پارس ناز پورتال

چطور راحت روزه بگیریم ؟

مجموعه : ماه رمضان
چطور راحت روزه بگیریم ؟
روزه گرفتن بـه معنی خودداری از خوردن و آشامیدن و دیگر کارهایی است کـه روزه را باطل میکند و همچنین تمرینی برای افزایش قدرت فیزیکی و روحی انسان است. اما چگونه می‌توانیم با توجه بـه شرایط خود روزه بگیریم؟ چگونه این عمل را ساده تر انجام دهیم؟ ما در اینجا نکاتی را برایتان آورده ایم کـه با رعایت آنها راحت تر روزه خواهید گرفت.
 
چطور راحت روزه بگیریم ؟
 

بدن خود را برای روزه گرفتن آماده کنید

بدن هر شخص عکس العمل متفاوتی نسبت بـه روزه نشان میدهد. بنابراین بهتر است از چند روز قبل از روزه گرفتن بدن خود را آماده کنید.
 
• اگر از نظر فیزیکی در شرایط خاصی بـه سر می برید، قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنید تا مبادا برای سلامتی شـما مضر باشد.
 
• برای این‌کـه بدن شـما آماده روزه گرفتن باشد، از چند هفته یا چند روز قبل اقدام کنید. بـه عنوان مثال بـه تدریج غذا هـای حاوی شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
 
• قبل از روزه گرفتن، بدن خود را تقویت کنید. اگر بدن شـما در شرایط خوبی این عمل را آغاز کند، بهتر دوام خواهد آورد. بنابراین قبل از روزه گرفتن مقدار زیادی آب بنوشید، غذا هـای سالم و مغذی مصرف و از خوردن داروهای مضر خودداری کنید.
.
 
چطور راحت روزه بگیریم ؟
 
آشپزخانه خود را آماده کنید
 
اگر مواد غذایی مورد علاقه شـما در معرض دید باشد، روزه گرفتن برایتان سخت تر خواهد شد. بنابراین:
 
• نوشیدنی ها و غذا هـای مورد علاقه تان را از جلوی چشم تان دور کنید. بـه عنوان مثال شکلات را بـه جای روی کابینت، داخل کابینت بگذارید.
 
• یخچال خود را خلوت کنید، بـه خصوص از غذاهایی کـه بـه سادگی آماده و قابل خوردن هستند.
 
• آشپزخانه خود را از مواد غذایی پاکسازی کنید تا دلیلی برای ورود بـه این مکان در طول روز وجود نداشته باشد.
 
.
چطور راحت روزه بگیریم ؟
 
از کم شروع کنید
 
بهتر است روزه گرفتن را از ساعات کم آغاز کنید تا ببینید بدن تان چه عکس العملی بـه آن نشان میدهد. بـه عنوان مثال از ۸ ساعت در روز آغاز کنید یا صبحانه و ناهار خود را حذف کنید. سپس:
 
• شرایط روحی و فیزیکی خود را در ساعات مختلف بررسی کنید. آیا در روز یا ساعات اول احساس ضعف و خستگی یا برعکس احساس سبکی می کنید؟
 
• روزهای بعد را زیر نظر داشته باشید. آیا احساس بهتری نسبت بـه روز اول دارید؟ آیا بدن شـما آمادگی لازم برای گرفتن روزه کامل را دارد یا خیر؟
 
