پارس ناز پورتال

کلیدهای موفقیت بانک های مشهور ایران

کلیدهای موفقیت بانک های مشهور ایران

کلیدهای موفقیت بانک های مشهور ایران 

در ایران بانک های زیادی وجود دارد که در میان آنها چندین بانک توانسته اند در زمینه های مختلف بهتر از بقیه عمل کرده و شاخص شوند. بانک ملی، پرفروش ترین هلدینگ بانکی ایران را دارد. ملت، محبوب ترین بانک در میان شهرستانی هاست.

 

پارسیان بیشترین کارت های هدیه را در میان بانک های خصوصی صادر می کند. صادرات برترین بانک ایرانی در میان هزار بانک دنیاست. پاسارگاد بیشترین خودپردازهای بانک های خصوصی کشور را دارد. آنها چه کرده اند که نام شان اینقدر سر زبان هاست؟

 

بانک ها با فرمول های ریاضی کار می کنند اما ما خیلی هم بر اساس مدل های ریاضی و اقتصادی در شعبه های آنها حساب باز نمی کنیم. بنابراین برای یک رده بندی ساده در میان بانک های کشور، می توان خیلی راحت گفت هر کدام تراکنش های بیشتری دارند، بهترین اند یا اینکه بگوییم هر کدام تعداد شعب بیشتری دارند قطعا مردم به آنها علاقه بیشتری دارند.

 

داستان به این سادگی ها نیست. آخر خیلی از بانک ها از قدیم دولتی بوده اند و بر همین اساس، حساب های بانکی خیلی از کارمندان و ادارات دولت، در آن بانک ها باز شده است. همین الان هم وقتی به بعضی موسسات می روی می گویند باید بروی در بانک X حساب باز کنی. اما به هر حال در حافظه ما ایرانی ها چند بانک معروف ترند.

 

از قدیم بانک های ملی و صادرات شلوغ ترین بانک های کشور بوده اند. آن زمان دستگاه های کانتر نوبت دهی وجود نداشت، برای همین باید در صف های طولانی این دو بانک می ایستادی تا حسابی حالت جا بیاید.

 

بانک ملت هم دست کمی از این دو بانک نداشت. تازه از زمانی که خصوصی شده، کمی اوضاع بهتر است اما خدمات بانک ملت، از قدیم معروف بوده است. خرابی های کم دستگاه های خودپرداز بانک ملت از قدیم معروف بوده است.

کلیدهای موفقیت بانک های مشهور ایران

از زمانی که بانک های خصوصی راه افتاده اند، اسم پاسارگاد و پارسیان بدجوری سر زبان ها افتاد. خدمات جذاب این دو بانک باعث شده تا اغلب موسسات و شرکت های بخش خصوصی، حساب های خود را در این دو بانک لوکس افتتاح کنند.

 

در گزارش پیش رو، تلاش کرده ایم اوضاع و احوال پنج بانک معروف دولتی و خصوصی ملی، صادرات، ملت، پاسارگاد و پارسیان را بررسی کنیم ببینیم آنها از لحاظ کارت های اعتباری و هدیه صادر شده، تعداد خودپردازها، تعداد شعب، رده بندی های بین المللی و … چه رتبه ای در میان بانک های ایرانی دارند.

 

کدام بانک بیشترین شعبه در کشور دارد؟

آخرین رتبه بندی درباره تعداد شعب بانک های کشور مربوط به آبان ماه سال 94 است. بر اساس آمارهای بانک جهانی، در کشورمان به ازای هر 100 هزار نفر، 28.7 شعبه بانکی وجود دارد. البته اکثر کشورهای توسعه یافته دنیا به طور نسبی دارای تعداد شعبه بیشتری نسبت به ایران هستند. مثلا در فرانسه به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت 38.7 شعبه بانکی وجود دارد.

 

بر اساس آمار اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی تا پایان شهریور سال 94، تعداد کل شعب دارای مجوز بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی 21 هزار و 656 شعبه بوده است. در کشور ما بانک های ملی، صادرات و کشاورزی دارای بیشترین و بانک های خاورمیانه،

 

بانک تجارتی ایران و اروپا و بانک اکیران و ونزوئلا دارای کمترین تعداد شعب بانکی و موسسه در کشور هستند. در این بین، بانک ملی با 3192، صادرات با 2876 و کشاورزی با 1906 شعبه رتبه های اول تا سوم را در اختیار دارند.

