پارس ناز پورتال

عکس,گالری عکس,سایت عکس,عکس های خنده دار,عکس های دیدنی,عکس های روز,عکس جدید,عکس عاشقانه مدل مو,مدل مو مردانه,مدل مو زنانه,مدل آرایش,زیبایی صورت,مدل آرایش عروس,مدل مو کوتاه,مدل موی بافتنی,مدل شینیون مدل لباس,مدل مانتو,مدل لباس مجلسی,لباس نامزدی,کت و دامن,مدل دامن کوتاه,مدل تیشرت,مدل لباس زنانه و مردانه,لباس جدید پیش بینی وضعیت آب و هوا,هواشناسی,وضعیت آب و هوا,پیش بینی وضع هوا,وضعیت آب و هوای شهرهای کشور,سازمان هواشناسی کشور فال روز,طالع بینی,فال حافظ,انواع فال,فال قهوه,فال تاس,فال عشق,فال ازدواج,فال قران,فال بوسه,فال چای,فال عطسه

پیر شدن پوست و نقش آنتی اکسیدان ها

پیر شدن پوست و نقش آنتی اکسیدان ها

پیر شدن پوست و نقش آنتی اکسیدان ها 

سلامت پوست و جلوگیری از پیر شدن و چروک شدن آن باید از دوران جوانی مورد توجه قرار گیرد و رعایت نکات سلامت پوست کلید جوانی است. پیری پوست جزء لاینفک زندگی است و علل پیری پوست نیز بیشمار است. یکی از دلایل پیری پوست تخریب سلولی توسط رادیكال‌های آزاد است.

 

رادیكال‌های آزاد عمدتاً در اثر سوخت و ساز سلولی تولید می‌شوند. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از اثر رادیكال‌های آزاد جلوگیری می‌‌کند. نتایج قطعی آنتی اکسیدان در مواد غذایی بیان نشده است ولی به نظر می‌‌رسد افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، از پوست در برابر اثرات مضر رادیكال‌های آزاد محافظت می‌‌کند.

 

آنتی‌اكسیدان موجود در غذاها

بیش از 4000 ترکیب آنتی‌اکسیدان درغذاها وجود دارد ولی بیش از همه، ویتامین‌‌های C,E و بتاکاروتن و نیز ماده معدنی سلنیوم مهم هستند.بیشتر افراد تصور می‌‌کنند منظور از دریافت آنتی اکسیدان بیشتر، مصرف مکمل‌‌هاست اما باید بدانید فقط مکمل‌‌های خوراکی آنتی اکسیدان ندارند، بلکه میوه‌‌ها، سبزی‌‌ها و غلات سبوس دار دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند.

 

اگرچه سیستم‌‌های آنزیمی متعددی برای خنثی کردن رادیكال‌های آزاد در بدن وجود دارد، ولی آنتی‌اکسیدان‌های اصلی ویتامین‌‌های E,C و بتاکاروتن هستند، سلنیوم نیز به عنوان یک ماده معدنی نقش آنتی‌اکسیدان مهمی دارد. ویتامین C یا اسید اسکوربیک نوعی ویتامین محلول در آب است و در تمام مایعات بدن وجود دارد.

 

نیاز روزانه آن 60 میلی‌گرم است. مهمترین منابع آن عبارتند از: مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، سبزیجات برگی شکل سبز، کیوی، کلم، طالبی، توت فرنگی، اسفناج و سیب زمینی.ویتامین E نوعی ویتامین محلول در چربی است و در روغن‌‌های گیاهی، جوانه گندم، آجیل، دانه‌‌ها، غلات سبوس‌دار، سبزیجات برگی شکل سبز.

 

بتاکاروتن، پیش‌ساز ویتامین A است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌‌شود. این ترکیب در سبزی‌‌ها و میوه‌‌های سبز، زرد و نارنجی یافت می‌‌شود. از جمله هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم، طالبی، هلو و زردآلو.

 

سلنیوم: بهترین منابع غذایی آن شامل ماهی، گوشت قرمز، غلات، حبوبات، تخم مرغ، مرغ و سیر است. سبزیجاتی که در خاک‌‌های غنی از سلنیوم رشد می‌‌کنند نیز منابع خوبی برای سلنیوم هستند.

 

آنتی‌اكسیدان در میوه‌ها 

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه فلوریدا، بعضی از انواع آنتی اکسیدان‌ها در پوست میوه‌‌ها وجود دارد. شاید به همین دلیل است که مصرف میوه‌‌ها با پوست می‌‌توانند مفیدتر باشد از جمله این میوه‌‌ها سیب است که مواد فیتوشیمیایی موجود در سیب که اثرات ضد سرطان دارد، در پوست سیب درختی 87 درصد بیشتر از مغز میوه است.

 

خیار میوه‌ای است که دارای سیلیکا بوده و مصرف یک خیار با پوست میزان 5 میلی‌گرم سیلیکا به بدن اضافه می‌‌کند. این ترکیب خاصیت کلاژن دارد.البته لازم به ذکر است که نتایج تحقیقات جدید، آنتی‌اکسیدان‌ها نقشی در کند کردن روند پیری ندارند. براساس تحقیقات دانشگاه کالج لندن در تحقیقاتی که با دستکاری نماتد که از نظر ژنتیکی شباهت‌هایی با انسان دارد متوجه شدند

 

رادیكال‌های آزاد تأثیر چندانی در فرسایش سلولی و تسریع روند پیری ندارند.در واقع عامل اصلی پیری پوست تخریب ایجاد شده بوسیله رادیكال‌های آزاد نیست.تغذیه سالم می‌‌تواند در کاهش خطر بسیاری از بیماری‌های ناشی از افزایش سن مانند سرطان، دیابت و پوکی استخوان موثر باشد ولی هیچ مدرکی که بیانگر نقش آنتی اکسیدان موجود در کرمها در پیشگیری از پیری باشد، موجود ندارد.

 

 

تبلیغات

سفر،مسافرت،تور کیش

Xبستن تبلیغ
تبلیغات
Xبستن تبلیغ