پارس ناز پورتال

کافئین و اثرات مثبت روی سلامتی

کافئین و اثرات مثبت روی سلامتی

کافئین و اثرات مثبت روی سلامتی 

درست است که کافئین قهوه باعث اعتیاد می شود اما نمی توان از آن گذشت چون اثرات مثبتی روی سلامتی ما دارد. بیش از 80% مردم جهان به واسطه مصرف قهوه، از كافئین كه روانگردان مشهوری است، بهره می‌برند. مصرف كافئین به اندازه منطقی و متعادل، آثار مفید بسیاری بر سلامتی دارد.

 

اما این ماده هنوز تمام رازهای خود را بر ملا نساخته است، برخی داده‌های علمی‌این فرضیه را به ذهن متبادر می‌كنند كه كافئین می‌تواند تأثیرات مثبتی بر برخی بیماری‌های شدید، نظیر پاركینسون و صرع داشته باشد.

 

قهوه و كافئین: بیش از 80% مردم جهان به واسطه مصرف قهوه، از كافئین بهره می‌برند. اما این ماده روانگردان در چای، شكلات، برگ كاكائو، كوكاكولا و البته در برخی داروها (مسكن‌ها، تقویت كننده‌ها) یا محصولات لاغری هم وجود دارد.

 

مصرف متعادل قهوه، یعنی یك یا دو فنجان بزرگ در روز، شامل 50 تا 250 میلی گرم كافئین، آثار مثبت زیادی بر سیستم عصبی خواهد داشت، از جمله: تنش زدایی، سلامت، خوش اخلاقی، افزایش انرژی و افزایش ظرفیت تمركز. اما بالعكس، با مصرف بیش از حد كافئین، آثار منفی آن ظاهر می‌گردند: عصبانیت و زود رنجی، اضطراب، خشونت و بی‌خوابی.

 

از سال‌های دهه بیست، برخی آثار كافئین مشاهده شدند. كافئین باعث تحریك فعالیت حركتی می‌شود، اما در دُزهای بالا تأثیر عكس دارد. مصرف به اندازه و متعادل كافئینباعث افزایش اعتماد به نفس، بهبود فعالیت‌ها و تأثیر مثبت بر روی كاركرد‌های فكری و ذهنی می‌شود.

 

با این حال، درباره حافظه، تأثیرش غیرمستقیم خواهد بود، زیرا كافئین باعث افزایش هوشیاری و دقت می‌شود.  كافئین زمان خواب را به تعویق می‌اندازد و 3 تا 4 ساعت میزان آن را كاهش می‌دهد.

 

در واقع، كافئین در دُزهای پایین، مناطق مغزی تحت تأثیر در چرخه خواب و بیداری را فعال می‌كند.  آثار دارویی كافئین: كافئین به كمك خصوصیات تأثیر بر عروق (بر قطر رگ‌ها اثر می‌گذارد)، میگرن و سردردها را تسكین می‌دهد.

 

كافئین می‌تواند به كمك برخی داروها هم بیاید زیرا می‌تواند آثار تسكین‌دهندگی آنها را افزایش دهد. در حال حاضر، امیدهای بسیاری در رابطه با كافئین و درمان بیماری پاركینسون به وجود آمده است. در واقع، این ماده می‌تواند بروز علائم این بیماری شدید را به تأخیر بیندازد یا از آنها پیشگیری كند.

 

خصوصاً، اگر كافئین در كنار داروهای مرسوم این بیماری مورد استفاده قرار گیرد، به نظر می‌رسد كه لرزش‌ها بهبود قابل توجهی می‌یابند.

 

مطالعات دیگری نیز در جریان اند كه رابطه بین كافئین و صرع را مورد بررسی قرار می‌دهند. ظاهراً یك آینده پربار در انتظار این ماده است. بنابراین، قهوه بنوشید اما با رعایت اعتدال!

 

دارویی موثر برای كاهش حملات آسم در كودكان

این تحقیق نشان داده است که تزریق داروی فوق همچنین از تعداد حملات فصلی آسم تا حد زیادی می‌کاهد.   پزشکان در یک تحقیق جدید دریافته‌اند که نوعی دارو موسوم به «Xolair» خطر حملات آسم را در کودکانی که ساکن مناطق شهری مرکزی هستند به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

متخصصان می‌گویند وقتی این دارو به سایر روش‌های درمانی آسم افزوده می‌شود نیاز بیمار به استفاده از اسپری استروئیدی برای کنترل آسم کاهش پیدا می‌کند. متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه ویسکونسین در آمریکا با مطالعه روی 419 کودک مبتلا به آسم در هشت منطقه مختلف شهری در آمریکا به نتایج فوق دست یافته‌اند. 

 

علائم حمله آسم شامل احساس‌ فشردگی‌ در قفسه‌ سینه‌ و تنگی‌ نفس‌، خس‌ خس‌ سینه‌ به‌ هنگام‌ بازدم‌، سرفه، خصوصا در شب‌ معمولا همراه‌ با خلط‌ غلیظ‌، شفاف‌ و زرد، تنفس‌ سریع‌ و سطحی‌ است که‌ به‌ هنگام‌ نشستن‌ بهتر می‌شود.

 

اما علایم‌ شدید حمله‌ حاد شامل انقباض‌ عضلات‌ گردن‌، آبی‌ شدن‌ پوست‌، خستگی‌ زیاد، تنفس‌ صدادار شبیه‌ خرخر، ناتوانی‌ در صبحت‌ کردن‌، تغییرات‌ ذهنی‌ و روانی‌ از جمله‌ بی‌قراری‌ یا گیجی‌ هستند.

 

عوامل تشدیدکننده این حملات نیز شامل بیماری‌های آلرژیک‌ مثل‌ اگزما یا تب یونجه، سابقه‌ خانوادگی‌ آسم‌ یا آلرژی‌های‌ دیگر، قرار گرفتن‌ در معرض‌ آلاینده‌های‌ خطر، سیگار کشیدن‌، مصرف‌ بعضی‌ از داروها مثل‌ آسپیرین، استرس‌های‌ مختلف‌ مثل عفونت‌های‌ ویروسی‌، ورزش‌، ناراحتی‌ عاطفی‌، بوهای‌ زیانبار و دود تنباکو هستند.

 

 تاثیر نور درمانی برای مقابله با افسردگی دوران بارداری

روانپزشكان سوئیسی اعلام كردند كه نور درمانی برای مقابله با افسردگی دوران بارداری موثر و مفید است. این متخصصان با مطالعه روی 27 زن باردار در سوئیس دریافتند نور درمانی علایم افسردگی را در زنان باردار بهبود می‌دهد.

 

هرچند این یافته حاصل یك مطالعه محدود و كوچك است اما می‌تواند امیدی تازه برای پزشكانی باشد كه نگران تاثیرات منفی مصرف داروهای ضدافسردگی در دوران بارداری برروی جنین هستند.

 

پزشكان مطمئن نیستند كه داروهای ضدافسردگی برای جنین بی‌خطر باشند بنابراین ممكن است مصرف آنها به جنین آسیب وارد كند. دكتر سی نیل اپرسون، رییس مركز سلامت رفتاری زنان پن در فیلادلفیا در این رابطه اظهار داشت: از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد كه عدم درمان افسردگی دوران بارداری به بروز مشكلات و ناراحتی‌های در زمان وضع حمل منجر شود.

 

آمارها نشان می‌دهد كه از هر10 زن باردار یك نفر به افسردگی مبتلا است و همین امر این مادران را در معرض خطر زایمان پیش از موعد و زودرس و تولد نوزاد زیر وزن طبیعی قرار می‌دهد.