پارس ناز پورتال

چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان 

چندی گر شهر بسیار زیبا و رویایی در هندوستان است که ظاهر مدرنی دارد و می توان بعنوان جاذبه توریستی نگاه ویژه ای به این شهر داشت. چندی‌گر درست همان شهری است که از هندوستان امروزه انتظار می‌رود؛ مرفه، تمیز و زیبا. شهری که به طور رسمی توسط دولت مرکزی کنترل می‌شود

 

و مرکز ایالت‌های پنجاب و هاریاناست. چندی‌گر در دنیا به واسطه معماری زیبا و مدرنش شناخته می‌شود و لقب شهر زیبا را به همین دلیل به آن داده‌اند. چندی‌گر با یک برنامه منسجم شهرسازی توانست هندوستان مستقل را به رخ تمام دنیا بکشد.

 

در سال 1950 زمانی که لوکوربوزیه؛ معمار مشهور فرانسوی- سوئیسی برای طراحی ساختار کلی شهر برگزیده شد، شهری را تصور کرد که مردم در آن محوریت داشته باشند.

چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

بر اساس طرح‌های او چندی‌گر می‌باید شهری با بلوارها، دریاچه‌ها و ساختمان‌های بزرگ باشد که تمام آنها از بتون مصلح ساخته شده باشند. بنابراین چندی‌گر مدرن 60 سال پیش متولد شد و هنوز هم پارک‌ها، ساختمان‌ها و میدان‌های مربع آن پابرجاست، گرچه کمی کهنه شده‌اند.

 

هر بخش شهر به نوعی استقلال دارد و برای پیاده روی ایده‌آل است. با وجود این که بیشتر گردشگران این شهر روی بخش 17 که مملو از مراکز خرید و رستوران‌هاست و بخش 22 که اکثر هتل‌های مشهور شهر در آن قرار دارد، تمرکز می‌کنند، اما هر گوشه چندی‌گر برای دوستداران معماری و هنر حرفی برای گفتن دارد.

 

چندی‌گر برای باغ‌های زیبا و رنگارنگش هم شهرت دارد باغ رز و باغ سنگ این شهر هر بیننده‌ای را حیرت زده خواهد کرد. تمیزترین و مرفه‌ترین شهر هند، سکوت اعجاب انگیزی دارد.بنابراین برای کسانی که شهرهای هند را به شلوغی می‌شناسند چندی‌گر یک استثنای دوست داشتنی است. جنگل‌های اطراف

 

این شهر پناهگاه مناسبی برای گونه‌های مختلف حیوانات است و دریاچه سوخنا(Sukhna) برای پرندگان مهاجر استراحتگاه. بهترین ورزشکاران هندوستان در رشته‌های مختلف ورزشی مانند هاکی، گلف، کشتی و کریکت از چندی‌گر برخاسته‌اند ؛ چرا كه این شهر به مجتمع‌های ورزشی مجهز است.

 

چگونه برویم؟

برای سفر به هندوستان باید ویزای گردشگری این کشور را دریافت کرد. سفارت هند در تهران در خیابان شهید مطهری قرار دارد. پس از پر کردن فرم تقاضای ویزا ، باید به همراه مدارک به سفارتخانه مراجعه کنید. مدارک لازم برای صدور این ویزا شامل شناسنامه، گذرنامه، دو قطعه عکس رنگی،

 

بلیت هواپیما و برگه رزرو هتل است. صدور ویزا حدود دو هفته زمان می‌برد.برای رسیدن به چندی‌گر باید ابتدا خودتان را به دهلی و یا بمبئی برسانید و از آنجا به سمت چندی‌گر پرواز کنید.

چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

تقویم سفر

بهترین زمان برای بازدید از چندی‌گر میانه مرداد تا پایان آبان ماه است. در این زمان هوا معتدل است و شما می‌توانید با خیال راحت در جاذبه‌های شهر گشت و گذار کنید. از آنجا که این شهر در دشت واقع شده آب و هوای کلی آن مانند سایر شهرهای شمالی هندوستان معتدل است.

 

تابستان‌ها گاهی بسیار گرم است اما بادهای موسمی دلپذیری هم می‌وزد. از آنجایی که یکی از جاذبه‌های اصلی شهر باغ‌ها و طبیعت بکر آن است، بنابراین بهتر است در مورد سفر در گرمای تابستان کمی تجدید نظر کنید، گرچه قیمت‌ها هم در این زمان پایین‌تر است.

