پارس ناز پورتال

تاتو راچگونه پاک کنیم؟

تاتو راچگونه  پاک کنیم؟

تاتو زیبایی‌های خاص خودش را دارد ولی همین زیبایی می‌تواند خیلی زود برایمان یکنواخت شود و بخواهیم آن را از بین ببریم، آیاراهی هست که بتوانیم رد تاتوها را از پوستمان پاک کنیم؟ در این مطلب می‌توانید جواب سؤالات خود را پیدا کنید.

 
نقش‌و‌نگارهای ناشی از تاتو گاهی آنقدر فریبنده است كه هرفردی را وسوسه می‌كند درحالی‌كه تاتو می‌تواند یكی از زیبایی‌های پرخطر باشد چرا‌که می‌تواند انتقال دهنده بیماری‌های بسیاری باشد؛ از عفونت و حساسیت گرفته تا برخی بیماری‌های خطرناک اما از سوی دیگربیشتر افراد خیلی زود از داشتن این نقش و نگارها خسته می‌شوند و به دنبال راه‌هایی برای پاک کردن تاتو هستند، اما آنقدر که تاتو کردن آسان است،پاک کردن آن ساده و ممکن نیست تا جایی‌که حتی در روزگار نه‌چندان قدیم از جراحی برای پاک کردن این تاتوها استفاده می‌کردند.اما این روزها لیزر کمی فقط کمی کار را راحت‌تر کرده‌است اما باز هم نباید انتظار زیادی داشت. اگر شما هم به دنبال پاک کردن تاتوهایتان هستید بدون شک در این مطلب می‌توانید جواب سؤالات خود را پیدا کنید.

 

4 گروه از افراد هستند که به فکر پاک کردن تاتو می‌افتند:

اولین گروه کسانی هستندکه بعد از تاتو به هر دلیل پشیمان می‌شوند مثلا سلیقه‌شان تغییر می‌کند یا یکنواختی آن دلشان را می‌زند یا… و جالب است بدانید در تحقیقی که به عمل آمده، مشاهده شده حدود 70 درصد از افراد ساعتی بعد از خالکوبی از این عمل خود پشیمان می‌شوند.
 

گروه دومی که به دنبال پاک کردن تاتو هستند کسانی‌اند که اعتقاد دارند آرایشگر آن طور که باید کارش را درست انجام نداده‌ است مثلا طرح تاتو در چشم یا ابرو آن طور که باید قرینه نیست و لازم است برای قرینه شدن قسمتی از طرح یک طرف پاک شود.

 
گروه سوم هم افرادی هستند که بعد از تاتو دچار واکنش‌های حساسیتی (آلرژیک) به رنگ تاتو می‌شوند، بنابراین لازم است آن رنگ از داخل پوست خارج شود.
 

اما گروه چهارم بیشتر شامل آقایان می‌شود و کسانی هستند که به هر دلیلی روی بدن خود خالکوبی انجام داده‌اند و اکنون یا به دلیل پشیمانی یا به دلیل قوانین استخدام در سازمان‌های نظامی و… مجبور به پاک کردن خالکوبی دست و پا یا تنه خود هستند.
 

رنگ‌هایی که سخت پاک می‌شوند

رنگ‌های سیاه و قهوه‌ای پررنگ معمولا به لیزر جواب مثبتی می‌دهند و به‌راحتی پاک می شوند، اما اغلب پاک کردن رنگ‌های قرمز با مشکلاتی همراه می‌شود و رنگ قرمز دیرتر به لیزر جواب می‌دهد. پاك کردن رنگ‌های سبز و آبی نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شود در عین حال خالکوبی‌ (تاتو)های سفید یا خالکوبی‌ (تاتو)های همرنگ پوست ممکن است بر اثر لیزر تبدیل به رنگ خاکستری یا سیاه شود.

 
آکادمی پوست ایالات‌متحده به طور بالقوه جوهر خالکوبی را مضر و غیراستاندارد می‌داند و به همین دلیل معلوم نیست استفاده از این جوهرها چه عوارضی را به‌همراه می‌آورد.
 

اگر پوست تیره دارید مشکل‌تان بیشتر است

استفاده از این لیزر برای تغییر رنگ ماده خالکوبی شده در افراد با رنگ پوست تیره کمی مشکل‌تر است زیرا میان رنگ پوست و رنگ ماده خالکوبی شده هنگام پاک شدن رقابتی به وجود می‌آید و در نتیجه احتمال دارد پوست عکس‌العمل‌های مختلفی از خود نشان دهد مثلا ممکن است پررنگ یا حتی سفید یا بی‌رنگ شود البته در بعضی موارد نیز جوش‌هایی روی پوست پدید می‌آید.
 

