پارس ناز پورتال

کیفیت میوه ها را در تابستان تشخیص دهید

کیفیت میوه ها را در تابستان تشخیص دهید

کیفیت میوه ها را در تابستان تشخیص دهید 

فصل تابستان زمان میوه ها است و بازار انواع میوه ها همه جا داغ است اما ما چگونه میوه های با کیفیت را تشخیص دهیم؟ 

 

با آمدن فصل گرما شاهد ورود میوه های تابستانی به بازار هستیم. برای خرید این میوه ها که در اولین بار که به آنها “نوبر” نیز می گویند باید هزینه های نسبتاً بیشتری پرداخت. هیچ چیز بدتر از این نیست که پس از خرید میوه متوجه شوید یا کال است و یا از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

 

برای امتحان کیفیت هر میوه خصوصاً میوه های تابستانی، چند آزمایش ساده وجود دارد که اگر آنها را در هنگام خرید امتحان کنید می توانید مطمئن باشید که میوه ی شما انتظارتان را از کیفیت براورده می کند. برای آموزش ترفند های تست کیفیت و سلامت میوه های تابستانی با ما همراه باشید.

 

هندوانه
این میوه ی خوشمزه و طبع سرد، می توان گفت پر استفاده ترین میوه ی فصل تابستان تلقی می شود. اما متاسفانه به علت سر بسته بودن آن، نمی توان از کیفیتش اطمینان داشت. پس برای تشخیص هندوانه رسیده و با کیفیت میتوان به آزمایش های زیر اکتفا کرد:

 

١-ظاهر: پوست یک هندوانه ی خوب عاری از هرگونه زبری است. در یک هندوانه ی رسیده رگه های سفید مایل به زرد کمرنگ دیده می شود. اگر این رگه ها مایل به سبز بودند احتمالاً هندوانه هنوز نرسیده است.

 

٢-صدا: هندوانه را در دست گرفته و با دست خود به آن تلنگر بزنید. اگر صدای بیرون آمده، بم و تو خالی بود هندوانه رسیده و سالم است. اگر احساس کردید صدا زیر است و از پوسته ی هندوانه به گوش می رسد، احتمالا این هندوانه هنوز کال و سفید است و برای خرید مناسب نیست.

 

٣- وزن: وزن هندوانه رسیده عموماً کمتر از اندازه اش نشان می دهد. هرچه وزن آن کمتر باشد دلیل بر ترد بودن آن است. البته مشروط بر اینکه پوک نباشد.

کیفیت میوه ها را در تابستان تشخیص دهیدپوست یک هندوانه ی خوب عاری از هرگونه زبری است

 

طالبی
یکی دیگر از میوه های پر فروش تابستانی طالبی است. این میوه ی آب دار و پر طرفدار را نمی توان در میوه فروشی ها تست کرد. چراکه همانند هندوانه سر بسته است و تنها از روی پوست و ظاهر آن می توان مطمئن شد که آیا محصول خوبی است یا خیر.

 

١- ظاهر: پوست طالبی بایستی زبر و چقر باشد. رنگ آن معمولا زرد مات یا کرمی است. البته اگر همانطور که در بالا گفته شد طالبی نوبر خریداری می کنید اگر رنگ آن متمایل به سبز نیز بود نگران نباشید. قسمتی که طالبی از آن به بوته متصل بوده است (قسمت بالایی طالبی)

 

بایستی کاملا نرم باشد (در غیر این صورت نرسیده است). به جز همین قسمت تمام پوست طالبی باید سفت و محکم باشد.

 

٢- عطر: طالبی را در دست گرفته و بو کنید. اگر عطری خوب از پوس جت آن ساطع می شد پس میوه رسیده و با کیفیت است اما اگر بوی گندیدگی می داد میتوان مطمئن بود که میوه ی خوبی برای خرید نیست.

کیفیت میوه ها را در تابستان تشخیص دهیدپوست طالبی رسیده باید زبر و چقر باشد

 

خربزه
متاسفانه وزن و صدای ساطع شده از خربزه نمی تواند کیفیت آن را مشخص کند، پس برای تشخیص کیفیت آن بایستی به ویژگی های ظاهری آن توجه نمود. پوست خربزه ی تازه و رسیده رگه هایی از سبز کمرنگ دارد. خربزه را برداشته و فشار دهید. هیچ قسمتی از پوس آن نبایستی نرم و شل باشد. (اگر قسمتی یا کل آن نرم بود، خربزه خراب یا به اصطلاح ترشیده است).

 

نکته: سعی کنید از خرید خربزه های نوبرانه خودداری کنید. علاوه بر قیمت گران معمولا بی مزه و طعم هستند.

کیفیت میوه ها را در تابستان تشخیص دهیدپوست خربزه ی تازه و رسیده رگه هایی از سبز کمرنگ دارد

 

هلو
یکی از میوه های پر طرفدار تابستانی که در انواع مختلف عرضه می شود، هلو است. تشخیص با کیفیت بودن هلو به مراتب راحت تر از سه مورد بالاست، چراکه پوست آن نازک است و میتوان به راحتی از داخل آن مطلع شد. هلوی رسیده و مناسب پوستی به رنگ زرد و قرمز دارد.

 

هلو را در دست بگیرید و به پوست آن توجه کنید. اگر اطراف قسمتی که ساقه به آن متصل بوده، سبز رنگ است هلو هنوز کال میباشد.گوشته ی این میوه با کمی فشار انگشتان بایستی مقداری داخل رود. اگر در مقابل فشار سفت و محکم بود هنوز کال است.

کیفیت میوه ها را در تابستان تشخیص دهیدهلوی رسیده و مناسب پوستی به رنگ زرد و قرمز دارد

 

توت فرنگی
این میوه در اواسط بهار در دسترس مردم قرار می گیرد و به دلیل قیمت زیاد بایستی قبل از خرید از کیفیت و مزه ی آن با خبر شد. رنگ این میوه باید قرمز شفاف باشد. اگر لکه های سفید یا سبز رنگ پیدا کردید بدانید که توت فرنگی کیفیت لازم را ندارد. از دیگر راه های تشخیص توت فرنگی خوب و رسیده عطر بسیار خوب آن است. میوه را بو کنید، اگر بوی آن همانند مزه ی آن بود کیفیتش مناسب است.

کیفیت میوه ها را در تابستان تشخیص دهیداگر لکه های سفید یا سبز رنگ پیدا کردید بدانید که توت فرنگی کیفیت لازم را ندارد

 

آناناس
نشانه ی رسیده و با کیفیت بودن آناناس رنگ آن است. زرد طلایی و کهربایی آناناس نشان از رسیده بودن این میوه است. در ته آناناس باید یک حاله ی سبز موجود باشد اما اگر این حاله ی سبز قطور بود بدانید که آناناس هنوز کال است.

 

از طریق عطر نیز می توان کیفیت این میوه را تشخیص داد: اگر بوی طعم آناناس را می داد که سالم و رسیده است. اگر بویی شبیه به سرکه می داد بیش از حد رسیده و اصطلاحا ترشیده است. اگر بویی از سطح آناناس ساطع نمی شد هنوز نرسیده است.

کیفیت میوه ها را در تابستان تشخیص دهیدرنگ زرد طلایی و کهربایی آناناس نشان از رسیده بودن این میوه است