پارس ناز پورتال

عوارض تاتو چیست

عوارض تاتو چیست

برجردی ها : در سال های اخیر تاتو جنبه زیبایی پیدا کرده است و اکثر جوانان در نقاطی از بدن خود تاتو می زنند. در حالیکه همین کار به ظاهر ساده می تواند عوارض ناخوشایندی برای آنها دربر داشته باشد و مشکلات سلامتی فراوانی را ایجاد کند.

این روزها مشکلات ناشی از تاتو و عوارض آن خیلی وسیع و شایع شده است، ولی گویا جوان ها این روزها سر عقل آمده اند و دیگر با انجام تاتو سلامت بدن خود را به خطر نمی اندازند. کسانی هم که قبلا تاتو داشته اند ، در تلاشند این طرح ها را از روی بدن خود پاک کنند، اما پاک کردن تاتو، خود پروسه ای طولانی است و باز هم می تواند مشکلات دیگری ایجاد کند.

● آیا تاتو از مد افتاده است

 متاسفانه در سال های اخیر بسیاری از آرایشگرها اقدام به انجام تاتو می کنند و تاتوی لب، خط چشم و خط لب به یکی از اصلی ترین منابع درآمد آرایشگاه ها تبدیل شده است. روز به روز شیوة جدیدتری هم وارد کار می شود. این روزها تاتوی لب بسیار باب شده است که با استفاده از رنگ قرمز، به لب رنگ می دهند. حالا دیگر این نوع تاتوها بیشتر از تاتوهای طرح روی بدن شایع شده است. در مورد عوارض و مشکلات ناشی از تاتو و شیوه های پاک کردن آن دکتر «بهروز باریک بین»، متخصص پوست، مو و زیبایی نکاتی را برای شما بازگو می کند. همه آنچه می خواهید در مورد تاتو، عوارض و راه های رهایی از شر آن بدانید، در این گزارش آمده است.

● شایع ترین عوارض تاتو : پشیمانی

 بزرگترین مشکلی که بعد از انجام تاتو رخ می دهد، حس پشیمانی است. گاهی فرد بعد از گذشت مدتی تصور می کند که این تاتو دیگر زیبا نیست و می خواهد از شر آن خلاص شود، اما همین خلاصی مساوی است با بروز مشکلات فراوان. به طور کلی عارضه های تاتو عبارتند از: پشیمانی، ایجاد آلرژی، ابتلا به انواع عفونت ها، عوارض پوستی و واکنش تحریکی.

● ایجاد آلرژی

 این آلرژی با علائمی مثل قرمزی و خارش خود را نشان می دهد، که در صورت مشاهده این عوارض بلافاصله باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد، گاهی نیز سال ها بعداز انجام تاتو، پوست دچار التهاب و قرمزی در ناحیه تاتو می شود که به این واکنش اصطلاحا واکنش جسم خارجی گفته می شود. علاوه بر این احتمال ایجاد واکنش سارکوئیک وجود دارد که می تواند سیستم ایمنی بدن را به طور عمومی درگیر کند و حتی باعث تورم غده های لنفاوی ریه شده و ایجاد یک بیماری به نام سارکوئیدوز که بسیار وخیم است، شود. به هرحال افراد باید توجه داشته باشند که عوارض تاتو حتی ممکن است چند سال بعد از انجام تاتو به سراغ فرد بیاید.

● استتار به معنای پاک کردن نیست

 در اکثر موارد این افراد از رنگ همرنگ پوست به عنوان پوشاندن تاتو استفاده می کنند و وانمود می کنند که تاتو را پاک کرده اند، درصورتی که آنها تنها رنگ زیرین را استتار کرده اند، وقتی فردی از رنگ قهوه ای کم رنگ یا کرم رنگ (رنگ پوست) برای پاک کردن تاتو استفاده کردهباشد، دیگر برای پاک کردن آن نمی توان از لیزرهای معمولی استفاده کرد، زیرا این رنگ ها در برخورد با لیزر اکسیده شده و تغییر رنگ می دهند و حتی گاهی سیاه می شوند و این تغییر رنگ طی چند روز بارزتر می شود و در نهایت پاک کردن آنها بسیار مشکل می شود.

