پارس ناز پورتال

کنترل خشم کلید طلایی آرامش در زندگی

کنترل خشم کلید طلایی آرامش در زندگی

کنترل خشم کلید طلایی آرامش در زندگی 

وقتی افراد خشمگین می شوند می تواند توان و ظرفیت آنان را بـه خوبی مشاهده نمود کـه تا چه حد توانایی کنترل خشم خود را دارند. اوضاع فعلی اقتصاد دنیا و ناآرامی هـای اجتماعی، زندگی افراد را باناامنی پیوند زده و عدم اطمینان بـه آینده در دل مردم انداخته است.آن ها دایم از خود می پرسند: در این دنیا جای من کجاست؟ الآن باید چه کنم؟ کجا شغلی مناسب پیدا کنم؟

 

چگونه هزینه هـای زندگی خانواده ام را تامین کنم؟ و هرچقدر این ناامیدی ها و عدم اطمینان در قلب شان شکل بگیرد و راه حل مناسبی پیدا نکنند آستانه تحمل شان تحلیل رفته و در وجود خود تبدیل بـه شعله ای از خشم می شوند.

 

اثر خشم روی فرد

خشم نوعی واکنش فیزیولوژی بدن بـه وضعیت موجود است و وقتی کـه در شرایط خطرناک قرار می گیریم و باید خود را برای مبارزه یا فرار آماده سازیم واکنش بسیار مثبتی است.اما اگر این احساس پی در پی رخ دهد و زمانش نیز طولانی شود سلامت انسان را بـه خطر می اندازد. همچنین ممکن است ما را وادار بـه درگیری هـای خشونت بار کند و ما بـه خود یا دیگران صدمه بزنیم.

 

خشم ویرانگر روی سلامت ذهنی مان هم اثر منفی می گذارد.اگر بـه این روش ادامه دهیم و پی در پی خشمگین شویم و آن را نظارت نکنیم بـه پدیده ای عادی در ذهن مان تبدیل شده و با کوچکترین موضوع از نظارت خارج شده و خشمگین می شویم.این احساس  بـه مرور ما را بـه سمت  افسردگی و احساس گناه پیش می‌برد.

 

اثر خشم روی خانواده

پدرومادر خشمگین، کودکانی خشمگین خواهند داشت و همین موضوع باعث می شود تا خانواده پر از تنش شده و مکرر با یکدیگر دعوا کنند و رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی از خود بروز دهند و در نهایت بـه خشونت هـای خانگی منجر شوند.خشم روی کودکان اثرات روانشناختی و جسمانی فراوانی دارد. کودکانی کـه شاهد خشونت هستند ممکن است بـه مشکلات رفتاری و عاطفی مبتلا شوند.

 

بخشی از این مشکلات با گوشه نشینی، کابوس هـای شبانه، پرخاشگری نمود پیدا میکنند. توانایی یادگیری شان نیز کاهش می‌یابد.

 

اثر خشم روی روابط با دیگران

خشم یکی از مواردی است کـه روی روابط بین انسان ها اثر بسیار بدی میگذارد و معمولاً فرد خشمگین را بـه انزوا می کشاند.اگر کودکی مبتلا بـه خشم هـای مهار نشده باشد نمیتواند با دیگر همسالان خود ارتباط خوبی برقرار کند و طرد می‌شود.

 

کودکانی کـه نمیتوانند احساسات شان را نظارت کنند هنگام بزرگسالی نیز ارتباط سالمی با اطرافیان نخواهند داشت و در خطر رفتارهای نامناسب و ضد اجتماع قرار می گیرندو حتی ممکن است بزهکار شوند.

 

نظارت خشم

هرگاه بـه دلیلی خشمگین شدید، برای ابراز و در عین حال متعادل نگه‌داشتن آن روش هـای زیر را بـه کار بندید:

 

رک باشید

با فردی کـه باعث ناراحتی تان شده است رک و صریح صحبت کرده و احساس تان را صادقانه مطرح کنید و مراقب باشید فقط کسی کـه شمارا خشمگین کرده هدف قرار دهید.

 

محترمانه رفتار کنید

همیشه آماده باشید کـه از عقایدتان دفاع کنید و یادبگیرید با احساسات طرف مقابل بازی نکنید و سعی نکنید با ارعاب و تهدید بـه خواسته تان دست یابید. هرگز حقوق انسانی کسی را زیرپا نگذارید.

 

لبخند بزنید

وقتی فردی قصد خشمگین کردن شما را دارد، خیلی ساده بـه او لبخند بزنید.

کنترل خشم کلید طلایی آرامش در زندگی

این کار نه تنها فرد آزاردهنده را کـه توقع چنین واکنشی را ندارد خلع سلاح می کند بلکه باعث می‌شود دید و نگاه شما روی شرایط موجود مسلط شود.

 

خونسردی تان را حفظ کنید

همان روش قدیمی شمارش تا ده هنوز هم فکر بدی نیست. ابتدا لحظه ای صبر کنید چند نفس عمیق بکشید و تا ده بشمارید. مطمئن باشید کـه آرامش تان را بدست می آورید.

 

شرایط را از نگاه دیگران بررسی کنید

هرگاه از دست کسی خشمگین شدید، لحظه ای خود را بـه جای او قرار دهید و بیندیشید کـه چه چیزی ممکن است او را وادار بـه چنین رفتاری کرده باشد.شاید واکنش او منطقی است و شما بتوانید احساسش را درک کنید و بدین ترتیب نه تنها شما هم خشمگین نخواهید شد بلکه بـه آرام کردن او هم کمک خواهید نمود.