پارس ناز پورتال

کشورهای پولداری که مازاد بودجه دارند

کشورهای پولداری که مازاد بودجه دارند

کشورهای پولداری که مازاد بودجه دارند 

بودجه مجموع مخارج و درآمدهای دولت در یکسال است و برخی از کشورها با مازاد بودجه مواجه می شوند. کشور قطر در صدر است. بر اساس گزارش رقابت پذیری جهانی که از سوی “مجمع جهانی اقتصاد” منتشر شده است، به بررسی کشورهایی پرداخته که بالاترین مازاد بودجه را در جهان دارند.

 

آنتونیو گارسیا پاسکوال در بانک بارکلیز در این باره که هزینه‌های چشمگیر دولتی و تدابیر محرک مالی ممکن است دوباره رواج پیدا کنند می گوید تسهیل مالی در سراسر جهان رو به رشد است و بانک‌های مرکزی که سیاستهای فوق تسهیلی را به اجرا گذاشته‌اند، برای گسترش تدابیر محرک پولی تردید دارند.

 

با این همه بسیاری از دولتها در جهان مازاد بودجه دارند و بالا بودن درآمد مالیاتی از هزینه دولت، همچنان هدف شماره یک آنها محسوب می شود.بعضی از کشورها با بهره بردن از مجموعه ای از عوامل سیاسی و اقتصادی، در رسیدن به این منظور بهتر از سایرین عمل کرده‌اند.

 

پایگاه خبری “بیزنس اینسایدر” بر اساس گزارش رقابت پذیری جهانی که از سوی “مجمع جهانی اقتصاد” منتشر شده است، به بررسی کشورهایی پرداخته که بالاترین مازاد بودجه را در جهان دارند. این کشورها عبارتند از:

 

۱- قطر (۱۰.۳ درصد)
این کشور ممکن است در حال حاضر بالاترین مازاد بودجه در جهان را داشته باشد، اما تا پایان سال ۲۰۱۶ ممکن است این روند تغییر کند.

 

۲- نروژ (۵.۴ درصد)
دولت نروژ بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی جهان را در اختیار دارد و معمولا مازاد بودجه هنگفتی دارد که به ۱۹ درصد هم بالغ شده است. با این همه بحران قیمت نفت در سالهای اخیر داشتن مازاد بودجه هنگفت را غیرممکن کرده است، اما این کشور همچنان موفق شد در فهرست مجمع جهانی اقتصاد در رتبه دوم قرار گیرد.

 

۳- جمهوری دموکراتیک کنگو (۱.۹ درصد)
این کشور آفریقای مرکزی به دلیل ۹ سال جنگ داخلی، دچار محرومیت شدیدی شده است. اما با وجود سرمایه گذاری سنگین دولت در کشاورزی، در سال میلادی گذشته ۴۳ میلیون دلار مازاد بودجه داشت.

 

۴- هنگ کنگ (۱.۵ درصد)
هنگ کنگ در فاصله سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ نه تنها مازاد بودجه داشت، بلکه مازاد بودجه فراتر از انتظار داشته است.

 

۵- کویت (۱.۲ درصد)
کویت یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار می رود. دینار که ارز ملی این کشور است، یکی از با ارزش‌ترین ارزهای جهان است که باعث شده دولت این کشور همواره مازاد بودجه داشته باشد.

 

۶- سنگاپور (۱.۱ درصد)
سنگاپور به عنوان یک مرکز مالی و یکی از شهرهای بندری پرازدحام جهان معروف است و دولت این کشور به انضباط مالی اهمیت زیادی داده و کمتر از درآمد مالیاتی هزینه می کند.

 

۷- لوکزامبورگ (یک درصد)
این کشور اروپایی کوچک بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی را نسبت به سایر کشورهای جهان دارد و از سال ۲۰۱۱، هر سال مازاد بودجه داشته است.

 

۸- نپال (یک درصد)
نپال ممکن است یک کشور کوهستانی کوچک میان هند و چین باشد، اما همواره مازاد بودجه بزرگی پیدا می‌کند. دولت نپال برای کوتاهی در سرمایه گذاری در اقتصاد که به سرمایه‌گذاری قابل توجه در زیرساخت نیاز دارد، تحت انتقاد قرار گرفته است.

 

۹- ایسلند (۰.۷ درصد)
این کشور جزیره‌ای کمتر از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و تولید ناخالص داخلی به ارزش حدود ۱۷ میلیارد دلار دارد. ایسلند اغلب در رتبه‌های بالای شاخصهای شادی جهانی قرار می‌گیرد و انضباط مالی خوب کمک می کند این روند ادامه پیدا کند.

 

۱۰- آلمان (۰.۶ درصد)
آلمان به انضباط مالی معروف بوده و همواره مازاد بودجه دارد. این کشور در ماه اوت اعلام کرد، در نیمه اول سال جاری میلادی ۱۸.۵ میلیارد یورو مازاد بودجه داشته است.

 

۱۱- استونی (۰.۵ درصد)
استونی که در سالهای اخیر به عنوان قطب فناوری در شمال اروپا شناخته شده است، در دو سال اخیر با مازاد بودجه روبرو داشته و دولت این کشور به انضباط مالی متمرکز شده است.

 

۱۲- نیوزیلند (۰.۳ درصد)
این کشور واقع در جنوب اقیانوسیه که از سایر بخشهای جهان دورافتاده است، یک اقتصاد خدمات محور دارد و اغلب با مازاد روبرو می شود. بیل انگلیش، وزیر دارایی نیوزیلند در ماه مه گفت: کاهش بدهی به سطح معقول، به دولت فضای بیشتری برای حمایت کردن از مردم نیوزیلند خواهد داد.

 

ایسنا