تاتوهای همرنگ با این لیزر پاک می‌شود

لیزر co2 نوع دیگر از انواع لیزر لایه‌بردار است. در این نوع لیزرها تعداد جلسات كمتری برای درمان لازم است و گاهی با یك تا 3 جلسه درمان تاتو كاملا پاك می‌شود. در مواردی كه از رنگ‌های مخلوط استفاده شده این روش بهتر جوابگوست. همچنین در مواردی كه از رنگ‌های همرنگ پوست توسط آرایشگر استفاده شده باشد، این روش بیشتر توصیه می‌شود. البته در این روش بعد از پاك كردن تاتو مدت كوتاهی قرمزی روی پوست باقی می‌ماند و سپس به تدریج محو می‌شود.

مناسب‌ترین لیزر؟!

لیزر q-switched مناسب‌ترین نوع لیزر برای رنگ‌های سیاه، آبی و ‌قهوه‌ای تیره است.

 
نحوه عملکرد این لیزر به این صورت است که ذرات رنگ داخل پوست را منفجر و آنها را به ذرات ریز تبدیل می‌کند.

این ذرات توسط سلول‌های لاشه‌خوار برداشته شده و کم‌کم دفع می‌شود بنابراین عمل اصلی پاک شدن رنگ تاتو را سلول‌های ایمنی خود تاتو انجام می‌دهند و درواقع رنگ‌های ریز شده را ریزه‌خواری کرده و از بین می‌برند.
 

آیا پاک کردن تاتو عوارضی هم دارد

در استفاده از لیزر برای پاک کردن خالکوبی عوارض جانبی کمتری (نسبت به سایر روش‌ها) وجود دارد ولی به هر حال قبل از هر نوع تصمیم‌گیری بهتر است متوجه عوارض احتمالی آن باشید:
 
1. پوست در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرد و حتی ممکن است زخم شود و این زخم‌ها به طور دائم روی پوست باقی بمانند یا به طور کامل پاک نشوند.

2. در صورت محو شدن خالکوبی از روی پوست نیز ممکن است پوست محل خالکوبی شده تغییر رنگ دهد و رنگ آن نسبت به بقیه مناطق کمرنگ‌تر یا تیره شود که به مرور زمان بهبود می‌یابد. مثلا در پاک کردن خالکوبی لب‌ها، خط چشم و ابرو ممکن است رنگدانه‌ها به طور کامل محو نشوند و جای خالکوبی به صورت یک سایه روی بدن باقی بماند.

پاک کردن تاتو,نقش‌و‌نگارهای ناشی از تاتو

3. در برخی موارد نیز واکنش‌های آلرژیکی گزارش می‌شود به خصوص در مواردی که جوهر خالکوبی حاوی سولفید جیوه باشد. در این حالت واکنش‌ها به شکل قرمزی، خارش و التهاب بروز می‌کنند. برای جلوگیری از واکنش‌های احتمالی، اغلب آنتی هیستامین‌های خوراکی و نستروئیدهای ضدالتهاب تجویز شده و به بیمار توصیه می‌شود حتما از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کند.
 
آیا لیزر درد دارد؟

استفاده از لیزر برای پاك‌كردن تاتو بدون عارضه نیست. درد هنگام انجام لیزر، سوزش و سرخی ناحیه تا چند هفته بعد از انجام عمل و مشكلات نادرتری مانند باقی‌ماندن جای زخم، روشن یا تیره شدن پوست و… نیز ممكن است بروز كند.

 
برای پاک کردن تاتو هر جلسه معمولا چند دقیقه بیشتر طول نمی‌كشد اما قبل از آن فرد باید آماده شود. بی‌حسی موضعی ناحیه، استفاده از عینك محافظ مخصوص هنگام عمل و استفاده از ضدآفتاب بعد از لیزر از جمله نكاتی است که باید رعایت شود. بعد از 7 تا 12 جلسه لیزر می‌توان مطمئن بود تاتو تاحد زیادی محو می‌شود. بین هر جلسه نیز باید بین 4 تا 8 هفته فاصله گذاشت.
 
آیا با کرم تاتو پاک می‌شود؟

کرم های پاک کننده تاتو که از آنها به عنوان جایگزین لیزر یا جراحی نام برده می شود اغلب دو شکل اصلی دارند: انواعی که حاوی TCA (تری کلرواستیک اسید) هستند که نوعی اسیدشیمیایی پیلینگ است و بیشتر به فرم محلول یافت می ‌شود ولی اشکال ژل یا کرم آن نیز وجود دارد که با سوزاندن لایه فوقانی پوست عمل می‌کند ولی ریسک بروز اسکار را به همراه دارد و از آن نمی‌توان در مواردی مثل لب، چشم یا سایر نقاط حساس استفاده کرد چون باعث تحریک در آن نواحی می‌شود و فقط در افراد با پوست بسیار روشن قابل استفاده است و می‌تواند منجر به بروز عوارض جدی در افراد با پوست گندمی یا تیره شود و کرم‌های غیر TCA که شامل ترکیبات روشن کننده، لایه بردار و سفیدکننده هستند. این کرم ها برای روشن کردن تاتو در مدت زمان طولانی استفاده می شوند و تاتو را با هل دادن جوهر تزریق شده به سطح پوست محوتر می کنند. به طور کلی اثر بخشی این کرم ها بسیار کند است. دقت کنید بعضی از این کرم‌ها حاوی هیدروکینون نیز هستند که طبق نظر اتحادیه اروپا احتمال بروز سرطان را به همراه دارد.

