پارس ناز پورتال

کشف روش جلوگیری انتقال ایدز از مادر به جنین

کشف روش جلوگیری انتقال ایدز از مادر به جنین

کشف روش جلوگیری انتقال ایدز از مادر به جنین 

با بکار گیری این روش مادرانی کـه بـه بیماری ایدز مبتلا هستند می‌توانند صاحب فرزندانی سالم شوند و این موفقیتی بزرگ بـه حساب می‌آید. تایلند اولین کشور آسیایی اسـت کـه بـه روش عدم انتقال بیماری ایدز از مادر بـه نوزاد دست یافت و سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه اعلام کرد، این روش مرحله مهمی از مبارزه علیه این بیماری اسـت.

 

سازمان بهداشت جهانی کـه از این روش بعنوان یک ‘دستاور قابل توجه’ یاد کرده اسـت، اعلام کرد ‘تایلند بـه جهان نشان داد می‌توان ایدز را شکست داد’.کوبا، کشور دیگری اسـت کـه تا کنون بـه این روش برای پیشگیري از انتقال ویروس ‘اچ.آی. وی’ از مادر بـه نوزاد دست یافته اسـت. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد کـه دستاورد جدید تایلند برای از بین بردن ویروس اچ.آی.وی برای نسل هاي آینده بسیار مهم و تاثرگذار خواهد بود.

 

بـه نوشته تارنمای ‘بانکوک پست’، احتمال انتقال ویروس اچ.آی.وی از مادران باردار بـه نوزاد در طول بارداری، زایمان و حتی شیردهی بین ۱۵ تا ۴۵ درصد اسـت، اما با روش درمانی جدید و مصرف داروهای کشف شده در طول بارداری میزان آن بـه یک درصد کاهش می‌یابد.

 

تایلند سال ۲۰۰۰ میلادی اولین کشور جهان بود کـه با در اختیار قرار دادن داروهای رایگان بـه مادران حامل ویروس اچ.آی.وی حتی در دور افتاده ترین مناطق این کشور، اقدام بـه غربالگری بیماری ایدز کرد.بنا بر آمار ارائه شده توسط دولت تایلند، تعداد فرزندان متولد شده با ویروس اچ.آی.وی از یکهزار نوزاد درسال ۲۰۰۰ میلادی بـه ۸۵ نوزاد در ۲۰۱۵ میلادی کاهش یافت.

 

دستیابی بـه این روش درمانی برای تایلند باوجود بیش از ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا بـه ایدز درسال ۱۹۹۰ و بیش از یک میلیون نفر درسال ۱۹۹۳ یک موفقیت چشمگیر محسوب می‌شود.تایلند یکی از کشور هـای جهان اسـت کـه بدلیل وجود کارگران جنسی با آمار بالایی از ابتلا بـه ایدز روبه‌رو اسـت، اما طی سال هاي گذشته توانسته اسـت با توزیع داروهای رایگان ضد ویروس اچ.آی.وی اقدام بـه بازرسی و غربالگری این بیماری کند.

 

سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار زن مبتلا بـه ویروس اچ.آی.وی در سراسر جهان باردار میشوند. آمار نشان میدهد بیش از ۴۰۰ هزار کودک مبتلا بـه ایدز درسال ۲۰۰۹ متولد شده اند کـه این تعداد بـه ۲۴۰ هزار نوزاد درسال ۲۰۱۳ کاهش یافته اسـت.