که کار خواهد کرد .

باز کردن جا دکمه :

هنگامی که می خواهید روی لباسی جادکمه باز کنید برای آنکه پارچه را به راحتی چاک بدهید مقداری نشاسته در آب حل کنید و در محلی که می خواهید جادکمه بزنید بمالید . وقتی که نشاسته خشک شد می توانید به راحتی و بدون آنکه ریش ریش شود پارچه را چاک دهید .

آسان دوختن پارچه های نازک :

هنگامی که می خواهید پارچه نازکی را بدوزید برای جلو گیری از کیس شدن پارچه ، یک نوار باریک کاغذی ببرید و در زیر پارچه قرار دهید و کاغذ و پارچه را با هم چرخ کنید . در این صورت پارچه شما کیس نمی خورد و در پایان هم می توانید به آسانی کاغذ را از پارچه جدا کنید .

تیز کردن سوزن :

برای تیز کردن سوزن خیاطی یک سمباده معمولی را زیر سوزن چرخ قرار داده و چند بار درون ان فرو کنید  دوباره مانند اولش تیز خواهد شد .

نخ کردن سوزن :

برای راحت نخ کردن سوزن ، یک برگ کاغذ سفید زیر سوراخ سوزن قرار دهید و آن را راحت نخ کنید . و یا اینکه نوک انگشتان خود را به مقدار کمی اسپری موی سر آغشته کنید و به لبه نوک نخ بمالید به این ترتیب سر نخ سفت شده و سوزن به راحتی نخ می شود .

روش دیگر استفاده از کمی محلول آب و نشاسته می باشد . به این صورت که در ظرفی در بسته مانند قوطی دارو و یا قوطی فیلم عکاسی محلول آب و نشاسته داشته باشید و آن را کنار چرخ خیاطی نگه دارید تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنید . استفاده از موم یا صابون هم مؤثر می باشد .

تیز کردن قیچی :

برای تیز کردن قیچی می توانید از یک سمباده استفاده کنید به این ترتیب که ورقه سمباده را بدست گرفته و چند بار با قیچی آن را برش بزنید . همین کار ساده باعث تیز شدن قیچی می شود .

 اتو کردن:

اتو کردن لباس ها بعد از خشک شدن آنها کاری دشوار است . برای بهتر اتو کردن لباس های شسته شده آنها را به صورت نمدار اتو کنید . لباس هایی را که برای اتو کردن کنار گذاشته اید درون کیسه پلاستیکی بزرگ ریخته و سر کیسه را ببندید . روی آنها را کمی آب بپاشید و بگذارید به مدت چند ساعت بماند سپس لباس ها را یکی یکی از کیسه خارج کرده و آنها را اتو بزنید . دقت کنید که لباس های شما نباید به مدت خیلی زیاد درون کیسه بماند زیرا امکان کپک زدن آنها وجود دارد .

  نخ کردن کرک :

نخ کردن کرک در سوراخ سوزن کاری سخت و دشوار است زیرا انتهای کرک چند رشته می شود . برای این منظور کمی صابون به انتهای نخ کرک بمالید و آن را مالش دهید . به این ترتیب همه رشته ها به هم چسبیده و نخ کرک به آسانی وارد سوزن می شود .

   استفاده از آهنربا در خیاطی :

همیشه در وسایل خیاطی خود یک آهنربا داشته باشید و از آن برای پیدا کردن سوزن که در حین خیاطی گم شده است استفاده کنید . به این ترتیب که آهنربا را به آرامی به روی زمین بکشید تا سوزن گمشده به ان بچسبد .

  تمیز کردن اتو :

ابتدا اتو را گرم کنید سپس برای تمیز کردن آثار آهار یا نشاسته از اتو ، یک قالب صابون روی آن بمالید و با پارچه تمیزی آن را پاک کنید . . اگر لکه قهوه ای در کف آن وجود دارد می توانید با استفاده از محلول گرم شده سرکه و نمک آن را برطرف کنید . برای پاک کردن قسمت خارجی اتو ، استفاده از خمیر دندان و یا ماده مخصوص پرداخت نقره مؤثر می باشد .