 

با دوچرخه در مسیر باغ سنگ

«سی تو یو» سامانه حمل و نقل اتوبوسی و جامع چندی‌گر است. اتوبوس‌ها به طور منظم از ساعت 6 صبح تا 22 به شهروندان خدمت رسانی می‌کنند و وسیله‌ای به‌صرفه برای گردش در شهر به شمار می‌روند. شما می‌توانید به همراه بلیت یک نقشه از مسیرهای اتوبوس شهر تهیه كنید و به آسانی از 45 مسیر موجود اطلاع پیدا كنید. تاکسی در نزدیکی بازارها و مراکز تفریحی شهر به آسانی پیدا می‌شود.

 

سه چرخه‌های ریشکا هم مانند تمام شهرهای هندوستان یکی از وسیله‌های نقلیه مناسب و هیجان انگیز برای مسیرهای کوتاه به شمار می‌روند. دوچرخه سواری در چندی‌گر بسیار متداول است. می‌توانید روزانه یک دوچرخه کرایه کنید و مسیر دریاچه و باغ سنگ را پدال بزنید و یک تجربه هیجان‌انگیز را در ذهن خود حك كنید.

 

دنیای جشنواره‌ها

به غیر از جشنواره‌های مذهبی سنتی هندوستان، چندی‌گر میزبان جشنواره‌های محلی متعددی است که هر کدام از آنها در شهر شور و شعف بسیاری به پا می‌کنند. شرکت در جشنواره‌های چندی گر یکی از لذت‌های سفر به این شهر مدرن است.

 

جشنواره رز
چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

جشنواره رز که هر ساله در پایان ماه فوریه و اوایل ماه مارس برگزار می‌شود بزرگ‌ترین جشنواره رز در کشور هندوستان است. بیش از 500 گونه عجیب و غریب از گل‌ رز در این جشنواره سه روزه به معرض نمایش گذاشته می‌شود. این جشنواره شامل اجرای موسیقی و پایكوبی است. در جشنواره گل رز برای کودکان برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده و نمایشگاهی از آثار هنرمندان محلی و عکاسان هم در آن برپا‌ست.

 

جشنواره انبه
چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

در جشنواره انبه كه در ماه ژوئن در باغ پینجوره برگزار می‌شود ، بیش از 2 هزار انبه از انواع مختلف به نمایش گذاشته‌می‌شوند. این انبه‌ها در شهرهای مختلفی مانند پنجاب، اوتار پرادش، راجستان و هاریانا کشت می‌شوند. این جشنواره با گرد‌هم‌آوردن تولید‌کنندگان انبه از سراسر هندوستان تلاش دارد تا محصولات مختلفی را که به وسیله انبه تولید می‎شود، در معرض دید بازدیدکنندگان بگذارد.

 

جشنواره گل‌های داوودی
چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

نمایشگاه گل‌های داوودی هر ساله در ماه سپتامبر در بخش 33 چندی‌گر برپا می‌شود. صدها گونه از گل‌های داوودی در این جشنواره در معرض دید بازدید کنندگان قرار می‌گیرد و باغبانان تلاش دارند تا با ارائه جلوه‌های هنر خود در پرورش این گل زیبا با یکدیگر رقابت کنند.

 

بهترین مکان اقامت

هتل‌های چندی‌گر به نسبت سایر شهرهای هندوستان گران‌تر است، اما با توجه به کیفیت خدمات و سرویس ارائه شده باز هم این قیمت‌ها برای مسافران می‌ارزد. اگر به دنبال هتل‌های ارزان قیمت هستید بهتر است قبل از پرداخت وجه با هتل هماهنگ کنید؛ زیرا برخی هتل‌های این شهر از پذیرش خارجی‌ها معذور هستند.

 

اتاق‌های بزرگ
چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

هتل جی دبلیو ماریوت یکی از هتل‌های لوكس شهر است که تنها 15 دقیقه با فرودگاه فاصله دارد. از ویژگی‌های این هتل اتاق‌های بزرگ، استخر پشت بام و سوناست.اتاق‌های هتل مجهز به دستگاه قهوه ساز، تلویزیون کابلی و وان‌های بزرگ است. این هتل 7.5 کیلومتر از دریاچه سوخنا فاصله دارد

 

و شما می‌توانید از مرکز تناسب اندام و استخر کودکان آن هم استفاده کنید. برای اقامت در این هتل 5 ستاره باید شبی 120 دلار بپردازید.

