پارس ناز پورتال

کارهای کوچک برای لذت بردن از زندگی و شادی

کارهای کوچک برای لذت بردن از زندگی و شادی

کارهای کوچک برای لذت بردن از زندگی و شادی 

برخی اوقات برای داشتن حس و حال خوب می توان از کارهای بسیار کوچکی استفاده کرد. کارهایی که شادی را به زندگی ما می آورند. ما خانم‌ها عادت داریم که به دیگران خدمت کنیم. قرار دادن نیازهای خانواده قبل از نیازهای خودمان، عادت همیشگی ما شده است.

 

از زندگیتان، لذت بیشتری ببرید
هر روز به خودمان می‌گوییم که هنگام آشپزی، نظافت، خرید، مراقبت از بچه‌ها و شریک زندگی(یا پدر و مادر) و… واقعا لذت می‌بریم. اما وقتی نوبت به لذت خودمان می‌رسد، اغلب احساس گناه یا خودخواهی می‌کنیم. مسخره است اما هرچه به نیازهای خودمان، بیشتر رسیدگی کنیم کمک کردن به دیگران بدون احساس خشم یا عصبانیت، برای ما آسانتر می‌شود و احساس سلامتی بیشتری می‌کنیم.

 

در اینجا ۲۰ راه ساده بیان کرده‌ایم که با استفاده از آنها می‌توانید در حال حاضر از زندگیتان، لذت بیشتری ببرید.

 

یک فیلم خنده‌دار تماشا کنید:
این راه، آسان است. سعی نکنید که بقیه اعضای خانواده یا هر کس دیگر را مجبور کنید که از این انتخاب، خوشحال باشد. فیلمی‌را انتخاب کنید که فقط خودتان می‌خواهید ببینید. خنده‌دارترین فیلمی که من دیدم، یکی فیلم کره‌ای به نام “دختر پر روی من” بود. اگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید فیلم “عروس شاهزاده” یا نسخه‌های اصلی فیلم‌های “دو جینش ارزانتر است” و “قوم و خویش سببی” را امتحان کنید.

 

می‌توانید با دیدن قسمت‌های قدیمی‌”من عاشق لوسی هستم” و “سه دست نشانده” کلی بخندید که باعث می‌شود احساس خوبی پیدا کنید و به گفته محققان دانشگاه مریلند به سالم نگهداشتن عروق خونی شما نیز کمک می‌کند.

 

کاری را امتحان کنید که تا بحال انجام نداده‌اید:
انجام کارهای جدید در واقع میزان دوپامین مغز را بالا می‌برد که باعث افزایش احساس لذت می‌شود. سعی کنید یک مهارت جدید مانند اسکیت، اسب سواری یا رقص تپ را یاد بگیرید یا به یک فروشگاه جدید بروید و لباس‌ها و جواهرات گرانقیمت را امتحان کنید حتی اگر نمی‌خواهید آنها را بخرید.

 

از یک رمان عاشقانه لذت ببرید:
خواندن کتابهایی با پایان خوش، یکی از بزرگترین لذتهای زندگی است و آن احساس خوشحالی تا مدت زیادی بعد از خواندن کتاب، باقی می‌ماند. من عاشق نوشته‌های الویسا جیمز یا جولیا کوین در مورد مسائل تاریخی هستم اما داستان‌های احساسی و خنده‌دار بهتر است.

 

شنا کنید:
جایی را پیدا کنید که بتوانید براحتی در آن، شنا کنید و داخل آب شیرجه بزنید. پاهایتان را جمع کنید و بپرید و روی آب، شناور شوید یا اگر احساس کردید که پر انرژی هستید، می‌توانید با نیم ساعت شنا کردن در طول استخر، ۳۴۰ کالری بسوزانید. چه چیزی بهتر از کاهش وزن در کنار حش شادی و آرامش ؟

 

یک نامه بنویسید:
کاغذ و قلمتان را بردارید و به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده که مدت زیادی است او را ندیده‌اید، نامه‌ای بنویسید و در مورد احساساتتان حرف بزنید.