    جلو گیری از برق افتادگی لباس :

برای جلوگیری از برق افتادگی لباس هیچگاه اتو را مستقیما" روی لباس نگذارید . بلکه پارچه نخی تمیز و نازکی را روی لباس انداخته و درجه و فشار اتو را متناسب با نوع پارچه تنظیم کنید سپس لباس را اتو بزنید  لباس های تیره رنگ نیز بخصوص لباس مشکی بر اثر بکار بردن اتوی داغ برق می افتد برای بر طرف کردن برق لباس یک حوله نخی را درون سرکه داغ خالص فرو برده وآن را خوب بچلانید سپس پارچه حوله ای آغشته به سرکه را محکم در محل برق افتاده بمالید .

روش دیگر برای از بین بردن برق لباس استفاده از آمونیاک و الکل است به این ترتیب که چند قاشق غذا خوری الکل را با کمی آمونیاک مخلوط نمائید سپس اسفنجی را درون محلول فرو برده و به محل مورد نظر بمالید . این روش برای لباس های ابریشمی سیاه رنگ نیز مؤثر است . برای لباس های مردانه نیز می توانید هر دو روش را امتحان کنید .

یک روش دیگر برای از بین بردن برق لباس استفاده از آب و آمونیاک است . به این ترتیب که نیم لیتر آب (دو لیوان ) را با 5/1 قاشق آمونیاک مخلوط کنید . سپس محل مورد نظر را خوب پاک کرده و پارچه تمیزی زیر لباس قرار دهید و با یک برس در جهت طول پارچه به محل برق افتاده بمالید هنگام انجام این کار و هر بار که لباس خیس شد آن را عوض کنید . در پایان با آب تمیز لباس را برس بزنید . 

  برش پارچه های ژرسه :

پارچه ژرسه در اصل به وسیله پشم بافته می شود و به انواع مختلف نخی ، نایلونی ، ریون و پشمی در بازار وجود دارد . بافت پارچه ریون معمولا" به صورت استوانه ای و حلقه ای بافته می شود بنابراین به شما خانم های عزیز توصیه می شود که هرگز الگو را لب تای پارچه قرار ندهید زیرا خط تای پارچه به هنگام بافت در کارخانه کش می آید و علامت آن روی پارچه معلوم می شود .

 دوخت پارچه ژرسه :

ابتدا دستگاه تنظیم نخ رو را شل کنید . پارچه های ژرسه در جهت عرض قابلیت کش آمدن دارد و در طول کش نمی آید بنابراین هنگام دوخت درزهایی راکه به صورت عمودی قرار دارند در زیر چرخ به سمت جلو بکشید و برای درزهای افقی نوارهای لطیفی آماده کرده و برای پشت کار از آن استفاده کنید . پس از برش پارچه را به مدت 24 الی 48 ساعت روی طناب آویزان کنید تا ریزش پیدا کند سپس قسمتهای اضافی را برش بزنید .

زیپ هایی که به سختی باز و بسته می شوند :

برای راحت باز و بسته شدن زیپ لباس می توانید از یک صابون خشک استفاده کنید به این ترتیب که صابون را روی دنده های زیپ بکشید تا به راحتی باز و بسته شود . 

  استفاده از دوک هنگام خیاطی :

کسانی که می خواهند به جای دوک از قرقره استفاده کنند می توانند یک لوله خودکار بر روی محل قرار گرفتن قرقره گذاشته سپس دوک را روی لوله خودکار قرار دهند با این روش به آسانی می توانید خیاطی کنید .

