پارس ناز پورتال

گفتن از مشکلات خودمان برای دیگران

گفتن از مشکلات خودمان برای دیگران

گفتن از مشکلات خودمان برای دیگران 

آیا شما هم از آن دسته کسانی هستید که مشکلات خود را برای دیگران تمام و کمال بازگو می کنند؟این کار چه تاثیری در شما دارد؟ گاهی اوقات درددل کردن می تواند شما را سبک کند اما قادر نیست از میزان افسردگی و ناراحتی تان بکاهد صحبت با اطرافیان کمی از بار مشکلات فکری تان کم خواهد کرد روانشناسان معتقدند اتفاقات غم انگیز در بروز مشکلات روحی در افراد مختلف نقش زیادی دارند

 

اما بازگویی این اتفاقات و مشکلات نمی تواند در رفع افسردگی کمکی کند.یک روان‌شناس گفت: برخلاف تصور عموم، یادآوری خاطرات ناخوشایند گذشته و مطرح کردن آن به خصوص با افراد بی‌تجربه، نه تنها از شدت غم نمی‌کاهد بلکه موجب تثبیت و افزایش شدت افسردگی می‌شود.

 

لیلا بابامرادی اظهار کرد: گوش کردن و درد دل با دیگران از ارزش‌های انسانی زیادی برخوردار است ولی بر خلاف ظاهر امر، نمی‌تواند تاثیر چشمگیری در رفع عواطف منفی و آزاردهنده داشته باشد؛ چراکه متاسفانه هر کسی نمی‌تواند در برابر افراد افسرده راهکارهای کارشناسی و کاربردی بدهد و بسیاری از ما صرفا شنونده هستیم.

 

علاوه بر این، محققان معتقدند که بیان متعدد دلایل ناراحتی، بر تشدید آن دامن می‌زند و حتی ممکن است عمق موضوع را پررنگ‌تر از واقعیت جلوه دهد.این روان‌شناس ادامه داد: علاوه بر این، برخی از روی دلسوزی سعی می‌کنند که افراد افسرده را با توسل به زور به انجام کارهای متفاوت مجبور کنند و به عبارتی، او را از حال و هوای خود خارج کنند؛ در حالی که چنین اقداماتی نه تنها هیچ تاثیری در بهبود حال فرد غمگین ندارد،

 

بلکه ممکن است او را رنجورتر و جمع‌گریزتر کند. از این‌رو، مراجعه به مشاور و روانشناس، اساسی‌ترین گام برای درمان غم‌های طولانی‌مدت و ریشه‌دار است.وی با تاکید بر این‌که افسردگی و یادآوری دایمی اتفاقات غمگین، می‌تواند عواطف منفی را به همه اعضای خانواده سرایت دهد، افزود: بسیاری از ما تصور می‌کنیم با دردل کردن‌های مکرر می‌توانیم خود را تخلیه کنیم؛

 

در حالی که اگر راهنمایی‌های غلط دریافت کنیم، به تدریج غصه‌خوردن به شکل عادت در می‌آید و بخشی از شخصیت‌مان می‌شود. البته انکار و سرکوب غم نیز زمینه را برای بروز انواع بیماری‌های روحی فراهم می‌کند؛ به همین‌خاطر، باید بعد از پذیرش آن‌چه برایمان رخ داده، درد را به دست درمانگران مجرب بسپاریم.

 

بابامرادی خاطرنشان کرد: متاسفانه اکثر مردم به محض این‌که غمگین می‌شوند دست و پای خود را گم می‌کنند و نمی‌توانند با آن مواجه شوند. به همین‌خاطر برای رفع آن به انواع و اقسام راهکارها متوسل می‌شوند تا به هر طریقی که شده، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن پایان دهند. گویی اصلا حق غمگین شدن ندارند و باید از آن فرار کنند.

 

این روان‌شناس تصریح کرد: هرچه میزان آگاهی ما از دلایل افسردگی‌مان بیشتر باشد و راحت‌تر با این موضوع برخورد کنیم، همچنین هر چه ارتباط خود را با افراد با تجربه بیشتر کنیم، زودتر می‌توانیم رنج خود را درمان کنیم. در ضمن کمتر مورد شماتت اطرافیان قرار می‌گیریم.