پارس ناز پورتال

کار هوشمندانه را در شغل خود بگنجانید

کار هوشمندانه را در شغل خود بگنجانید

کار هوشمندانه را در شغل خود بگنجانید 

برخی اوقات برای کار کردن نیروی بسیار زیادی خرج می کنیم بدون این که این نیرو بازدهی لازم را برای پیشرفت ما داشته باشد. همیشه اهداف بلندمدتی برای خود مشخص کرده، سپس برای دستیابی و رسیدن به آن ها، از راه ها و روش های کوتاه استفاده کنید.

 

1- اگر چیزی وجود داشته باشد که بخواهید به طور کامل در خودتان تغییر دهید، آن یک چیز چه خواهدبود؟

ممکن است هنگام کار، اوضاع آن طور که ما توقع د اریم خوب پیش نرود. برای مثال در یک مذاکره تجاری دچار شکست می شویم و برای مدت ها، این عدم موفقیت، دغدغه فکری ما می شود. این درحالی است که عده ای هم هستند که بعد از هر ناکامی و شکست، روحیه خود را از دست نداده

 

و از آن می گذرند. عدم تحمل شکست، یکی از ضعف هایی است که اکثر افراد با آن دست به گریبان بوده و سعی در تغییر آن دارند.

 

2- بهترین راه برای استفاده بهینه از شغلی که به آن علاقه نداریم، چیست؟
انجام کاری که دوست نداریم، می تواند موقعیت خوبی برای ما ایجاد کند، باری مثال پستی در یک شرکت به شما داده می شود که شما هیچ علاقه ای به آن ندارید، اما با انجام درست آن کار و جلب رضایت مدیر شرکت، حتما پست بهتری به شما داده خواهدشد که هم از لحاظ مالی درآمد بهتری دارد و هم موقعیت کاری بهتری برای شما ایجاد خواهدشد که به علاقه مندی شما نزدیک تر است.
کار هوشمندانه را در شغل خود بگنجانید3- چطور باید برای انجام کارهای خود برنامه ریزی کنید؟
شما نه تنها برای کار خود، بلکه برای زندگی خود برنامه داشته باشید. ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. آیا می خواهید ازدواج کنید؟ می خواهید بچه دار شوید؟ آیا می خواهید منبع درآمد داشته باشید؟ تمام این اهداف به طور یکسان دارای اهمیت هستند.

 

در این راه ممکن است با فراز و نشیب هایی مواجه شوید و حتی مجبور شوید چندین شغل عوض کنید. با این وجود مجموعه ای از اهداف بلندمدت را برای خود مشخص کرده و سنجیده و به تدریج به آن اهداف دست پیدا کنید. هر ماه هم میزان پیشرفت خود را اندازه گیری کنید تا متوجه شوید تا چه حد توانسته اید در رسیدن به اهدافتان موفق باشید.

 

4- بهترین راه برای موفقیت در یک مصاحبه کاری چیست؟
علاوه بر نشان دادن توانایی هایتان برای گرفتن کار مورد نظر، ارتباط دوستانه برقرار کردن با رییس آینده تان هم از اهمیت زیادی برخوردار است. با مصاحبه کننده خود راحت باشید. آمادگی این را داشته باشید که با او د رمورد خانواده، علاقه مندی هایتان، مکان هایی که به آن جا مسافرت کرده اید یا تصمیم دارید مسافرت کنید و… صحبت کنید. هنگام مصاحبه راحت باشید و چیزی را مخفی نکرده و خودتان باشید.

 

5- در بین کار، مدتی استراحت کنید
استفان گوی، نویسنده کتاب (THE HABITS OF HIGHLY EFFECTIVE PEOPLE) داستانی درباره یک چوب بُر داستانی نقل کرده که طی آن اره چوب بر حین عمل چوب بری رفته رفته کُند می شود، با این وجود او به بریدن چوب ها ادامه می دهد اما اگر چوب بر برای متی دست از کار می کشید

 

و اره خود را تیز می کرد سپس دوباره به کار خود مشغول می شد، هم در زمان خود صرفه جویی می کرد و هم انرژی کمتری صرف می کرد.پیام این داستان مشخص است، حفظ و ارتقای مهم ترین دارایی تان، یعنی خود شما. بنابراین باید برای تجدید قوای خود برنامه ریز منظمی داشته باشید

 

تا به این ترتیب تعادل بدنتان از لحاظ فیزیکی، عاطفی، ذهنی و روحی حفظ کنید. در حین کار هم باید مدتی استراحت کنید تا ذهن شما با آمادگی بهتر و بیشتری شروع به فعالیت کند.به طور میانگین، مغز شما می تواند به مدت 90 دقیقه روی موضوعی تمرکز کند، بعد از آن باید حداقل 15 دقیقه به آن استراحت دهید.

 

با این کار ذهن و بدن ما تجدید قوا کرده و برای 90 دقیقه فعالیت بعدی آماده می شود. شاید برای عده ای 15 تا 20 دقیقه استراحت مقدور نباشد، با این وجود دست از کار کشیدن، حتی برای مدت زمان اندکی در روز می تواند برای بالاتر بردن عملکرد ما مفید باشد.

