پارس ناز پورتال

گفتگوی کوتاه و صمیمی با نیوشا ضیغمی

مجموعه : اخبار سینما
گفتگوی کوتاه و صمیمی با نیوشا ضیغمی

گفتگوی کوتاه و صمیمی با نیوشا ضیغمی 

نیوشا ضیغمی بازیگر مشهور سینمای ایران است که بین مردم هم طرفداران زیادی دارد. با نیوشا ضیغمی به مصاحبه پرداخته ایم. نیوشا ضیغمی از آن دست بازیگرانی است که تحصیلات ابتدایی اش بی ربط به عالم هنر بود. او بعد از اتمام دبیرستان، لیسانس خود را در رشته روانشناسی کودک از دانشگاه شهید بهشتی تهران گرفت ولی علاقه به هنر بازیگری سبب ساز آن شد

 

که او با شرکت در کلاس های آزاد بازیگری کانون سینماگران جوان بازیگری را به صورت آکادمیک فراگیرد و بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی از این کانون در مجموعه تاریخی «در چشم باد» نقش یک دختر روستایی را ایفا کند.نیوشا ضیغمی سپس در اولین تجربه سینمایی خود در فیلم «تردست» به کارگردانی محمدعلی سجادی ایفای نقش کرد.

 

نیوشا ضیغمی در اواسط دهه هشتاد به عنوان بازیگر مناسب و شایسته نقش های دراماتیک در فیلم های هنری و متفاوتی نظیر «مواجهه»، «شوریده» و «گناه من» خودش را معرفی کرد. نقش های چندوجهی و چند لایه از زنان طبقات متلف اجتماعی و بازیش در فیلم «شوریده» باعث شد برای سیمرغ بهترین بازیگر زن فجر کاندیدا بشود.

 

در سال های بعد ضیغمی در فیلم های مخاطب عام هم حضور موفقی داشت. «اخراجی ها»، «قرنطینه» و «توفیق اجباری» نمونه چنین نوع آثاری است. ضغیمی برای بازی در فیلم «حس پنهان» دوباره در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شد.

 

نیوشا ضیغمی در سال های اخیر کوشیده است در عین حضور به عنوان بازیگر به عنوان تهیه کننده هم در تولید برخی آثار سینمایی نقش داشته باشد.ضیغمی سال گذشته «ایران برگر» و «آدم باش» را روی پرده داشت که یکی کمدی- سیاسی بود و دومی کمدی- فانتزی و در این بین «ایران برگر» جزو پرفروشترین آثار سال قرار گرفت.

 

او اخیرا درگیر بازی در فیلمی با نام «هشتگ» بوده است؛ فیلمی اجتماعی با رگه های کمدی که عنوانش برآمده از یکی از اصطلاحات فراگیر در شبکه های اجتماعی است.

 

اگر بخواهید کارنامه کاری تان را مرور کنید فکر می کنید کدام شخصیت از کدام فیلم برایتان محبوبیت بیشتری دارد؟

 

به «شوریده» و نقشی که در این فیلم بازی کردم علاقه خاصی دارم. نقشی درونی خاص که بسیار حسی بود. در میان فیلم های تجاری کارنامه کاریم به «توفیق اجباری» علاقه دارم. فیلم «پرتقال خونی» هم فیلم خوب و حرفه ای است و جزو فیلم های محبوبم است و اثر حرفه ای و قابل دفاعی است.

 

در میان نقش هایی که تا به حال بازی کرده اید کدامیک به لحاظ شخصیتی به شما نزدیک تر است؟ 

 

هرکدام از نقش هایی که یک بازیگر بازی می کند شامل بخشی از ویژگی های درونی بازیگر است. برای من که به شیوه حسی بازی می کنم نزدکی کردن نقش با ویژگی های خودم خیلی مهم است. بنابراین هر کدام از فیلم هایی که تا به حال بازی کردم بخشی از ویژگی های شخصیتی من را در خودش دارد. به لحاظ شخصیتی آدمی آرام هستم که همیشه از جنجال و ایجاد چالش با دیگران پرهیز می کنم.