 

نمای زیبای شهر
چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

هتل تاج چندی‌گر یک هتل لوکس و بی عیب و نقص است که اتاق‌هایش با پنجره‌های قدی، نمای زیبایی از شهر را پیش چشمان‌تان می‌گذارند. اتاق‌های این هتل مجهز به تلویزیون صفحه تخت، گاو صندوق دیجیتال و دستگاه چای‌ساز است. این هتل در بخش 17 شهر واقع شده که بخش تجاری شهر محسوب می‌شود

 

و مراکز خرید در آن تجمع دارند. استخر روی پشت بام، اسپا و 4 رستوران این هتل تمام امکانات مورد نیاز را برای اقامت دلپذیر در این شهر برای‌تان فراهم می‌کنند. برای اقامت در این هتل باید شبی 90 دلار بپردازید.

 

مشرف به باغ گل
چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

هتل جیمزپلازا در بخش 17 شهر چندی‌گر واقع شده و مشرف به باغ گل رز است. اتاق‌های زیبا و فضای داخلی شیک و مدرن در کنار قیمت مناسب، این هتل را متمایز کرده است. گاو صندوق، حمام مجهز و یخچال از ویژگی‌های اتاق‌های این هتل است. مهمانان می‌توانند از کافی شاپ و رستوران‌های هندی

 

یا بین الملل هتل استفاده کنند. مرکز تناسب اندام در تمام ساعات روز قابل استفاده است و مهمانان می‌توانند از مرکز مشاوره تور در مورد جاذبه‌های شهر اطلاعات لازم را کسب کنند. برای اقامت در این هتل باید شبی 70 دلار بپردازید.

 

ارزان و مجهز
چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

هتل رویال پارک 22 امکانات مناسبی را با قیمت ارزان به مهمانانش ارائه می‌دهد. اتاق‌های این هتل مجهز به تلویزیون صفحه تخت، حمام خصوصی و یک صندلی راحتی است. اینترنت پر سرعت در هتل رایگان است و شما می‌توانید از فروشگاه هتل و مرکز تجاری آن نیز استفاده کنید. باغ سنگ تنها 4.1 کیلومتر از این هتل فاصله دارد. برای اقامت در این هتل 3 ستاره باید شبی 40 دلار بپردازید.

 

بفرمایید تندوری ماهی!

سفر به چندی‌گر بدون امتحان کردن غذاهای لذیذ محلی کامل نخواهد شد. مردم این شهر به طعم و مزه غذا اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. بنابراین در این شهر می‌توانید طعم‌های کاملا متفاوت از آنچه را كه پیش از این در زندگی‌تان چشیده‌اید، تجربه کنید. غذاهای معمولی چندی‌گر مانند

 

بسیاری از شهرهای هند تند و مملو از روغن است . برنج و غذاهایی با پایه گندم اولویت بیشتری در رژیم غذایی مردم این شهر دارد. اگر دوست دارید غذاهای سنتی هند را تجربه کنید می‌توانید در اکثر رستوران‌های شهر مرغ کاری و چیکن ماسالای لذیذ را بیابید.

 

از سوی دیگر انواع فست‌فودها و غذاهای بین‌المللی هم در چندی‌گر در دسترس است. سس غالب غذاهای این منطقه از تركیب گوجه فرنگی، پیاز، سیر، زنجبیل و روغن تهیه می‌شود. اگر دوستدار غذاهای گیاهی هستید بهتر است این غذاها را در چندی‌گر امتحان کنید، از جمله: شر کورما(Sheer korma)،

 

شاهی پنیر(Shahi Paneer) کدهی پنیر(kadhai Paneer) و دال هندی. تندوری ماهی و آمریتساری ماهی(Amritsari) هم جزو غذاهای دریایی محبوب این منطقه است. نان‌ها هم انواع مختلفی دارند كه تندوری روتی و کولچا از مشهورترین آنهاست.

 

72 ساعت در مرفه‌ترین شهر هندوستان

چندی‌گر بعد از استقلال هند ساخته شد و تمایز آن با دیگر شهرهای این کشور در همان وهله اول به چشم می‌آید. شهری که در کوهپایه‌های وسیع شیوالیک واقع شده و آب و هوای معتدلی در تمام طول سال دارد یکی از شهرهای محبوب گردشگران آسیاست.

 

نرخ جرم و جنایت در این شهر پایین است و سطح رفاه مردم بالا . همین باعث می‌شود خارجی‌هایی که به دنبال سرمایه گذاری در هند باشند این شهر را برای اقامت برگزینند.

 

روز اول

باغ گردی
چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

یکی از نکاتی که در معماری اولیه چندی‌گر در نظر گرفته شده بود ساختار باغ‌هاست . هنوز هم این شهر تلاش دارد تا باغ‌های خود را محافظت کند و بر وسعت آنها بیفزاید.