 نکاتی مهم و مفید در باره دکمه ها :

نکته مهم در باره دکمه هایی است که چهار سوراخ دارند . برای با دوام ماندن اینگونه دکمه ها ، هنگام دوختن سوراخ آن را دو به دو با هم بدوزید . یعنی اول دو سوراخ آن را بدوزید سپس نخ آن را پاره کنید و دوباره دو سوراخ دیگر را بدوزید . به این ترتیب اگر نخ دوتا از سوراخ ها پاره شد نخ دیگر از افتادن دکمه جلو گیری می کند .

  جدا کردن دکمه ها از لباس :

برای آسان جدا کردن دکمه ها از لباس می توانید از یک شانه سر کمک بگیرید به این ترتیب که ابتدا شانه را به آرامی زیر دکمه قرار داده و با یک تیغ و با احتیاط آن را جدا کنید .

  باز کردن جا دکمه در پارچه های سفت و ضخیم :

باز کردن جا دکمه بطور راست و مستقیم در اینگونه لباس ها کار دشواری است . برای آسان باز کردن جا دکمه کافی است یک قالب صابون زیر آن قسمت از پارچه که می خواهید جا دکمه باز کنید بگذارید سپس با استفاده از یک تیغ آن را ببرید .

  رنگ کردن دکمه های صدفی :

اگر دوست دارید که دکمه های لباس شما ته رنگ مختصری داشته باشد می توانید دکمه های صدفی را به مدت 20 دقیقه در محلول رنگ دلخواه قرار دهید و به آرامی آن را بجوشانید .

  با دوام ماندن دکمه های فلزی :

برای با دوام ماندن اینگونه دکمه ها می توانید آنها را با یک لایه برق ناخن بپوشانید به این ترتیب که یک ورقه کاغذ زیر دکمه ها قرار دهید تا هنگام استفاده از برق ناخن لباس شما آسیب نبیند .

 دکمه های با دوام :

برای جلو گیری از پاره شدن دکمه های بعضی از لباس ها و با دوام ماندن آنها کافی است که دکمه ها را با نخ پلاستیکی و یا نخ دندان بدوزید در این صورت دوام آن چند برابر خواهد شد .

روش دیگر برای با دوام ماندن دکمه ها این است که قبل از آنکه لباس نو خود را به تن کنید زیر و روی هر یک از دکمه های لباس خود را لاک بی رنگ بمالید . این کار باعث محکم شدن دکمه ها می شود و از افتادن آنها جلو گیری می کند .

  جمع آوری انواع دکمه ها :

لباس های غیر قابل استفاده را کنار بگذارید . دکمه های آن را جدا کرده تا در مواقع ضروری بتوانید از آن استفاده کنید . به این ترتیب که پاکت های کوچکی از جنس سلفون تهیه کرده و همه دکمه هایی که از یک نوع هستند درون هر یک از پاکت ها قرار دهید سپس به وسیله گیره ای به یک مقوا متصل کنید . در این صورت به آسانی می توانید دکمه مورد نظر را بدون جستجو کردن و بدون باز کردن در سلفون آن را پیدا کنید .

 نحوه عیب یابی چرخ خیاطی

یکی از مهم ترین لوازم در دوخت ، چرخ خیاطی می باشد . قبل از شروع کار باید از سالم بودن آن مطمئن شوید . اگر هنگام خیاطی مشکلاتی در حین کار کردن برایتان پیش آمد و سبب وقفه در کار شد قبل از اینکه چرخ خود را به تعمیر گاه ببرید علت خرابی آن را خوب شناسایی کنید سپس به رفع عیوب آن بپردازید .

ابتدا یک تکه پارچه بدون مصرف را برداشته و آن را چرخ کنید . حالا به پشت و روی پارچه خوب نگاه کنید  اگر زیر پارچه خراب دوخته شده بود عیب از بالای چرخ و مسیر رد شدن نخ از بالا تا سوزن است و اگر قسمت روی پارچه خراب بود عیب از قسمت زیر چرخ است .

اگر هنگام خیاطی نخ ماسوره دائم پاره می شود ممکن است :

ماسوره در داخل ماکو بدرستی قرار نگرفته باشد .