 

اما در گزارش امروز در حال بررسی اوضاع و احوال پنج بانک خاص هستیم. بانک ملی و صادرات را توضیح دادیم اما بانک ملت با 1630 شعبه در رتبه ششم جدول قرار می گیرد. بانک پاسارگاد در کل کشور 327 شعبه دارد که باعث شده تا این بانک در رتبه شانزدهم رده بندی بانک مرکزی قرار بگیرد. بانک پارسیان نیز با 293 شعبه در رتبه هجدهم جدول قرار گرفته است.

کلیدهای موفقیت بانک های مشهور ایران

بانک صادرات، برترین بانک ایرانی در فهرست جهانی

از میان پنج بانکی که در گزارش امروز به آنها می پردازیم، بانک صادرات رتبه برتر کیفیت را دارد. پس از آن بانک های پاسارگاد، ملت و پارسیان قرار دارند. اینها را که گفتیم بر اساس یک رده بندی بین المللی بود. هر ساله رده بندی های مختلفی در سطح جهانی درباره بانک ها منتشر می شود. رتبه بندی هایی که هر کدام ملاک های خاص خود را دارند.

 

اما معتبرترین رده بندی را مجله بین المللی The Banker ارائه می دهد. گزارش 2015 بنکر از 1000 بانک جهان نشان می دهد که بانک صادرات ایران با رتبه 259 جهان بهترین بانک ایرانی شناخته شده است.

 

همچنین بانک پاسارگاد نیز با رتبه 266، بانک صنعت و معدن با رتبه 310، بانک ملت با رتبه 320، بانک تجارت با رتبه 350، بانک توسعه صادرات با رتبه 402، بانک مسکن با رتبه 408، بانک پارسیان با رتبه 471، بانک ملی با رتبه 494، بانک سپه با رتبه 509، بانک اقتصاد نوین با رتبه 584، بانک کارآفرین با رتبه 777 و بانک سامان با رتبه 835 در بین 1000 بانک جهانی قرار گرفتند.

 

به عبارت دیگر 13 بانک ایرانی در بین 1000 بانک معتبر جهان قرار داشته اند. از نظر «شاخص سودآوری»، بانک های صادرات و ملت و پاسارگاد، از نظر «شاخص نسبت سود به سرمایه»، پارسیان و ملی و کارآفرین، از نظر «شاخص میزان دارایی ها»، ملی و ملت و صادرات،

 

از نظر «شاخص قدرت بانکی»، صادرات، پاسارگاد و صنعت و معدن و از نظر «رتبه بندی سرمایه اولیه»، صادرات و پاسارگاد و توسعه صادرات بهترین بانک های ایران بوده اند.

 

علاوه بر این، رتبه بندی های دیگری هم وجود دارد. مثلا سایت اینترنتی «Smart Earning Methods» یک سایت بین المللی است که 10 بانک برتر ایرانی را فهرست کرده است. بانک ملی و بانک صادرات در صدر این لیست قرار دارند. بانک پاسارگاد در رتبه چهارم و بانک ملت در رتبه هشتم قرار دارند.

کلیدهای موفقیت بانک های مشهور ایران

بانک ملی؛ برترین شرکت بانکی در ایران

سازمان مدیریت صنعتی کشور از زیرمجموعه های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این مجموعه دولتی هر ساله بر اساس گزارش های عملکرد مالی شرکت های ایرانی، یک رتبه بندی با عنوان «صد شرکت برتر ایران» منتشر می کند.

 

ملاک های وزارت صنعت برای این رنکینگ، شاخص های اندازه و رشد شرکت، شاخص های سودآوری و عملکرد، شاخص های صادرات، شاخص های نقدینگی، شاخص های بدهی و شاخص های بازار است.

 

آخرین رتبه بندی که تا به حال انجام شده مربوط به سال مالی 93 بوده است. در این رتبه بندی، رتبه اول به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هولدینگ) اختصاص دارد که به سوژه ما ارتباطی ندارد. در میان بانک های ایرانی، بانک ملی ایران (هولدینگ) با فروشی معادل 29 هزار و 458 میلیارد تومان در رتبه اول قرار دارد.

 

رتبه ششم جدول صد شرکت برتر، رتبه دوم جدول بانک های برتر ایرانی است. این رتبه به بانک پارسیان تعلق دارد. رتبه نهم جدول صد شرکت برتر یعنی رتبه سوم جدول بانک های ایرانی به بانک ملت تعلق دارد. بانک ملت، رتبه سوم جدول بانک های برتر کشور را در اختیار دارد.