 

باغ سنگ

باغ سنگ یا راک گاردن یکی از جاذبه‌های زیبای چندی‌گر است. نام این باغ بر اساس مجسمه‌های سنگی که در آن قرار دارند، انتخاب شده‌است، گرچه برخی نام آن را بر اساس بنیانگذارش؛ نیک چند(Nek Chand) باغ سنگ نیک می‌نامند. نیک چند یک مقام دولتی بود

 

که به مدت 18 سال این باغ را به طور پنهانی و در اوقات فراغتش به وجود آورد تا این که در سال 1975 باغ شناسایی شد و بعد از آن به عنوان یک مکان عمومی شناخته شد. باغ با مسیرها و گذرگاه‌هایی که از کنار آبشار می‌گذرد و مجسمه‌های حیوانات و نوازندگان تزئین شده است.

 

باغ رز

در باغ رز چندی‌گر كه وسیع‌ترین باغ گیاهشناسی در آسیاست رزهای گوناگونی كاشته‌شده‌است. نام رسمی این باغ ذاکر حسین است که رئیس جمهور سابق هند بود، اما در بین مردم به همان باغ رز معروف است. به غیر از رز این باغ گیاهان دارویی هم پرورش می‌دهد. قدم زدن در این باغ و آشنایی با گونه‌های مختلف رز می‌تواند یک بعد از ظهر دل انگیز را برای‌تان رقم بزند.

 

باغ مغولی

باغ پینجور(Pinjore Garden) که به نام یاداویندرا(Yadavindra) نیز شناخته می‌شود ، مکان مناسبی برای یک گردش هنری در میان طبیعت زیباست. این باغ توسط نواب و در زمان امپراتوری مغول اورنگ ساخته شده است و بعدها توسط مهارجه‌ ایالت پاتیالا یعنی یاداوریندرا بازسازی شده است. این باغ که نمایشگر تركیبی از سبك معماری راجستانی و مغولی است، چندین ساختمان مجلل را در خود جای داده است.

 

روز دوم

موزه گردی
چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

چندی‌گر موزه‌های متعددی دارد که هر کدام از آنها نشان دهنده بخشی از فرهنگ و تاریخ این سرزمین است. اگر اهل فرهنگ هستید و به تاریخ علاقه دارید می‌توانید یک روز را به موزه‌گردی اختصاص دهید.

 

موزه بین المللی عروسک

موزه بین‌المللی عروسک چندی‌گر در سال 1985 تاسیس شد و شامل عروسک‌های متنوعی از 25 کشور است. این موزه توسط شورای رفاه کودکان هندوستان اداره می‌شود و جذاب‌ترین بخش‌های آن عروسک‌های ملی هندوستان و قسمت قطار اسباب بازی است. اگر همراه کودکان‌تان به چندی گری سفر کردید این موزه را حتما در فهرست نقاط دیدنی‌تان قرار دهید.

 

موزه هنر

موزه و گالری هنر چندی‌گر در بخش 10شهر قرار گرفته و یکی از نقاط محبوب و دیدنی شهر در بین مردم محلی و گردشگر‌ها‌ست. این موزه وسیع، شامل آثار باستانی از تمدن دره سند و نقاشی‌ها و سکه‌های مختلف از دوران باستان است. در این موزه می‌توانید بقایای یک دایناسور را که در حفاری‌های منطقه به دست آمده از نزدیک ببینید.

 

موزه معمار مشهور

مرکز لوکوربوزیه لو که زمانی دفتر کار معمار اصلی شهر چندی‌گر بود امروز به یک مکان گردشگری تبدیل شده است. این معمار سوئیسی‌-‌ فرانسوی در این دفتر کار برنامه‌ریزی شهر را انجام می‌داد و بر روند پیشرفت پروژه‌ها نظارت می‌کرد. این دفتر امروزه به یک موزه اختصاصی تبدیل شده و هنر معماری و زندگی او را در معرض نمایش قرار می‌دهد.

 

روز سوم

ماجراجویی در شهر
چندی گر شهر زیبا و رویایی در هندوستان

چندی‌گر یک شهر مدرن است. بنابراین تعجبی ندارد اگر برای ماجراجویی در آن از امکانات ویژه‌ای استفاده شده باشد.

 

باغ وحش

باغ وحش چاتبیر(Chattbir)که به نام پارک جانورشناسی ماهندرا چودری نیز معروف است یکی از مکان‌های محبوب کودکان شهر است. در این باغ انواع حیوانات از پرنده گرفته تا خزنده نگهداری می‌شوند، اما چیزی که باغ وحش به آن شهرت دارد سافاری شیرهاست که یک تجربه هیجان‌انگیز است.