 

اگر دوست ندارید، مجبور نیستید نامه را ارسال کنید و اگر نامه‌تان پر از خشم و عصبانیت است، آن را پست نکنید. می‌توانید این نامه‌های خشمگینانه را به صفحه سرمقاله روزنامه محلی بفرستید. (فایده دیگر این کار این است که بیان احساساتتان حتی احساسات مربوط به عصبانیت و خشم به تقویت و کارایی سیستم ایمنی بدنتان کمک می‌کند).

 

دعا کنید:
یک دعای شخصی و خاص برای خودتان تهیه کنید و آن را یادداشت کنید. هر شب قبل از خواب آن را بیان کنید و اگر دوست دارید آن را در دلتان بخوانید. من همیشه موقع بلند شدن هواپیما برای محافظت و سفری بی خطر، دعا می‌کنم و سوگند می‌خورم که وظایفم را انجام دهم و سپاسگزار باشم. ترکیب بلند شدن هواپیما و تسلیم شدن به خواست جهان، به من احساس امنیت زیادی می‌دهد.

 

یک ساعت را به تنهایی در اتاقتان بگذرانید:
در را ببندید و هر کاری دوست دارید، انجام دهید(بجز تمیزکاری). رویابافی کنید، به خودتان برسید و …

 

کمی‌چرت بزنید:
نگران زمان بیدارشدنتان نباشید. پنجره را باز کنید و در هوای تازه ، نفس بکشید. اگر بعد از بیدار شدن، آب دهانتان روی صورتتان جاری شده بود، یعنی خوب خوابیده‌اید. محققان ژاپنی در موسسه ملی بهداشت صنعتی در کاوازاکی می‌گویند: حتی یک چرت ۱۵ دقیقه‌ای شما را هوشیارتر و برای مقابله با هر چیزی آماده می‌کند.

 

بدون لباس بخوابید:
لباسهایتان را دربیاورید و نرمی ملحفه را روی پوستتان احساس کنید. تصور کنید که نوزاد بودن چه حسی دارد: احساس امنیت، راحتی و بی خبری از همه مشکلات.

 

رابطه جنسی داشته باشید:
داشتن داشتن رابطه جنسی سالم برای افراد بالغ امری ضروری است زیرا رسیدن به اوج لذت جنسی، میزان استروژن را بالا می‌برد. استروژن، خلق و خو را بهتر می‌کند و اندورفین را افزایش می‌دهد که اینها، مسکن و ضد افسردگی طبیعی هستند. بنابراین اگر علائمی‌مانند کج خلقی، احساس پریشانی، تمایل به گریه کردن، تحریک پذیری و حالت عصبی دارید سعی کنید با شریک زندگی‌تان رابطه جنسی داشته باشید.

 

با حیوانات بازی کنید:
اگر خودتان حیوان خانگی دارید، با آن بازی کنید و اگر ندارید، با حیوانات دیگران بازی کنید. به مرکز نجات حیوانات خانگی در محلتان، سر بزنید و از آنجا بازدید کنید. این زمان برای شما مفید است. مطالعات نشان داده‌اند که نوازش یک حیوان می‌تواند با استرس مقابله کند. بازی فچ و گرگم به هوا انجام دهید.

 

حیوانات خانگی، کودکان، شریک زندگی و نوه‌هایتان را در آغوش بگیرید:
به آنها نزدیک شوید و از احساس فوق العاده گرما و عشق، لذت ببرید. این تماس برای همه شما، مفید خواهد بود. محققان دانشگاه کارولینای شمالی گزارش داده‌اند که در آغوش کشیدن‌های مکرر به پایین نگهداشتن فشار خون و سالم نگه داشتن قلب کمک می‌کند.

 

با عکس‌ها، یک رویداد خاص را ثبت کنید:
از عکس‌تان، یک داستان بسازید. فقط کافی است عکس‌هایی از چیزهایی که واقعا دوست دارید به یاد بیاورید، انتخاب کنید مثلا عکس نمایش عروسکی بچه‌ها در مراسم خانوادگیتان یا کیک ۵ طبقه سالگرد ازدواجتان تصور کنید که نوه‌ها و نتیجه‌هایتان با نگاه کردن به این عکس‌ها، می‌خندند یا گریه می‌کنند.