 

معمولا در سینماهای ایران رسم شده است برخی از سوپراستارها حین بازی در فیلم، اظهارنظرهای شخص خودشان را وارد فیلمنامه می کنند.

 

در این زمینه کارگردان و نویسنده نقش مهم و کلیدی دارند؛ اگر نویسنده و کارگردان حرفه ای و کاربلد باشد نیازی ندارد که به توصیه و دخالت های بازیگرش گوش دهد. بنابراین بازگیران سوپراستار در این قضیه مقصر نیستند و کارگردان مقصر است. اگر نویسنده و کارگردانی به کارش اشراف داشته باشد

 

به کسی اجازه دخالت در کارش را نمی دهد. البته در برخی از مواقع بازیگر یک سری ایده در مورد بهتر شدن نقش ارائه می کند که کاری درست و خوب است و بازیگران حرفه ای در بخش دورخوانی ایده های زیادی را ارائه می کنند.اگر کارگردانی در کارش مدیریت داشته باشد هیچ بازیگری اجازه دخالت به خودش را نمی دهد. آیا به طور مثال بازیگری در فیلم بهرام  بیضایی به خودش اجازه دخالت می دهد؟ مطمئنا خیر.

 

چقدر اعتماد کارگردان به بازیگر باعث موفقیت فیلم و نقش می شود؟ 

 

رخ دادن این مسئله بستگی به شجاعت و ریسک کارگردان دارد که چنین اعتمادی را به بازیگر انجام بدهند. خیلی از مواقع این ریسک و شجاعت کارگردان جواب می دهد و بازیگر به خوبی توانایی خودش را نشان می دهد.

 

آیا این نکته را قبول دارید که در حوزه نقش های مناسب بازیگران زن در سینمای ایران با نقش های محدودی مواجه هستیم. 

 

این مسئله از ضعف های اساسی سینمای ایران محسوب می شود. اغلب فیلم نامه ها شخصیت اصلی شان مردان هستند و فرصت نشان دادن توانایی های زنان در این فیلم ها کمتر به وجود می آید و معدود فیلم نامه هایی که در آنها شخصیت زنان به درستی پرداخته شده باشند به بازیگران خاصی برای بازی پیشنهاد می شود.

 

به چه دلیل بعد از حضور در مجموعه «در چشم باد» دیگر در تلویزیون بازی نکردید؟ 

 

علاقه دارم تجربه حضور دیگری در تلویزیون داشته باشم و به این قضیه هم فکر می کنم اما برای حضور مجددم در تلویزیون باید پیشنهاد مناسبی انجام شود. پروسه ساخت یک مجموعه تلویزیونی طولانی مدت است و باعث دور شدن از فعالیت سینمایی می شود و باید پیشنهاد تلویزیونی خوب باشد که ارزش این جدایی موقت از سینما را داشته باشد.

 

آیا هنوز هم علاقه دارید نقش های تین ایجری بازی کنید؟ 

 

الان تمام هدفم بازی در نقش های آبرومند و قابل دفاع است. پیر یا جوان بودن نقش در در جه دوم اهمیت قرار دارد.

 

با این حساب کمیت نقش های پیشنهادی برایتان چندان اهمیت ندارد؟ 

 

در فیلمی مثل «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی وجود دارد که یازده سال بعد از «در چشم باد» دوباره با ایشان همکاری کردم؛ طول نقش چندان بلند نبود اما فضای کار من را مجاب کرد که در این فیلم بازی کنم. کیفیت فیلم نامه، تیم بازیگری و نوع کارگردانی جوزانی باعث شد که با خیال راحت در «ایران برگر» بازی کنم و دینم را به ایشان ادا کنم. برخی از کارها ارزش قبول کردن ندارد و آنها را قبول نمی کنم.