 چرا با یک جلسه پاک نمی‌شود

از آنجا که رنگ‌های متعددی در خالکوبی‌ها وجود دارد و رنگدانه‌ها نیز در عمق‌های متفاوتی از پوست وارد می‌شوند برای تخریب این رنگدانه‌ها به جلسات متعدد لیزر و لیزرهای متعدد با طول موج‌های متفاوت نیاز است.

اگر بیمار اصرار به پاك كردن در یك جلسه داشته باشد منجر به گذاشتن اثر (جای زخم و اسكار) خواهد شد اما به طور کلی باید گفت که هر قدر خالكوبی سطحی و قدیمی‌تر باشد، راحت‌تر قابل پاك شدن است اما هر چه رنگ به كار رفته حرفه‌ای تر خالكوبی شده باشد، سخت‌تر پاك می‌شود.

بزرگ‌ترین اشتباه

بیشتر آرایشگران برای پاك كردن تاتو به رنگ‌های همرنگ متوسل می‌شوند اما این بزرگ‌ترین اشتباه است زیرا با این كار مشكلات بیمار نه دوچندان بلكه صدچندان خواهد شد چون وقتی رنگ همرنگ به کار رود پاك كردن با لیزر بسیار دشوارتر می‌شود. از طرف دیگر گاهی پیش می‌آید هنگام پاك كردن این رنگ‌ها با لیزر وضعیت از آنچه بوده بدتر می‌شود و رنگ پوست تیره‌تر می‌شود.

پاک کردن کامل تاتو ممکن نیست

هر چند روز به روز تکنولوژی‌های مربوط به لیزر برای پاک کردن تاتو و خالکوبی بیشتر می‌شود ولی همچنان پاک کردن تاتو کار مشکل و زمان‌بری است و نیاز به درمان مرتب دارد اما بد نیست بدانید که پاک کردن کامل تاتو بدون هیچ ردی از آن فعلا به طور عملی ممکن نیست.
 
کسانی که اصلا نباید تاتو کنند

اگر پوست شما مستعد ایجاد کلوئید یعنی به وجود آمدن گوشت‌های اضافه است توصیه می‌کنیم سراغ تاتو نروید چرا که ممکن است در محلی که تاتو می‌کنید گوشت اضافه و کلوئید ایجاد شود چرا که این کلوئیدها ممکن است هر زمان که پوست آسیب ببیند ایجاد شوند. البته ناگفته نماند که بسیاری از متخصصان همچون دکتر نورمن گلدشتین، آنت واکر و… اعتقاد دارند احتمال به وجود آمدن این کلوئید یا گوشت اضافه در برداشتن و پاک کردن تاتو بیشتر است.

جوهرهای تاتو غیراستاندارد هستند

در تاتو از چندین جوهر مختلف استفاده می‌شود یعنی برای به‌دست آمدن رنگ دلخواه، چندین رنگ و جوهر مختلف را با هم مخلوط می‌کنند، بعضی از این جوهر‌ها برای استفاده‌های زیبایی مجاز هستند ولی برای تزریق زیر پوست توصیه نمی‌شوند زیرا استاندارد لازم را ندارند و به راحتی می‌توانند در بعضی‌ها ایجاد عفونت یا آلرژی کنند. آکادمی پوست ایالات‌متحده به طور بالقوه جوهر خالکوبی را مضر و غیراستاندارد می‌داند و از آنجا که هیچ یک از تولیدکنندگان این جوهرها ملزم به فاش کردن مواد و رنگدانه‌های جوهرها نیستند و آنها را اسرار تجاری خود می‌دانند به‌طور کامل مطمئن نیستیم استفاده از این جوهرها چه عوارض جانبی دیگری به همراه دارد.

 
رنگدانه‌های کارخانه‌ای ممکن است از گیاهان، پلاستیک، اکسیدهای آهن و نمک‌های فلزی تهیه شده باشد و جوهرهای دست‌ساز خانگی را معمولا از خاک، دوده، گیاهان، جوهر قلم و مواد ناشناخته تهیه می‌کنند. برخی از موادی که عموما در جوهر خالکوبی وجود دارند، عبارتند از: فلزات سنگین، آلومینیوم، باریم، کادمیوم، کروم، کبالت، مس، آهن، سرب، نیکل، تیتانیوم، اکسیدهای فلزی، مواد شیمیایی آلی، مشتقات کربن، آرسنیک، کلسیم، لیتیم، فسفر، سلنیوم، سیلیس، گوگرد، دی‌اکسید و مواد شیمیایی AZO.