پارس ناز پورتال

کنترل رفتار ما بوسیله سیستم ایمنی

کنترل رفتار ما بوسیله سیستم ایمنی

کنترل رفتار ما بوسیله سیستم ایمنی 

سیستم ایمنی بدن ما مانند یک کنترل کننده عمل می کند و همیشه مراقبت از بدن ما را انجام می دهد اما سوال اینجاست سیستم ایمنی بدن تا چه حد روی بدن ما کنترل انجام می دهد. تحقیقات جدید نشان می دهد که میکروب ها و سیستم ایمنی بدن چگونه می توانند بر روی رفتار ما تاثیر بگذارند.

 

تحقیقات جدید در مبحث سرشت و پرورش، نشان می دهد که چگونه بخشی از شخصیت ما می تواند تحت تاثیر سیستم ایمنی بدنمان قرار گیرد.کنترل رفتار ما بوسیله سیستم ایمنیبخشی از شخصیت ما می تواند تحت تاثیر سیستم ایمنی بدنمان قرار گیرد

 

با توجه به مطالعه ای که بر روی موش ها صورت گرفته است، از بین بردن تنها یک مولکول می تواند طرز رفتار و برخورد یک موش با موش های دیگر را تغییر دهد. به این معنی که سیستم ایمنی می تواند بر روی شرایطی مانند اوتیسم و یا شیزوفرنی تاثیر گذار باشد.

 

این تحقیقات که توسط یک گروه از محققان در پژوهشکده ی پزشکی دانشگاه ویرجینیا انجام شده، هنوز در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد؛ اگر چه تغییرات مشاهده شده در سیستم ایمنی موش های مورد مطالعه نشان داد، چگونه پاسخی ویژه به عوامل بیماری زا می تواند رفتارهای جامعه ستیزانه ی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

 

جوناتان کیپنیس(Jonathan Kipnis)، سرپرست تیم تحقیقاتی گفت: «شاید دیوانه کننده باشد، امّا ممکن است ما تنها میدان های نبردی پرسلولی برای دو نیروی باستانی باشیم. ممکن است قسمتی از شخصیتمان واقعاً توسط سیستم ایمنی بدن به ما تحمیل شده باشد.»

 

مولکولی که اینترفرون گاما نامیده می شود، در هنگام تماس سیستم ایمنی با ویروس ها یا باکتری ها از سلول های بدن آزاد می شود، تا سال ۲۰۱۵ تصور می شد که این نوع از پاسخ سیستم ایمنی به دلیل وجود لایه ی محافظ خونی اطراف مغز، بر روی مغز، تاثیری ندارد.کنترل رفتار ما بوسیله سیستم ایمنیعوامل بیماری زا و سیستم ایمنی به موقعیت های اجتماعی وابسته هستند

 

امّا سال گذشته گروه تحقیقاتی کیپنیس کشف کرد که رگ های لایه ی مننژ به طور مستقیم مغز را به سیستم لنفاوی متصل می کنند که موجب می گردد تا مغز و سیستم ایمنی با یکدیگر در تماس باشند. این کشف توضیحاتی را برای چندین تئوری بیان می دارد، به خصوص که شرایطی مثل اوتیسم، شیزوفرنی و افسردگی ممکن است توسط سیستم ایمنی متاثر شده باشند.

 

همچنین عوامل بیماری زا و سیستم ایمنی به موقعیت های اجتماعی وابسته هستند و می توانند بر روی رفتارهای اجتماعی و شخصیت ما تاثیر گذار باشند. نتیجه گیری گروه تحقیقاتی این گونه بیان شده است که مولکول اینترفرون گاما نقشی بسیار پررنگ در عملکرد اجتماعی بازی می کند.