.
چطور راحت روزه بگیریم ؟
 
اراده قوی داشته باشید
 
احتمالا در طول روز احساس گرسنگی و تشنگی می کنید اما این تمام ماجرا نیست زیرا روزه نه تنها بر بدن کـه بر روحیه شـما نیز تاثیر خواهد گذاشت. ممکن است در روزهای اول، هنگامی کـه بدن شـما احتیاج بـه غذا دارد و اسید ترشح میکند شـما احساس عصبانیت و ناراحتی کنید اما هر زمان کـه این احساس بـه شـما دست داد، از خودتان دلیل روزه گرفتن را بپرسید.
• اگر هدف تان اعتقادات مذهبی است، سعی کنید بـه نیت خود بیاندیشید یا حتی متون مذهبی را کـه شـما را بـه روزه گرفتن تشویق می‌کنید، بخوانید. گفت و گو با افرادی کـه عقیده ای مشابه با شـما دارند نیز در این راه بـه شـما کمک خواهد کرد.
• جنبه سلامت روزه را در نظر داشته باشید. با روزه گرفتن تمام سموم از بدن خارج شده و در واقع شـما این فرصت را بـه بدن تان میدهید تا قبل از غذا خوردن دوباره، خود را تطهیر و پالایش کند. توصیه می‌کنیم درباره جنبه هـای پزشکی آن بیشتر مطالعه کنید.
 
 
چطور راحت روزه بگیریم ؟
 
خودتان را سرگرم کنید
 
روزه گرفتن می‌تواند تخیلات شـما را تقویت کند طوری‌كه مدام یک میز پر از غذا هـای خوشمزه را تصور کنید. بنابراین بـه دنبال راه هایی باشید کـه حواس تان را پرت میکند.
 
• بیشتر وقت خود را با خانواده و دوستان تان بگذرانید.
 
• ورزش کردن یکی از راههایی است کـه حواس شـما را پرت می کند اما ممکن است شـما را گرسنه تر کند. اگر تصمیم بـه ورزش دارید، پیاده روی یا فعالیت هایی را کـه کالری زیادی نمی سوزانند، انتخاب کنید.
 
• زیاد تلویزیون تماشا نکنید زیرا ممکن است غذاهایی کـه در آن میبینید، شـما را وسوسه کند. بـه جای آن کتاب بخوانید یا بازی کنید.
 
• بـه مقدار کافی بخوابید. با این روش احساس گرسنگی کمتری خواهید کرد.
 
اگر احساس بیماری کردید، دست نگه دارید
 
اگر در طول روزه گ دچار ضعف شدید، سرگیجه یا حالت تهوع شدید، فورا چیزی بخورید. روزه گرفتن نباید بـه سلامت شـما آسیب برساند. اگر می‌خواهید روزه خود را در روزهای آتی ادامه دهید، قبل از آن با پزشک مشورت کنید تا علت بیماری شـما را تشخیص دهد.
 
چطور راحت روزه بگیریم ؟
 

روزه خود را با آب باز کنید

قبل از باز کردن روزه و غذا خوردن دوباره، بدن خود را هیدراته کنید. یک یا دو لیوان آب کافی است.
 
.
چطور راحت روزه بگیریم ؟
 

غذاهای سبک مصرف کنید

روزه خود را با غذا هـای سنگین باز نکنید. با نخوردن غذا در طول روز، معده شـما جمع می‌شود بنابراین آمادگی پذیرش غذا هـای سنگین را ندارد. بهتر است با غذا هـای سالمی مانند سبزیجات و پروتئین آغاز کنید.
از مصرف غذاهایی کـه دیر هضم میشوند نیز، خودداری کنید.
 
.
چطور راحت روزه بگیریم ؟
 

برای دل درد آماده باشید

اگر روزه خود را با غذا هـای جامد و سنگین باز کنید، بدن شـما گاز تولید می کند و حتی ممکن است موجب اسهال شود و تا زمانی کـه غذاها بـه طور کامل هضم شوند ممکن است دل درد داشته باشید.
 
 
.
چطور راحت روزه بگیریم ؟
 

از فواید روزه لذت ببرید

روزه گرفتن موجب تقویت اعتقادات، کاهش وزن و پاکسازی بدن می شود، بنابراین پس از روزه گرفتن، این موفقیت را برای خودتان جشن بگیرید زیرا فواید بسیاری نصیب تان شده است.
 
 پس از باز کردن روزه نیز از فواید زیر بهره مند خواهید شد:
 
• انرژی تان افزایش می یاید.
 
• احساس روحی خوبی خواهید داشت.
 
• اشتهای خود را برای کافئین و شکر از دست خواهید داد.