● همیشه بهترین را انتخاب کنید

 بنابراین بهتر است از روش مناسب که استفاده از لیزرهاست، استفاده کنید. خوشبختانه در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و ورود لیزرها به این عرصه، با استفاده از لیزرهای فرکشنال CO۲ و لیزر اربیوم به راحتی می توان رنگ های تاتو را از داخل پوست خارج کرد. به طور معمول برای پاک کردن تاتو از لیزر کیوسوئیچ استفاده می شود که نحوة عملکرد این لیزر به این صورت است که ذرات رنگ داخل پوست را منفجر می کند و آنها را به ذرات ریز تبدیل می کند. این ذرات توسط سلول های لاشه خوار برداشته شده و کم کم دفع می شوند، لذا عمل اصلی پاک شدن رنگ تاتو را سلول های ایمنی خود تاتو انجام می دهند و درواقع رنگ های ریز شده را ریزه خواری کرده و از بین می برند.

● برخی رنگ ها دردسرساز می شوند

 رنگ های سیاه و قهوه ای پررنگ معمولا به لیزر جواب مثبتی می دهند و به راحتی پاک می شوند، اما اغلب پاک کردن رنگ های قرمز با مشکلاتی همراه می شود و رنگ قرمز دیرتر به لیزر جواب می دهد. پا کردن رنگ های سبز و آبی نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. بنابراین وقتی درمان موثر واقع خواهد شد که از لیزر مخصوص همان رنگ برای پاک کردن تاتو استفاده شود.

● ابتلا به عفونت ها

 گاهی به دلیل عدم رعایت مسائل استریل و بهداشتی و استفاده از سوزن های آلوده خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های عفونی مثل ایدز، انواع هپاتیت ها و حتی بیماری سل و جزام افزایش پیدا می کند. گاهی نیزبرخی عفونت ها مثل عفونت تب خال در اثر انجام تاتو فعال می شود که همین امر می تواند باعث ایجاد جوشگاه و اسکار و عارضه در ناحیه تاتو شود.

● وقتی رنگ کاملا پاک نمی شود

 سیستم دفاعی بدن به مقابله با این جسم خارجی که همان رنگ است می پردازد، وقتی سیستم دفاعی بدن وارد عمل می شود، پاک کردن ذرات رنگ دیگر کار راحتی نیست و بیمار مجبور می شود مرتبا از داروهای کورتونی و داروهای ضدالتهابی به صورت موضعی و تزریقی در داخل ضایعه یا به صورت خوراکی استفاده کند و این مسئله می تواند فرد را با مشکلات متعددی مواجه کند.

● تاتوی موقت بی مشکل نیست

 در تاتوی موقت معمولا از حنای سیاه رنگ یا رنگ های دیگر به صورت موضعی و سطحی استفاده می شود و رنگ روی سطح پوست قرار می گیرد، اما همین رنگ می تواند واکنش های آلرژیک شدید ایجاد کند و با علائمی نظیر تورم، قرمزی و خارش شدید ایجاد کند. باوجود اینکه تاتو موضعی و سطحی است اما باید برای درمان عارضه های آن از داروها، کرم ها و پمادهای ضدالتهابی استفاده کرد و تا زمانی که رنگ از روی پوست برداشته نشود، مشکل برطرف نخواهد شد.

● با لب ها شوخی نکنید

 در تاتوی مخاط نیز احتمال بروز همان عوارضی که در تاتوی روی پوست گفته شد، وجود دارد. علاوه بر این چون از رنگ قرمز استفاده می شود، احتمال رخداد آلرژی وجود دارد. شاید این اتفاق به ندرت صورت گیرد، اما وقتی ایجاد شد، خلاصی از دست آن آسان نیست، زیرا پاک کردن رنگی که داخل مخاط لب شده بسیار مشکل است و حتی در برخی موارد غیرممکن می شود. قبل از ورود لیزرها، اغلب از روش های جراحی برای پاک کردن تاتوها استفاده می شد که متاسفانه این روش ها باعث ایجاد جوشگاه ها و اسکارهای شدیدی روی پوست می شدند. هرچه تزریق سطحی تر و رنگ غیرحرفه ای تر باشد، پاک کردن آن راحت تر است.