پارس ناز پورتال

پیش بینی هاوکینگ درباره آینده طبقه متوسط جامعه

پیش بینی هاوکینگ درباره آینده طبقه متوسط جامعه

پیش بینی هاوکینگ درباره آینده طبقه متوسط جامعه 

تاکنون پیش بینی های بسیاری شده است مبنی بر اینکه بسیاری از شغل ها در آینده به دست ربات ها انجام خواهد شد. استیون هاوکینگ، دانشمند و فیزیکدان بزرگ جهان معتقد است که فراگیری بیش از حد تکنولوژی منجر به حذف طبقه متوسط جامعه خواهد شد. به عقیده وی برای مقابله با این مشکل،

 

نیازمند آن هستیم که مسئولین، مشاغل متعددی را به وجود آورده تا انسان‌هایی که شغل خود را در کارخانجات به ربات‌ها داده‌اند، بار دیگر بتوانند زندگی خود را بگذرانند. وی همچنین معتقد است که تنها راه حل مقابله با این قضیه، کنار هم کار کردن و متحد بودن انسان‌ها است.

 

پس از انتخابات ایالات متحده و برگزیده شدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، بسیاری از مدیران اجرایی شرکت های فناوری که همگی با شعار «تبدیل جهان به مکانی بهتر برای زندگی» مشغول فعالیت هستند، از این موضوع ناراحت شده و ترامپ را گزینه‌ای بسیار بد و جلوگیرنده تکنولوژی نامیدند.

 

حال یکی از دانشمندان بزرگ جهان نیز به نظر می‌رسد راه ترامپ را در پیش گرفته و تکنولوژی را تمام و کمال مناسب انسان نمی‌داند.استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) فیزیکدان مشهور جهان، در اظهار نظر تازه خود در روزنامه گواردین هرچند که وی به خیلی چیزها ابراز خوشبینی می‌کند،

 

اما همچنان از ترس و اندوه خود سخن می‌گوید. به گفته او، تکنولوژی و جهانی شدن آن، می‌تواند بر روی مردم جهان تاثیر منفی داشته باشد. وی می‌گوید:اتوماسیون کارخانجات در حال حاضر دیگر همانند تولیدات سنتی عمل نمی‌کند و افزایش هوش مصنوعی به احتمال خیلی زیاد طبقه متوسط جامعه را با اضافه شدن نقش‌های رباتیک دقیق و خلاق نابود خواهد کرد.

 

بله ربات‌ها در حال حاضر فروشندگان بهتری از انسان‌ها هستند. اما واقعا چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شغل‌های بسیار کمی برای انسان‌ها باقی بماند؟ این نابرابری حتی بیشتر نیز خواهد شد. این یک پیشرفتی است که به تخریب اجتماع کمک می‌کند. علاوه بر این، افراد فقیری که شغل خودشان را از دست داده‌اند،

 

با کمک تکنولوژی و اینترنت می‌توانند زندگی افراد پولدار را مشاهده کرده و تنها به خشم خود نسبت به این افراد بیفزایند.

پیش بینی هاوکینگ درباره آینده طبقه متوسط جامعه

این مشکل البته نهفته است و ما به دنبال پیدا کردن راه حلی برای آن هستیم. هاوکینگ تنها گزینه را برای حل این مشکل، کنار یکدیگر کار کردن مردم می‌بیند:ما چالش های زیست محیطی بسیار هیجانی نظیر تغییرات آب و هوایی، تولید مواد غذایی، ازدیاد جمعیت، نابودی گونه های دیگر، بیماری‌های همه گیر و اسیدی شدن اقیانوس‌ها را پیش رو داریم.

 

اما همانطور که ما به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به موجوداتی بسیار خودخواه هستیم، اینکه چقدر ما از همه چیز مراقبت کنیم بسیار حائز اهمیت است. هاوکینگ معتقد است ما برای نگه داشتن گونه های مختلف کره زمین، باید صرفه جویانه به زندگی خود ادامه دهیم. بر همین اساس هاوکینگ می‌گوید

 

که نه تنها باید شغل را در اختیار مردم قرار داد، بلکه باید به مردم آموزش داد تا بتوانیم دنیای جدیدی را ساخته و از نظر مالی نیز آن‌ها را حمایت کرد. وی همچنین نظر خوبی را در خصوص افرادی که رئیس جمهور محبوب آن‌ها در انتخابات برنده نشده و بر همین اساس قصد مهاجرت دارند عنوان می‌کند:

 

اگر جوامع و اقتصاد نمی‌تواند با سطح فعلی مهاجرت مقابله کند، ما باید بیشتر به توسعه جهانی تشویق کنیم تا میلیون‌ها مهاجر را متقاعد کنیم در خانه (وطنشان) به دنبال آینده خود بگردند.