پارس ناز پورتال

کتاب خواندن عمر شما را زیاد می کند

کتاب خواندن عمر شما را زیاد می کند

کتاب خواندن عمر شما را زیاد می کند 

البته منظور ما از کتاب خواندن مطالعه از طریق تلگرام و شبکه های اجتماعی نیست,بلکه مطالعه کتاب است و ورق زدن آن. می گویند این روزها کمتر کسی سراغ کتاب می رود و اغلب مردم ترجیح می دهند نیاز خود را به مطالعه از طریق فناوری های نوین و با صرف زمان اندک بر طرف کنند.

 

گذشته از اینکه کاهش کتاب خوانی چه تأثیر بر میزان سواد مردم می گذارد، آیا تغییر در عادات کتاب خوانی منجر به بروز تغییراتی در شرایط جسمانی هم می شود؟شاید باورش کمی دشوار به نظر برسد؛ ولی حقیقا این است که میزان کتاب خواندن اثر مستقیمی بر طول عمر انسان دارد. آن گونه که آخرین تحقیقات دانشمندان نشان داده است،

 

افراد کتاب خوان صرف نظ متغیرهای دیگری مانند: جنست، تحصیلات، وضعیت جسمانی و پایگاه اقتصادی به طور میانگین دو سال بیشتر از دیگران عمر می کنند. برای سنجش اثرگذاری میزان کتاب خوانی بر طول عمر انسان، پژوهشگران مشارکت کنندگان را به سه گروه تقسیم کردند: آنهایی که اصلاً سراغ کتاب نمی روند؛ کسانی که روزانه 30 دقیقه مطالعه می کنند و آنهایی که در هفته سه الی چهار ساعت کتاب می خوانند.

 

نتایج به دست آمده حکایت از داشت که احتمال مرگ گروه آخر تا 12 سال پس از شروع این عادت 23 درصد کمتر از دیگران است. البته زمانی که از میزان مطالعه صحبت می شود مقصود تنها کتاب خواندن نیست؛ چرا که خواندن روزنامه، مجله و هر نوع مقاله یا مطلب دیگری در این دسته جای می گیرد و بر افزایش طول عمر اثرگذار است.

 

رابطه میان دو متغیر گفته شده تا حدی است که حتی نیم ساعت مطالعه در طول روز در بیشتر شدن طول عمر انسان مؤثر است.اگرچه چرایی وجود چنین رابطه ای هم چنان در هاله ای ابهام قرار دارد ولی بدون شک مطالعه از هر نوعی علاوه بر تقویت کارکردهای مغز به طولانی تر شدن زندگی هم کمک می کند.

 

بنابراین اگر دوست دارید سال های بیشتری را به چشم ببینید از همین امروز 15 دقیقه مطالعه در طول روز را شروع کنید.