 

6- خواب نیم روز بازدهی شما را بالا می برد.
تحقیقات نشان داده، چرت زدن یا خواب روزانه، قدرت درک، خلاقیت و عملکرد حافظه را افزایش می دهد. به طور کلی استراحت نیم روز روند یادگیری و ذخیره اطلاعات را بهتر می کند. این کار باعث می شود حافظه مغز یکپارچه شود. براساس مطالعات، زمانی که مطلبی در حافظه ثبت می شود، احتمال فراموش شدن آن زیاد است، به ویژه اگر بخواهیم مطالب زبادی را وارد آن کنیم.

 

خواب نیم روز باعث انتقال این اطلاعات به بخش دیگری از مغز شده و در آن جا ثابت می شوند. یک بررسی در رابطه با حافظه نشان داد شرکت کنندگانی که به طور قابل توجهی در امتحان عملکرد بهتری داشتند، قبل از شروع امتحان کمی چرت زده بودند.
کار هوشمندانه را در شغل خود بگنجانید7- دقایقی را در طبیعت بگذرانید
دانیلگ گلمن، نویسنده کتاب (Focus: The Hidden Driver of Excellence) پیشنهاد می کند دقایقی را در طبیعت و فضای باز سپری کنید. او بررسی کرد که طی آن افرادی که در طبیعت و جنگل پیاده روی کرده بودند نسبت به کسانی که در پارک های داخل شهر زمان خود را سپری کرده بودند، از آرامش فکری بیشتری برخوردار شده بودند.

 

برخلاف مناطق طبیعی، مناطق شهری پر از عواملی است که توجه ما را به خود جلب می کند (برای مثال با احتیاط از خیابان عبور می کنیم تا تصادف نکنیم) و توجه به این محرک های بیرونی، حس آرامش را از ما دور می کند. طی یک بررسی مشخص شد، دانش آموزانی که بیرون از کلاس آموزش می بینند، انگیزه بیشتری برای یادگیری از خود نشان می دهند.

 

8- از تلفن به جای ایمیل استفاده کنید.
به جای نوشتن متن ایمیل، اغلب اوقات بهتر است از طریق تماس تلفنی با شخص مورد نظر خود صحبت کنید. این کار در وقت شما صرفه جویی می کند. اگر شخصی که با او کار دارید، همکار شماست و در یک شرکت هستید، بهتر است مستقیما نزد او رفته و با او صحبت کنید. با این کار هم کمی فعالیت بدنی دارید و هم رو در رو با طرف مقابل صحبت کرده اید که درعصر فناوری به ندرت این اتفاق می افتد.

 

9- توقع شکست را داشته باشید و با ترس از شکست مبارزه کنید.
بعضی افراد زمانی که دچرا شکست می شوند، روحیه خود را از دست می دهند و تصور می کنند همیشه دچار شکست خواهندشد. هنگامی که کاری درست پیش نرود، باید انتظار شکست داشت و از آن نترسید. درس گرفتن از شکست ها و بررسی علل شکست، بهترین راه برای پیشرفت است. از شکست خجالت نکشید، از آن ها بیاموزید و دوباره امتحان کنید.

 

10- تا آن جا که می توانید بیاموزید.
همیشه باید تشنه یادگیری باشید. توانایی ها و مهارت های خود را بررسی کنید. سعی کنید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و در پی اصلاح آن باشید. همیشه خود را به روز نگه دارید به این ترتیب وقتی فرصتی پیش روی شما قرار می گیرد، بدون معطلی از فرصت ها استفاده خواهید کرد.

 

چون هیچ وقت یادگیری را کنار نگذاشته اید. طبق یک گفته قدیمی، طوری زندگی کنید که انگار امروز آخرین روز زندگی شماست و طوری در پی آموختن باشید که گویی قرار است برای همیشه زنده باشید.
کار هوشمندانه را در شغل خود بگنجانیدروش هایی برای کاهش اضطراب در محیط کار
1- همیشه روی انجام یک کار تمرکز کنید.
اگر همیشه روی انجام یک کار مشخص تمرکز کنید، هم آن کار را بهتر انجام می دهید و هم استرس کمتری خواهید داشت. فرقی نمی کند چه در محیط کار، چه مدرسه یا مشغول انجام کارهای شخصی خود باشید. این کار تمرکز شما را بهبود می بخشد.

 

2- همه کارهایتان را روی کاغذ بیاورید.
اگر انسان فراموش کاری هستید، تمام کارهایی را که باید انجام دهید روی کاغذ بنویسید. به این ترتیب نگران فراموش کردن آن ها نخواهید بود و به این شکل ذهنتان به جای تلاش برای یادآوری کارها، روی انجام آن ها متمرکز خواهدشد.

 

3- بهتر است لیست کارهایتان خلاصه باشد.
لیست کارهای روزانه خود را پر نکنید، تنها یک یا دو کار پراهمیت آن روز را لیست کنید تا هم بتوانید از پس انجام آن بربیایید و هم استرس کمتری به شما وارد شود.