 

دریاچه مصنوعی

دریاچه سوخنا یک دریاچه زیبای نهفته در کوهپایه‌های وسیع شیوالیک است . نکته جالب این كه سوخنا یک دریاچه مصنوعی است، اما به این نكته به آسانی پی نخواهید برد. این دریاچه 3 کیلومتری در سال 1958 توسط سدی که بر رودخانه فصلی پایین کوه قرار گرفت،

 

تاسیس شد و امروز بخش جدا ناپذیری از شهر به شمار می‌رود. مردم برای لذت بردن از نسیم خنک و زیبایی طبیعت اطراف آن صبح‌ها و هنگام غروب به دریاچه می‌روند. امکان قایقرانی و اسکی روی آب هم در این محدوده فراهم است. محیط پیرامون دریاچه بسیار آرام است .در گوشه و كنار گاه می‌توان مردمی را دید که مشغول انجام مدیتیشن هستند.

 

ورزشگاه کریکت

ورزشگاه کریکت موهالی در سال 1993 ساخته شد و مراحل تکمیل آن 3 سال به طول انجامید. این ورزشگاه محل برگزاری بسیاری از بازی‌های محلی و بین المللی در هند بوده و یکی از ورزشگاه‌های محبوب کریکت در هندوستان به شمار می‌رود. می‌توانید ضمن بازدید از این ورزشگاه در موزه آن اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه این ورزش در هندوستان کسب کنید.

 

تمیز، ساكت و امن

رابرت فیکنت/ جهانگرد

چندی‌گر یك شهر مدرن است که در تمام طول سال می‌توان مقصد ایده‌آلی برای گردشگران باشد. با توجه به استقبال گردشگران از این شهر هر روز بر امکانات رفاهی آن افزوده می‌شود. معابد، موزه‌ها و باغ‌ها اصلی‌ترین جاذبه‌های این شهر به شمار می‌روند. برنامه ریزان

 

و معماران تمام تلاش خود را کرده‌اند تا چندی‌گر به شهر مرفهی برای مردم تبدیل شود. اكنون بعد از گذشت سال‌ها نتیجه تلاش آنها در این شهر قابل مشاهده است. در چندی‌گر نباید نگران‌ گذران وقت باشید؛ چرا كه با وجود انواع مراکز فرهنگی و هنری همیشه کاری برای انجام دادن وجود دارد.

 

اگر اهل هنر باشید می‌توانید سری به سالن‌های تئاتر یا کنسرت‌های محلی بزنید. از سوی دیگر می‌توانید ساعت‌ها در یک نیمکت باغ‌های شهر بنشینید و از سکوت و آرامش آنها لذت ببرید.نام چندی‌گر از الهه چندی گرفته شده و یک معبد قدیمی هم در این شهر به همین نام وجود دارد. در سفرتان به چندی‌گر

 

باید چند نکته را به خاطر بسپارید. اولین نکته این است که غذاهای خیابانی نخورید؛ زیرا طعم تند و روغن مانده آنها ممکن است برای‌تان دردسر ایجاد کند. در طول تابستان گرمای هوا در این شهر زیاد است.بنابراین بهتر است همراه با خودتان بطری‌های آب معدنی بردارید و تا می‌توانید نوشیدنی‌های خنک بنوشید.

 

امنیت در چندی‌گر بسیار بالاست. بنابراین لزومی ندارد نگران وسایل‌تان باشید، اما با این وجود احتیاط را فراموش نکنید. در معابد و مکان‌های مقدس تلاش کنید که سکوت را رعایت کنید. در آیین هندو مدیتیشن و سکوت ارزش بالایی دارد. بنابراین تا می‌توانید به این رسم احترام بگذارید.

 

هندوستان به واسطه جشنواره‌های متنوعش مشهور است .در چندی گری هم هر سال 7 جشنواره پر شور برگزار می‌شود. جشن برداشت محصول که در ماه آوریل برگزار می‌شود یکی از جشنواره‌های مشهور این شهر است. در این جشنواره زنان و مردان با لباس‌های محلی به معابد می‌روند

 

و برای افزایش برکت زندگی دعا می‌کنند. جشنواره انبه در چندی‌گر یکی از مراسم‌های پر زرق و برق است که تلاش دارد اهمیت پرورش انبه و انواع مختلف مربا، ترشی و کنسرو آن را در معرض دید قرار دهد.