پارس ناز پورتال

کاهو و خواص مفید آن را بشناسید

کاهو و خواص مفید آن را بشناسید

کاهو و خواص مفید آن را بشناسید 

کاهو با سکنجیبن می تواند یک میان وعده سبک همراه با خواص مفید بسیار برای شما باشد.خواص کاهو را جدی بگیرید.  از قدیم الایام کاهو به همراه سکنجبین یک عصرانه لذیذ و سالم بوده است و به دلیل اسیدفولیک موجود در آن برای سلامتی بانوان بسیار توصیه شده است به دلیل کالری پایین کاهو می توانید با خیال راحت ان را مصرف کنید.

 

کاهو، یک داروی تسکین دهنده و آرام‌بخش طبیعی است، زیرا شامل مقدار کمی از یک ماده‌ شیمیایی به نام لاکتوسین (Lactucin) است که وقتی به مقدار زیاد مصرف گردد، موجب سستی در بدن می‌شود.کاهو یکی از قدیمی‌ترین سبزیجات دنیا است که منشاء آن هندوستان و آسیای مرکزی می‌باشد.

 

طبق مدارک موجود این گیاه از شش قرن قبل از میلاد در ایران مصرف می‌شده است و یک قرن قبل از میلاد به روم راه یافته و غذای مهمی برای رومیان بوده است.

 

انواع کاهو
انواع کاهو که در حال حاضر در آمریکا کشت می‌شود حدود 16 نوع می‌باشد که در تمام طول سال وجود دارد. روی هم رفته دو دسته کاهو وجود دارد:

 

1- کاهوی پرورشی و اهلی: که در سالاد استفاده می‌شود که کاهوی گرد HEAD LETTUCE و کاهوی ایرانی ROMAINE LETTUCE از انواع مهم آن است.کاهوی ایرانی از نظر مواد غذایی از کاهوی گرد بهتر است. کاهوی گرد ارزش غذایی چندانی ندارد، زیرا دارای مقدار زیادی الیاف است که تولید گاز و نفخ در معده می‌کند. بعلاوه میزان کلروفیل یا سبزینه آن نیز کمتر می‌باشد.

 

2- کاهوی وحشی
کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است. دانشمندان علم تغذیه و گیاه‌شناسی برای کاهو خواص متعددی را بیان کرده‌اند که در ذیل به تعدادی از آنها می‌پردازیم:

 

1- کاهو، یک داروی تسکین دهنده و آرام‌بخش طبیعی است، زیرا شامل مقدار کمی از یک ماده‌ شیمیایی به نام لاکتوسین (Lactucin) است که وقتی به مقدار زیاد مصرف گردد، موجب سستی در بدن می‌شود.

 

2- کاهو خون را صاف و تمیز می‌کند. لذا امام صادق (ع) فرمود: کاهو بخورید، زیرا خون را صاف می‌کند.

 

3- کاهو بویژه نوعی از آن که دارای برگ‌های زرد است، غذایی زودهضم است، بنابراین برای اشخاص عصبی و کسانی که مبتلا به بی‌خوابی هستند، مفید است. اشخاصی که مبتلا به تپش قلب هستند می‌توانند هنگام شب، قبل از خواب کاهو بخورند.

 

4- کاهو سرشار از آب می‌باشد و به افراد مبتلا به یبوست توصیه می‌شود.

 

5- چنانچه شصت گرم کاهو را در یک لیتر آب به مدت یک ساعت با حرارت ملایمی بجوشانید، جوشانده‌ای به دست می‌آید که خواب‌آور و بطور ملایم ملین (نرم کننده) است و کبد را از سموم پاک می‌کند و برای اختلالات کبدی بخصوص یرقان (زردی) مفید است.

 

6- کاهو دارای مقداری آهن است که برای خونسازی در بدن لازم است.

 

7- برگ‌های سبز کاهو بیشتر از برگ‌های سفید دارای ویتامین Cو کلروفیل است و علاوه بر آن مقدار نسبتاً زیادی ویتامینA و ویتامین E دارد.

 

8- کاهو، بینایی را تقویت می‌کند.

 

9- کاهو موی سر را به رنگ سیاه زیبایی در می‌آورد، به خصوص اگر ناشتا خورده شود.

 

10- کاهو قوای جنسی را تقویت می‌کند.

 

11- کاهو برای افزایش شیر زنان شیرده مفید است.

 

12- کاهو ضد تورم است و ورم غدد لنفاوی را برطرف می‌کند البته افراد دارای ورم حتماً‌ به پزشک مراجعه کنند.

 

13- چنانچه کاهو مخلوط با عصاره هویج‌خورده شود، بر خاصیت آن افزوده می‌گردد…