پارس ناز پورتال

اولین بالن خورشیدی در انگلستان به پرواز در آمد

اولین بالن خورشیدی در انگلستان به پرواز در آمد

سی و هفتمین جشنواره سالانه بالون ها در شهر بریستول انگلستان به نوعی متفاوت از سال های پیش برگزار شد. هرساله در این جشن بالون های رنگارنگ و زیبایی در بریستول به پرواز درمی آیند اما امسال نخستین بالون خورشیدی جهان در این جشنواره رنگ و بوی جدیدی به آن داد.

 

البته باید گفت که بالون های استفاده شده در پروژه گوگل لون نیز با استفاده از انرژی خورشید گرم می شوند اما با این تفاوت که آن ها با گاز هلیوم پر می شوند. بنا به گزارش پارس ناز  : این بالون خورشیدی توسط شرکت Cameron Balloons در انگلستان طراحی و ساخته شده است.

 

برای گرم کردن هوای داخل بالون به جای استفاده از مشعل پروپان تنها از انرژی خورشیدی استفاده می شود. به گفته مدیر فروش شرکت Cameron Balloons آزمون وخطاهای بسیاری برای ساخت این بالون صورت گرفت و درنهایت این بالون پرواز موفق خود را در جشنواره بالون 2015 انجام داد. همچنین وی افزود که سازمان نظارت و ارزیابی شرکت ها و خطوط هواپیمایی کشور بریتانیا بر مواد به کاربرده شده در ساخت این بالون نظارت داشته است.

 

شرکت Cameron Balloons طرح های مختلفی را برای ساخت این بالون در نظر گرفته بود که می توان به تعبیه یک پنجره در بالون اشاره کرد. این طرح به دلیل شکننده بودن و سنگین شدن بالون موردقبول واقع نشد. طرحی که درنهایت موردپذیرش قرار گرفت این است که دو نیم کره بالون با مواد مختلفی ساخته شوند. نیم کره هایی به رنگ سیاه وسفید، که سمت سیاه رنگ آن گرمای خورشید را جذب می کند درحالی که پوشش نیم کره دیگر فلزدار شده تا بتواند انرژی خورشید را در داخل بالون به دام بیندازد.

 

اولین بالن خورشیدی در انگلستان به پرواز در آمد

 

ازآنجایی که خورشید تنها قادر است دمای داخل بالون را تا 40 درجه سانتی گراد افزایش دهد یعنی به اندازه نیمی از دمای استاندارد بالون های هوای گرم بنابراین از پارچه های بسیار نازک تری نسبت به بالون های معمولی در ساخت این بالون خورشیدی استفاده شده است. همچنین منافذی در سطح آن به منظور هدایت بالون به سوی نور خورشید ایجادشده است. ساخت این بالون حدود 20 ساعت کاری با شرکت 10 تن ازجمله طراحان و مهندسان به طول انجامید.

 

این بالون ابتدا توسط گاز پروپان پر می شود و پس ازآن با استفاده از انرژی خورشیدی گرم می شود اما برای صعود و عدم برخورد آن با دیگر بالون ها بار دیگر از چند پاف سریع پروپان استفاده می شود. در زمان فرود نیز سمتی از بالون که پوشیده از فلز است باید در مقابل نور خورشید قرار گیرد تا به تدریج از ارتفاع آن کاسته شود.