پارس ناز پورتال

کامپیوتر جان یک بیمار سرطانی را نجات داد

کامپیوتر جان یک بیمار سرطانی را نجات داد

کامپیوتر جان یک بیمار سرطانی را نجات داد 

در این مورد ما مدیون کامپیوترها هستیم چون با دقتی که دارند همه چیز را بررسی کرده و تحویل ما انسان ها می دهند. سیستم هوش مصنوعی رایانه واتسون آی.بی.ام با موفقیت توانست نوع نادری از سرطان خون را که قبلا در یک زن ۶۰ ساله به اشتباه شناسایی شده بود تشخیص دهد.

 

این دستگاه تحلیلی تنها در عرض ۱۰ دقیقه توانست تغییرات ژنتیکی بیمار را که در ۱۵۰۰ نقطه رخ داده بود با یک پایگاه داده از ۲۰ میلیون مقاله تحقیقات سرطان مقایسه کرده و تشخیص دقیقی که منجر به درمان مناسب شود را ارائه کند.تشخیص واتسون این بود که این خانم از نوع دوم لوسمی رنج می‌برد و داروی ضد سرطان دیگری را به پزشکان برای مداوای وی پیشنهاد کرد.

 

این در صورتی بود که اگر اقدام سریع واتسون انجام نمی‌شد این بیمار ۶۰ ساله ممکن بود در نتیجه مسمومیت خونی یا سایر عوارض ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن دوام نیاورده و بمیرد.واتسون پیشتر نیز توانسته بود تا نوع نادری از سرطان خون را در یک بیمار دیگر شناسایی کرده و توانسته برای بیماری ۴۱ بیمار دیگر نیز راهکارهای مناسب ارائه کند.

 

این خانم ۶۰ ساله به مدت دو ماه تحت مراقبت‌های ویژه بود و از دو نوع داروی موثر ضد سرطان برای درمان استفاده می‌کرد، با این حال اوضاع او روز به روز به سمت وخامت می‌رفت و پزشکان نیز از تشخیص علت وخامت حال این زن ناتوان بودند.برای استفاده از واتسون و سایر نرم‌افزارهای هوش مصنوعی در بیمارستان‌ها در جهت راهنمایی پزشکان زمان بسیار زیادی لازم است.

 

محققان این پژوهش اظهار کردند که به دلیل حجم زیاد اطلاعات پزشکی، یک پزشک گاهی ممکن است که در زمان برخی بیماریها دچار مشکل شود. اما هوش مصنوعی توانایی ذخیره حجم انبوهی از اطلاعات را داشته و در آینده می تواند تحولی شگرف را در دنیای پزشکی پدید آورد.