 

یک روز به خودتان، مرخصی دهید:
صبر نکنید تا بیمار یا افسرده شوید. یک روز را به انجام کارهایی که دوست دارید انجام دهید، اختصاص دهید تا به خودتان برای کارهای سختی که انجام می‌دهید، پاداش داده باشید. مثلا تمام روز را در رختخواب، کتاب بخوانید یا باغبانی کنید یا داخل کمدتان را تمیز کنید. با صدای بسیار بلند موسیقی گوش کنید و همراه آن بخوانید.

 

در بیرون خانه، به تنهایی غذا بخورید:
هر چیزی که دوست دارید، سفارش دهید. از سکوت، غذا و حس سیری لذت ببرید. اگر انجام این کار برایتان سخت است، تعجب نکنید. اما غرور زیادی که بعد از انجام این کار احساس می‌کنید، از هر دسری بهتر است.

 

یک اثر هنری خلق کنید:
آیا همیشه دوست داشتید که بافتنی یاد بگیرید؟با آبرنگ نقاشی کنید؟زمانی را برای انجام این کار در نظر بگیرید. با این کار، اتصالات عصبی تازه‌ای ایجاد می‌کنید و در نتیجه قدرت فکری‌تان را افزایش می‌دهید.

 

به زیبایی‌تان برسید:
یک دوش آرامش بخش بگیرید و ناخنهایتان را بدون لاک، مانیکور کنید(پوست دور ناخن را جدا کنید، سوهان بزنید و ناخنتان را براق کنید)، روی صورتتان، ماسک گیاهی بگذارید یا به موهایتان، نرم‌کننده عمیق بزنید یا از سالن اسپا، یک نوبت بگیرید تا کاری را انجام دهید که قبلا امتحان نکرده‌اید ولی همیشه در موردش کنجکاو بودید مثلا ماساژ با سنگ داغ یا ماسک هسته انگور. از چیزهایی که باعث می‌شود

 

شما برای دیگران، زیباتر شوید صرف نظر کنید و روی چیزی تمرکز کنید که باعث می‌شود احساس فوق العاده‌ای داشته باشید. شما در حال حاضر هم زیبا هستید.

 

اگر به ترامپلاین (توری که در آکروبات از آن استفاده می‌کنند) دسترسی دارید، روی آن بپرید:
فقط بچه‌ها نیستند که به تفریح نیاز دارند. با اینکار احساس می‌کنید که می‌توانید پرواز کنید و کسی هم نمی‌تواند به شما کمک کند اما می‌خندید. حرکات خطرناک را امتحان نکنید، فقط بپرید. با این کار، هماهنگی، تعادل و چابکی‌تان را افزایش می‌دهید. اگر در نزدیکی شما، ترامپلاین وجود ندارد، مورد بعدی را بخوانید.

 

برقصید:
چند آهنگ شاد بگذارید و بالا و پایین بپرید یا والس برقصید. از هر کسی که اطرافتان است برای رقص کمک بگیرید یا خودتان به تنهایی برقصید. هر ریتم آهنگی که دوست دارید، بگذارید مثلا رقص کردی ، آذری ، رقص لهستانی و . . .

 

روی چمن دراز بکشید و به ابرها نگاه کنید:
سعی کنید به یاد بیاورید که وقتی بچه بودید، چه احساسی داشتید و ببینید که آیا می‌توانید بیاد بیاورید که دوست داشتید وقتی بزرگ شدید ،

 

چگونه باشید!کودک درونتان در مورد کسی که هستید چه فکری می‌کند؟اگر از چیزی که هستید ناراحت است، در مورد تغییراتی که باید برای شاد کردن او انجام دهید، فکر کنید. سپس از خودتان بپرسید که چه چیزی جلوی شما را می‌گیرد؟اجازه ندهید که ترس، شما را عقب نگه دارد. به دنبال لذت و خوشی تان باشید.