 

بانک صادرات ایران (هولدینگ) نیز در رتبه پنجم رده بندی بانک های ایرانی واقع است. رتبه ششم نیز در اختیار بانک پاسارگاد است.

کلیدهای موفقیت بانک های مشهور ایران

محبوب ترین بانک های ایرانی را بشناسید

کل کارت های «برداشت از حساب» صادر شده از سوی بانک های مختلف سراسر کشور 212 میلیون و 837 هزار عدد است. به این ترتیب 64 درصد کارت های صادر شده از سوی نظام بانکی کشور مربوط به کارت های پرداخت است.

 

بر این اساس 56 میلیون و 642 هزار کارت برداشت در استان تهران و 156 میلیون و 195 هزار کارت برداشت در استان های دیگر کشور صادر شده است. بیشترین کارت های برداشت شده از سوی بانک های کشور در استان تهران، متعلق به بانک صادرات است. این بانک 9 میلیون و 473 هزار کارت صادر کرده و در اختیار مردم استان تهران قرار داده است.

 

رتبه بعدی در اختیار بانک ملی است. این بانک در استان تهران تا به حال هفت میلیون و 917 هزار کارت برداشت از حساب صادر کرده است.

 

بانک ملت نیز شش میلیون و 931 هزار کارت برداشت صادر کرده است. بانک پارسیان نیز با انتشار چهار میلیون و 181 هزار کارت در رتبه پنجم این رده بندی قرار دارد. بانک پاسارگاد نیز با فاصله بیشتری، دو میلیون و 256 کارت برداشت از حساب صادر کرده است.

 

این رتبه بندی در استان تهران بود اما در سایر نقاط کشور، بانک صادرات با انتشار 29 میلیون و 783 هزار کارت در رتبه اول بده بندی قرار دارد. رتبه دوم در رده بندی استانی برخلاف استان تهران، به بانک ملت تعلق دارد. بانک ملی رتبه سوم را دارد. بانک پارسیان تنها دو میلیون و 628 هزار کارت صادر کرده و سهم بانک پاسارگاد نیز یک میلیون و 71 هزار کارت در سراسر کشور به غیر از استان تهران است.

کلیدهای موفقیت بانک های مشهور ایران

هدیه دادن با کارت های خرید کدام بانک جذاب تر است؟

یکی از روش های جدید هدیه دادن، کارلت های هدیه یا خریدی است که بانک ها صادر می کنند. کارت هایی که خیلی راحت این اجازه را به گیرنده می دهند تا بر اساس سلیقه خودشان چیزی که لازم دارند را بخرند. مردم تهران بیشتر علاقه دارند کارت های هدیه خود را از بانک پارسیان بگیرند. تا به حال هشت میلیون و 842 هزار کارت هدیه از سوی بانک پارسیان صادر شده است.

 

رتبه دوم را بانک ملت دارد. این بانک هم تا به حال در استان تهران، شش میلیون و 983 هزار کارت صادر کرده است. بانک ملی و صادرات نیز از این لحاظ رتبه سوم و چهارم رادارند. بانک پاسارگاد با فاصله بیشتری سه میلیون و 233 هزار کارت هدیه صادر کرده است.

 

در استان ها اوضاع فرق می کند. در شهرستان ها، کارت های هدیه بانک ملت محبوب ترین کارت های هدیه قلمداد می شود.

 

این بانک تا اسفند سال گذشته 12 میلیون و 971 هزار کارت هدیه صادر کرده است. بانک صادرات رتبه دوم را دارد که نشان دهنده صدور 11 میلیون و 640 هزار کارت تا پارسال است. بانک ملی رتبه سوم را دارد و بانک پارسیان با صدور پنج میلیون و 961 هزار کارت و بانک پاسارگاد با صدور یک میلیون و 928 هزار کارت در رتبه های بعدی جدول قرار می گیرند.

کلیدهای موفقیت بانک های مشهور ایران

بیشترین خودپردازهای بانکی از آن کیست؟

در سراسر کشور، تعداد 43 هزار و 981 دستگاه خودپرداز نصب شده است. بیشتر این دستگاه ها را بانک ملی دارد.

 

تعداد خودپردازهای این بانک 6840 دستگاه است. رتبه دوم و سوم نیز در اختیار بانک صادرات و ملت است که تعداد دستگاه های خودپرداز آنها به ترتیب، 4842 و 4539 دستگاه است. بانک پاسارگاد 1101 و بانک پارسیان نیز 864 دستگاه خودپرداز دارند.

کلیدهای موفقیت بانک های مشهور ایران