پارس ناز پورتال

به کودکان پس انداز کردن را یاد بدهید

به کودکان پس انداز کردن را یاد بدهید

به کودکان پس انداز کردن را یاد بدهید 

شما می توانید پس انداز کردن را که بهترین خصوصیت در زندگی مالی افراد در در زندگی کودکان نهادینه کنید تا از همان ابتدا این کار را انجام دهند. چگونه می توانیم مفهوم پس انداز را به فرزندمان آموزش دهیم یادگیری مفهوم پس انداز و مدیریت در خرج و مخارج باید از دوران کودکی در فرد نهادینه شود و این وظیفه برعهده پدر و مادر است

 

فرزند شما باید مفهوم درآمد را بیاموزد و قدر پولی که به وی میدهید یابرای او خرج می کنید را بداند با تهیه یک قلک برای وی می توانید به وی را به پس اندازکردن پول توجیبی اش تشویق کنید پیشنهادات جالب و موثری در این رابطه برایتان داریم با ما در ادامه مطلب همراه باشید .

 

زهرا عراقی دکتری روانشناسی و مشاوره کودک و خانواده بیان کرد: از سنی که کودک احساس استقلال پیدا می کند (حدود 1 سالگی) باید با صرفه جویی آشنا شود ولی یاد دادن مفهوم پس انداز مالی به کودک از سنین 2 تا 3 سالگی صورت می گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه والدین اصلی ترین الگوی آموزشی و تربیتی محسوب می شوند؛ اظهار داشت: پدر و مادر می توانند از سنین 2 تا 3 سالگی فرزندشان در مورد شغلشان با وی صحبت کنند و با توجه به شرایط سنی کودک مفهوم درآمد را برایش توضیح دهند.

 

این مشاور کودک و خانواده با بیان اینکه کودک باید با نیازهای خودش و اولویت‌بندی آنها آشنا شود؛عنوان کرد: برخی از کودکان از سن پنج تا شش سالگی مفهوم پول و ارزش مالی را درک می کنند بنابرین والدین می توانند از این سنین مبلغی را به عنوان پول توجیبی به فرزندشان بدهند. همچنین برخی از کودکان پس از ورود به مدرسه و آشنایی با اعداد و ارقام، ارزش پول را متوجه می شوند.

 

عراقی افزود: اختصاص دادن قلک قفل‌دار برای پس انداز این امکان را به فرزند می دهد که مقداری از پول پس انداز شده را خرج کند. زیرا کودک باید لذت خرج کردن را نیز بچشد. همچنین جمع آوری پس اندازهای ماهانه کودک در این قلک، ضروری است. والدین باید ابتدا پول توجیبی را روزانه، سپس هفتگی و هر 15 روز یک بار و در نهایت ابتدای هر ماه به کودک پرداخت نمایند.

 

وی توصیه کرد: والدین باید همراه با فرزندشان به بانک بروند و پس از افتتاح حساب برای وی کل مبلغ حاصل از پس اندازهایش را به حسابش انتقال دهند. این امر حس خوشایندی را در کودکان شکل می دهد.عراقی یادآور شد: کودکان باید افزون بر خرج و پس انداز روزانه مبلغی از پول توجیبی شان را برای هدیه دادن

 

به نیازمندان در نظر بگیرند. این موضوع سبب پی‌ریزی روحیه خیرخواهانه و انسان دوستانه در کودکان می شود. از این گذشته والدین باید توجه داشته باشند که اگر پول توجیبی ماهانه کودک پیش از اتمام ماه تمام شد از دادن مبلغ اضافی به وی باید خودداری کرده و این گونه مدیریت پول را به فرزندشان آموزش دهند.