نخ ماسوره درست پیچیده نشده یا اینکه خیلی محکم باشد .

درجه کشش نخ تنظیم نیست .

نخ ماسوره از نوع نا مرغوب است .

نخ ماسوره گره دار است .

پیچ ماکو سفت و محکم است .

اگر هنگام چرخکاری نخ روی آن پاره می شود ممکن است که :

درجه کشش نخ تنظیم نیست و ممکن است چرخ به خوبی نخ نشده باشد .

سوزن بدرستی نصب نشده و شاید بیش از حد پایین بسته شده باشد .

ممکن است که شماره سوزن مناسب با آن پارچه نباشد یا اینکه نوک سوزن کند یا کج شده باشد .

شاید سوزن برعکس بسته شده باشد .

ممکن است نخ مصرفی از نوع نا مرغوب باشد یا اینکه گره دار باشد .

کار پیش بر ممکن است آسیب دیده باشد .

ضخامت نخ رویی با نخ ماسوره متفاوت باشد .

اگر هنگام دوختن نخ ماسوره روی کار جمع شد و بخیه ها شل بود ممکن است که :

پیچ ماکو را بررسی کنید شاید شل شده باشد . و یا اینکه نخ ماسوره درست در محل قرار نگرفته است .

درجه کشش نخ تنظیم نیست و یا اینکه نخ روی چرخ سفت شده است .

اگر هنگام دوختن نخ رویی به سمت زیر کار می رود و نخ زیری در نوک بخیه ها شل است ممکن است که :

درجه کشش نخ را بررسی کنید و نخ را حرکت دهید شاید نخ شل شده باشد .

شاید فنر بین پولک های کشش نخ شکسته شده باشد .

ممکن است پیچ ماکو خیلی سفت باشد .

اگر چرخ خیاطی شما سر و صدای زیادی دارد ممکن است :

چرخ خیاطی احتیاج به روغن کاری داشته باشدیا اینکه از روغن مانده استفاده شده باشد .

امکان دارد که نخ مصرفی مناسب آن پارچه نباشد و ضخامت آن بیشتر از حد باشد .

اگر چرخ در حین کار کردن گیر کرد ممکن است :

نخ در ماسوره گیر کرده باشد .

نخ در ماکو پیچیده شده است .

شاید روغن چرخ تمام شده باشد .

اگر بخیه ها کوچک و بزرگ دوخته می شود ممکن است :

گرد و غبار روی کار ، ماکو و ماسوره را گرفته باشد .

سوزن در جای صحیح قرار نگرفته باشد .

شاید فنر پایه شل شده باشد .

شاید سوزن از جهت اشتباه نخ شده باشد .

استاندارد بودن سوزن را نیز بررسی کنید .

اگر به هنگام دوختن نخ ماسوره پاره شد ممکن است :

نخ ماسوره از جای خود در آمده و به اطراف افتاده باشد .

اگر هنگام خیاطی سوزن بشکند ممکن است :

سوزن شل شده باشد یا اینکه به چرخ نخورد .

شاید سوزن کج شده باشد .

اندازه سوزن با ضخامت نخ و پارچه مناسب نباشد .

پس از برطرف کردن عیوب ، نخ رو و زیر را یک بار دیگر و از اول انجام دهید .

برای اینکه کار با چرخ خیاطی آسان و راحت انجام شود به چند نکته مهم خوب توجه کنید .

چرخ خیاطی را در جایی که دارای نور طبیعی و یا مصنوعی کافی است قرار دهید .

چرخ خیاطی را روی میز بگذارید و از صندلی مناسب استفاده کنید .

از خم شدن به روی چرخ خودداری کنید .

در کنار چرخ خیاطی یک سطل مخصوص ریختن ضایعات نخ و پارچه قرار دهید .

سنجاق ته گرد و سوزن دستی را روی لب نگذارید .

پارچه را در سطحی صاف و تمیز و یا روی میز پهن کنید سپس آن را برش بزنید .