پارس ناز پورتال

چیدن مبلمان را به صورت حرفه ای و زیبا یاد بگیریم

مجموعه : دکوراسیون
چیدن مبلمان را به صورت حرفه ای و زیبا یاد بگیریم

چیدن مبلمان را به صورت حرفه ای و زیبا یاد بگیریم

خرید مبلمان زیبا و چشم نواز در یک طرف و چیدمان آن در طرف دیگر قرار دارد تا به منزل ما زیبایی و شکوه ببخشد. در این مطلب با در نظر گرفتن برخی از قوانین پایه چیدمان، نکات ساده ای در ۱۰ قسمت برای چیدمان شیک و حرفه ای خلاصه شده است که می تواند کمک خوبی باشد، تا بدانید هر چیزی را کجا قرار دهید و انتخاب هایتان را الویت بندی کنید.

 

یک اتاق خالی، همانند یک صفحه کاغذ یا بوم سفید است؛ که می تواند در آن منظره خوبی پدید بیاید و یا منظره چندان خوشی نداشته باشد و هنگامی که روش های مختلفی برای پر کردن آن وجود دارد، چطور باید بدانید که از کجا شروع کنید؟!

چیدن مبلمان را به صورت حرفه ای و زیبا یاد بگیریم

گرچه این راهنما شما را یک شبه نمی تواند طراح داخلی کند؛ ولی حداقل شما را در مسیر درستی، در این موضوع قرار خواهد داد.

 

 

عملکرد چیدمان شیک:

در نظر بگیرید که این اتاق برای چه منظور استفاده می شود و چه تعداد افراد از آن استفاده خواهند کرد؟ این موضوع نوع مبلمان و همچنین تعداد جای لازم برای نشستن را مشخص می کند.

 

 

نقطه کانونی (مرکزی)

نقطه کانونی و مهم اتاق را شناسایی کنید. این نقطه می تواند شومینه، یک منظره، تلویزیون و … باشد؛ باید بر طبق آن بقیه مبلمان چیده شود. اگر قصد دارید در این اتاق تلویزیون تماشا کنید، فاصله مناسب بین دستگاه و جای نشستن باید سه برابر سایز صفحه نمایش باشد (به صورت اریب باید مقایسه و اندازه گیری شود).

 

بنابراین برای مثال اگر تلویزیون شما ۴۰ اینچی است، باید ۱۲۰ اینچ (حدود سه متر) فاصله نشستن باشد.

 

 

الویت چیدمان شیک:

ابتدا اسباب بزرگ اتاق را در جای خود قرار دهید. مثلا در اتاق نشیمن مبل و یا در اتاق خواب، تخت خواب را باید اول از همه جا دهید. در اکثر موارد این قطعات باید نقطه کانونی اتاق باشد. صندلی ها نباید بیشتر از ۲ متر و نیم جدا از هم باشد؛ تا مکالمه بین افراد سخت نشود. نباید همه مبلمان را به دیوار تکیه دهید؛ مگر آنکه اتاق تان خیلی کوچک باشد.

چیدن مبلمان را به صورت حرفه ای و زیبا یاد بگیریم

تقارن در چیدمان شیک:

چیدمان متقارن برای اتاق های رسمی، بسیار خوب عمل می کند و چیدمان غیر متقارن، احساس غیر رسمی تری به اتاق می دهد.

 

 

ترافیک در چیدمان شیک و حرفه ای:

به جریان عبور و مرور در اتاق توجه کنید؛ که معمولا مسیر بین درها است. در صورت امکان این مسیر را با قطعات بزرگ مبلمان مسدود نکنید. اجازه دهید این مسیر حداقل بین نیم متر تا یک متر و ۲۰ سانتی متر عرض، خالی از هر گونه قطعات بزرگ مبلمان و تا ۶۰ سانتی متر، خالی از قطعات کوچکتر باشد.

چیدن مبلمان را به صورت حرفه ای و زیبا یاد بگیریم

سعی کنید که مسیر ترافیک به سمت جایگاه های نشتن هدایت شوند؛ نه به سمت وسط آن! اگر ترافیک به سمت وسط اتاق تقسیم می شود، به جای یک محدوده بزرگ برای نشستن، دو محدوده کوچک ایجاد کنید.

 

 

تنوع چیدمان شیک:

اندازه مبلمان در سراسر اتاق باید مختلف باشد، به طوری که چشمتان هنگام بررسی اتاق بالا و پایین برود. با قرار دادن یک آیتم مبلمانی بزرگ یا بلند در یک طرف و قرار دادن یک مبلمان با قد و اندازه مشابه در طرف دیگر تعادل برقرار کنید (و یا می توانید از یک اثر هنری برای نمایش این توازن در جهت دیگر اتاق استفاده کنید).

 

از قرار دادن دو قطعه هم اندازه در کنار یکدیگر خودداری کنید.

 

 

تضاد (کنتراست):

چیدن مبلمان را به صورت حرفه ای و زیبا یاد بگیریم

خطوط منحنی و صاف را با هم ترکیب کنید. اگر مبلمانتان مدرن و خطی است، آن را برای کنتراست به دور یک میز گرد قرار دهید. اگر مبلمانتان شکل منحنی دارد، آن را با یک قطعه زاویه دار ست کنید. به همین ترتیب در مورد قطعات دیگر نیز فکر کنید؛

 

برای مثال صندلی های پایه بلند را با میزهای معمولی و یا صندلی های معمولی را با میزهای پایه دار هماهنگ کنید.

 

 

سهولت استفاده:

میز را به گونه ای قرار دهید که از هر صندلی بتوان به راحتی استفاده کرد. اطمینان حاصل کنید که قطعات مبلمان را با اندازه های مشابه ترکیب کنید. در صورت قرار دادن صندلی مطالعه، کنار آن یک لامپ یا آباژور قرار دهید. میز عسلی ها باید در حدود ۳۵ تا ۴۵ سانتی متری مبل قرار گیرد؛ تا فضای کافی برای قرار دادن پاها باقی بماند.

 

 

چرخش:

چیدن مبلمان را به صورت حرفه ای و زیبا یاد بگیریم

در اتاق ناهارخوری، باید حداقل ۱۲۱ سانتی متر بین هر لبه میز و نزدیک ترین دیوار، یا دیگر قطعات مبلمان منزل فاصله وجود داشته باشد. اگر مسیر رفت آمد از پشت صندلی ها صورت نمی گیرید، این فاصله میز تا ۹۰ سانتی متر نیز کفایت می کند.

 

در اتاق خواب حداقل ۶۰ سانتی متر بین تخت خواب و کناری آن، یا دیوار فاصله باشد. حداقل ۹۰ سانتی متر بین تخت خواب و دربی که باز و بسته می شود، فاصله باشد.

 

 

نقشه کشی:

پیش از آوردن هر گونه مبلمان واقعی به اتاق، طرح خود را روی کاغذ امتحان کنید. ابعاد اتاق را اندازه گیری کرده و محل درها و پنجره ها، شومینه یا بخاری و پریزهای برق را روی نقشه ترسیم کنید. بهتر است روی برنامه های آنلاین طراحی اتاق، یک فضا را کشیده و انواع تغییر مبلمان را در آن امتحان کنید. این کار هم راحت تر و هم سرگرم کننده تر است.

چیدن مبلمان را به صورت حرفه ای و زیبا یاد بگیریم