 

3- 10 دقیقه زودتر در محل کار خود حاضر شوید.
این کار استرس دیر رسیدن به محل کار را از بین برده و با آرامش بیشتری روز کاری خود را آغاز خواهید کرد.

 

4- اگر فرصت نکردید کاری را به پایان برسانید، فردا هم روز خداست.
گاهی اوقات به دلیل مشغله زیاد فرصت نمی کنید طبق برنامه پیش بروید و بعضی از کارها تمام نشده باقی می مانند. بهترین کار این است که به خودتان فشار نیاورید و به خودتان بقبولانید که فردا کار ناتمام را تمام خواهید کرد. سرزنش کردن یا عصبانی شدن، تنها باعث افزایش اضطراب، کاهش انرژی، انگیزه و اعتماد به نفس شما خواهدشد.
کار هوشمندانه را در شغل خود بگنجانید5- هنگام نیاز از دیگران کمک بخواهید.
لازم نیست همیشه تنهایی از پس کارهای خود بربیایید. در مواقع نیاز از دوست یا همکارتان کمک بخواهید. در بسیاری از موارد آن ها با کمال میل به شما کمک خواهندکرد. شما هم می توانید در مواقعی که آن ها به کمک نیاز دارند به شان کمک کنید.

 

6- آرام پیش بروید.
زمانی که بدن خود را آرام کنید، ذهنتان بازتر و آرام تر خواهدشد؛ بنابراین هر وقت برای انجام کارها دچار اضطراب شدید و خواستید همه کارها سریع تر انجام شوند، ذهنتان را آرام کنید. برای مثال آرام قدم بزنید و آرام غذا بخورید تا ذهنتان به دور از استرس، آرام شود. ابتدا انجام این کار سخت به نظر می رسد

 

ولی به مرور، بدن شما به این شرایط عادت کرده و از اضطراب شما کاسته می شود و از آن به بعد با تمرکز بیشتری فعالیت های کاری را انجام خواهیدداد.

 

7- نفس عمیق بکشید.
اضطراب را از خود دور کنید، ذهنتان را رها کنید و با کشیدن یک نفس عمیق، کاملا در لحظه قرار بگیرید. به مدت یک یا دو دقیقه نفس عمیق بکشید و تنها روی همین کار تمرکز کرده و بعد از دو دقیقه نفس خود را بیرون دهید.

 

7- اجازه دهید زمان صرف ناهار زمانی برای آرامش شما باشد.
با سرعت و در عرض هفت دقیقه ناهار خود را میل نکنید. این کار تنها اضطراب شما را بیشتر می کند. به جای این کار، زمان صرف ناهار را تبدیل به زمانی برای کسب آرامش تبدیل کنید. به آرامی غذای خود را میل کنید و همزمان از طعم، بو و بافت غذا لذت ببرید. قاشق و چنگال را بعد از هر لقمه زمین بگذارید تا حس آرام بیشتر به شما القا شود. این کار یکی از بهترین روش های مبارزه با استرس است.

 

8- میز کار خود را خلوت کنید.
یک میز کار ساده شامل یک لپ تاپ و یک گلدان، میز کار شما را خلوت می کند. این سادگی و خلوتی باعث می شود بیشتر روی کاری که انجام می دهید تمرکز داشته باشید و با آرامش کار خود را انجام دهید.

 

9- کارهای زائد را حذف کنید.
آیا لازم است تمام کارهایی را که در جدول برنامه خود نوشته اید انجام دهید؟ حتما کارهایی در لیست شما وجود دارند که اگر انجام نشوند اتفاق خاصی نمی افتد. به این ترتیب زمان دارید که هم به زندگی کاری خود برسید و هم به زندگی خارج از محیط کار خود لطمه ای وارد نیاورید.
کار هوشمندانه را در شغل خود بگنجانید10- تمام کارها را لازم نیست شما انجام دهید.
مجبور نیستید تمام کارها را به تنهایی انجام دهید. کنترل و مدیریت کارها نباید فقط به عهده یک نفر باشد. اگر افراد دیگری هستند که قادر به انجام کارهایی که شما انجام می دهید هستند، بخشی از کار را به عهده آن ها بگذارید.

 

11- زمانی را برای انجام فعالیت های مورد علاقه خود کنار بگذارید.
کارهایی که باید انجام شوند را انجام داده و بخشی از زمان خود را در طول بعدازظهر یا آخر هفته به ورزش و تفریح بپردازید. شاید دوست داشته باشید با فرزندانتان تفریح کنید، نقاشی بکشید، بنویسید، فوتبال بازی کنید یا حتی به تماشای تلویزیون بنشینید. بنابراین حتما زمانی را برای انجام فعالیت های مورد علاقه خود

 

در نظر بگیرید و آن ها را در لیست کارهایی که باید انجام دهید بگنجانید. انجام این فعالیت ها اضطراب محیط کار را کاهش داده و شما را برای یک روز کاری تازه آماده می کند.