پارس ناز پورتال

کاهش وزن و لزوم دریافت چربی

مجموعه : رژیم و تغذیه
کاهش وزن و لزوم دریافت چربی

کاهش وزن و لزوم دریافت چربی 

افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند ابتدا از خوردن چربی امتناع می ورزند چون فکر می کنند تمام علت چاقی به چربی مربوط می شود. شاید از نظر خیلی از افراد برای لاغر شدن و کاهش وزن اصولی باید رژیم غذایی میزان متعادلی چربی داشته باشد، توصیه صحیحی به نظر نرسد ولی برای لاغر ماندن و چربی سوزی بیشتر وجود چربی در برنامه غذایی لازم است.

 

چرا همه ما فکر می کنیم از مصرف چربی ها باید خودداری کنیم و اگر می خواهیم لاغر شویم باید از خوردن هر نوع چربی (مواد غذایی که در ترکیب خود چربی دارد) در برنامه غذایی خود پرهیز کنیم. بدن ما به چند دلیل به دریافت چربی نیاز دارد :

 

1- ضروری برای فرآیندهای رشد و نمو

 

2- تامین انرژی بدن

 

3- محافظت و نگهداری از ارگانهای مختلف بدن، غشاهای سلولها

 

4- کمک به بدن در جذب و متابولیسم مواد مغذی مختلف

 

5- نقش دیگر چربی در بدن کمک به سوزاندن کالری و بهبود متابولیسم است. به عقیده متخصصین تغذیه، یک سوم از کالری دریافتی در رژیم لاغری باید از چربی ها تامین شود.

 

البته این بدان معنی نیست که همه مواد غذایی پرچرب خوب هستند، مثلا غذاهای پرچربی مثل همبرگر، پیتزا، پاستا نه تنها باعث چاقی می شوند بلکه به دلیل داشتن چربی های اشباع (نوعی از چربی ها که با اکسیژن اشباع می شوند و در دمای اتاق جامد هستند) منجر به افزایش کلسترول خون (کلسترول بد یا LDL) می شوند و همچنین زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را فراهم می کنند.

 

اگر می خواهید وزن کم کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید به نوع چربی رژیم غذایتان توجه کنید. منبع چربی دریافتی شما باید از نوع چربی های غیر اشباع تک زنجیره (MUFA) مانند روغن زیتون و روغن آواکادو و چربی های غیراشباع چند زنجیره (PUFA) مانند روغن سویا، روغن کانولا، روغن ذرت، روغن کنجد و روغن آفتابگردان باشد.

 

این نوع از چربی ها که ما آنها را به عنوان چربی های خوب می شناسیم کلسترول بد خون را کاهش داده و به سلامت سیستم قلب و عروقی و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کنند.مطالعه ای که درسال 2009 انجام شده بود نشان داد افرادی که از چربی های غیر اشباع در برنامه غذایی خود به میزان متعادل استفاده می کردند

 

در مقایسه با کسانیکه رژیم غذایی بسیار کم چرب داشتند BMI (نسبت وزن به مجذور قد) کمتری داشتند و چون این افراد برنامه غذایی متنوعی داشتند در کاهش وزن موفق تر بودند.

 

چرا برای کاهش وزن به دریافت چربی نیاز داریم؟

1- بدن انسان از 3 نوع درشت مغذی برای تامین انرژی خود استفاده می کند: کربوهیدرات، چربی و پروتئین. چربی از دو نوع دیگر (کربوهیدرات و پروتئین) انرژی بیشتری را برای بدن فراهم می کند. زیرا از سوختن 1 گرم چربی 9 کیلوکالری انرژی برای بدن فراهم می شود. بدن برای سوخت و ساز بهتر و انجام فعالیت های حیاتی خود به چربی احتیاج دارد. وقتی شما رژیم غذایی بدون چربی دارید

 

و چربی رژیم غذایی خود را به حداقل رسانده اید درواقع در حال آسیب زدن و کند کردن متابولیسم خود هستید بدن شما سوختی ندارد که از آن برای انجام فعالیتهای حیاتی خود استفاده کند پس مجبور می شود سرعت و میزان متابولیسم خود را کاهش دهد و در نتیجه شما کالری کمتری مصرف می کنید و برنامه کاهش وزنتان به نتیجه دلخواه نمی رسد.

 

2- همچنین مطالعات جدید نشان داده است بدن برای سوزاندن چربی های قدیمی جمع شده در زیر پوست مثل چربی های ناحیه شکم و ناحیه ران به دریافت چربی از رژیم غذایی نیاز دارد. زیرا این چربی های جدید مسیرهای چربی سوزی را در کبد فعال می کنند.

 

3- فرآیند هضم چربیها در مقایسه با سایر مواد مغذی به زمان بیشتری نیاز دارد بنابراین مواد غذایی که در خود چربی دارند مدت زمان بیشتری در معده می مانند و ما پس از خوردن آنها مدت بیشتری احساس سیری خواهیم داشت. مطالعات نشان داده اسیدهای چرب تک غیر اشباع (روغن زیتون) قند خون را در سطح ثابتی نگه می دارد و باعث می شود کمتر احساس گرسنگی داشته باشیم.

 

بنابراین می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که بدن ما برای سوخت و ساز بهتر نیاز به دریافت چربی ها دارد و یک رژیم غذایی اصولی باید 30 درصد از کالری دریافتی را به چربی ها اختصاص دهد البته نوع چربی نیز اهمیت دارد. توصیه متخصصین دریافت چربی های خوب یا همان چربیهای غیر اشباع که در مغزها، روغن های گیاهی وجود دارد، است.