 

چندین فیلم آماده اکران هم دارید… 

 

فیلم «حیرانی» به کارگردانی علی عظیم زاده را دارم که در آن نقش یک مددکار اجتماعی که برای معلولین کار می کند را بازی می کنم. در این فیلم امین حیایی و حدیث میرامینی حضور دارند. فیلم «ما همه گناهکاریم» به کارگردانی حسن ناظر دیگر فیلمی است که به زودی روی پرده می رود و در این فیلم نقش زنی را بازی می کنم

 

که به لحاظ روحی نامتعادل است و زندگیش پر از تنش و درگیری است و به صورت اتفاقی با معلم سابق زبان انگلیسی اش دچار چالش می شود؛ این فیلم یک تریلر روان شناسی محسوب می شود.

 

در «مغز نارنجی» به تهیه کنندگی علی عطشانی هم حضور داشته اید. 

 

«مغز نارنجی» به کارگردانی مهدی خسروی فضای خاص و متفاوتی دارد و در دو بخش رئال و فانتزی تصویرسازی می کند. درواقع این امر تجربه جدیدی در سینمای ایران محسوب می شود. در این فیلم نقش رئال دختری را بازی می کنم که در گذشته نامزدی داشته است. خیلی علاقه دارم که متوجه شوم چقدر تلفیق دو فضای رئال و جلوه های ویژه موفق شده است.

 

میانه تان با سینمای روز دنیا چطور است؟ 

 

معمولا فیلم های خوب خارجی را می بینم. مدتی پیش فیلمی از تام هاردی با عنوان «چهارمین بچه» دیدم که هاردی در آن نقش آدمی را بازی می کند که اصالتی روسی دارد و ته لهجه اش از زبان روسی استفاده می کند و واقعا بازیش معرکه و بی نظیر بود. وی با این فیلم و حضورش در «مکس دیوانه» نشان داد در حال حاضر جزو بهترین های سینمای هالیوود است و بازیش با بازی دیگران متفاوت است.

 

سوای بازیگری در سال های اخیر فعالیت های خیرخواهانه هم داشته اید. 

 

همیشه به کودکان و بچه ها علاقه داشته ام و هر کاری که از دستم بر می آید برای کودکان انجام می دهم و به عنوان سفیر کودکان کار مشغول فعالیت هستم و سعی می کنم برای کمک به این کودکان قدم بردارم.

 

ارزیابی کلی تان از کارنامه بازیگری تان چطور است؟ 

 

در ابتدای دهه هشتاد تعداد زیادی فیلم بازی کردم که یا اکران نشدند و یا اکران محدودی داشتند. یادم می آید در آن سال ها هشت فیلم اکران نشده داشتم. از طرفی برخی از این فیلم ها چندان مورد سلیقه ام نبود. با دو فیلم «شوریده» و «حس پنهان» دو بار کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شدم.

 

به همین دلیل و برای اینکه شرایط کاریم مشخص شود در حدود یک سال و نیمی بازی نکردم و تلاش کردم بفهمم که به چه نحوی باید با مخاطبانم برخورد داشته باشم و آنها چه ذهنیتی از من دارند. البته بعد از اکران شدن فیلم هایم در سال های قبل تا حدی متوجه نظرات مخاطبان درباره کارنامه بازیگریم شدم. امروز با فراغت و تمرکز بهتری می توانم از میان پیشنهادات انتخاب کنم.

 

مطالب مرتبط :

نیوشا ضیغمی و همسرش و این همه حاشیه + عکس

عکسهای خفن و داغ نیوشا ضیغمی

شایعه اختلاف نیوشا ضیغمی و همسرش؟

زیباترین عکس های نیوشا ضیغمی

عکسهای ناز از كودكی نیوشا ضیغمی

عکس های دیدنی و زیبای نیوشا ضیغمی