پارس ناز پورتال

چرا روی پوست نوزادان لکه بوجود می آید؟

چرا روی پوست نوزادان لکه بوجود می آید؟

چرا روی پوست نوزادان لکه بوجود می آید؟ 

خال هایی که به رنگ قرمز کبود هستند و در اصطلاح عامیانه به آن ماه گرفتگی هم گفته می شود و روی بدن کودکان بوجود می آید. وقتی فرزندتان به دنیا می آید خالی به رنگ متفاوت با پوست بر روی بدنش می بینید این لکه ها اصطلاحا خال مادرزادی یا ماه گرفتگی تلقی می شوند و Birthmarks  نام دارند 

 

خال های قرمز و  خال های رنگدانه ای انواع آن ها را تشکیل میدهند.  این خال ها رنگ های مختلفی مانند قهوه ای ،بنفش ،قرمز و یا آبی دارند ،می خواهیم علت بروز این خال ها و لکه ها را بدانیم .Birthmark نام یک بیماری است که به موجب آن لکه هایی روی پوست در هنگام تولد یا پس از تولد ایجاد می شود.

 

این بیماری می تواند بسیاری از رنگ های مختلف، از جمله قهوه ای، برنزه، سیاه و سفید، آبی رنگ پریده، صورتی، سفید، قرمز، یا بنفش را روی پوست ایجاد نماید. برخی معتقدند  خال های مادرزادی یا اصطلاحا ماه گرفتگی ها فقط درسطح پوست ایجاد لکه های رنگی می کند. اما برخی دیگر معتقدند این بیماری در سطح پوست منتشر شده و به سطوح زیرین پوست راه می یابد.

 

علت بیماری Birthmarks چیست

علت وجود این خال ها ناشناخته است. بسیاری از مردم آن را ازخانواده ی خود به ارث می برند. بسیاری از قصه های عامیانه و افسانه ها در مورد علل این خال ها وجود دارد؛ اما از نظر علم امروز هیچ یک از این داستان ها نمی توانند علل واقعی این بیماری را بیان کنند.

 

آیا خال های مادرزادی درمان می شوند

(خال های مادرزادی یا اصطلاحا ماه گرفتگی ها) معمولا درمان نمی شود. این بیماری معمولا حالت پایدار خود را حفظ می نماید. این بیماری به عنوان یکی از بیماری های قدیمی در کودکان مطرح است. در این بیماری ممکن است در گاهی اوقات ایجاد حالتی بنام تومور عروق خونی(همانژیوم) نیز دیده شود

 

که این حالت نیاز به درمان قطعی دارد. به عنوان مثال، یک توده ی خونی ایجاد شده در نزدیکی چشم یک کودک ممکن است موجب شود تا کودک نتواند از تمام توان خود در بینایی استفاده کند و در بینایی فرد تداخل ایجاد کند. در موارد نادر، خال های مادرزای با حالت های دیگر، مانند رشد در کبد، ریه ها، معده، یا روده همراه است.

 

انواع خال های مادرزادی

دو دسته اصلی در این بیماری وجود دارد:

خال های قرمز و  خال های رنگدانه ای.  خال های قرمز رنگ، در برخی عروق موجود در پوست نشانه گذاری می کنند و این کار قبل یا بعد از تولد فرد رخ می دهد. در خال های رنگی نشانه گذاری های پوستی در زمان تولد ایجاد می شود. علائم این بیماری ممکن است از قهوه ای و یا سیاه و سفید شدن پوست و یا به رنگ آبی مایل به خاکستری شدن پوست متغیر باشد.

 

توده ی خونی و مشکلات ایجاد کننده ی آن در پوست

همانژیوم یک نوع تومور رایج است که در اوایل زندگی رخ می دهد و حالتی شبیه به ماه گرفتگی در فرد ایجاد می کند. این حالت معمولا بدون درد و بی ضرر است و علت آن شناخته شده نیست. رنگ این حالت های ماه گرفتگی، از توسعه گسترده ی رگ های خونی در این محل ها ایجاد می شود.

 

انواع این تومورها عبارتند از:

همانژیوم توت فرنگی( خال رگی، همانژیوم مویرگی، سیمپلکس همانژیوم ) که ممکن است در هر کجای بدن ظاهر شود؛ اما ظهور این تومور بر روی صورت، پوست سر، پشت یا قفسه سینه ی شایع تر است. این تومورها بسیار کوچکند؛ و از عروق خونی نزدیک خود تشکیل شده اند. این تومورها ممکن است

 

در زمان تولد وجود نداشته باشند اما می توانند در مدت چند هفته گسترش یابند. این تومورها معمولا به سرعت در حال رشد می باشند؛ اما مدتی پس از رشد در یک اندازه ثابت باقی می مانند و پس از آن فروکش می کنند. در اغلب موارد، همانژیوم توت فرنگی در زمانی که کودک در سن ۹ سالگی به سر می برد ناپدید می شوند. برخی از تغییر رنگ های جزئی و یا چروک شدن پوست نیز ممکن است در محل  همانژیوم باقی بماند.

 

همانژیوم کاورنو(cavernosum یا cavernoma): شبیه به همانژیوم توت فرنگی هست؛ اما در عمق بیشتری در پوست ایجاد می شود. این تومورها به شکل یک توده ی اسفنجی قرمز آبی از بافت پرخون ظاهر می شوند. برخی از این ضایعات ممکن است خود به خود ناپدید شوند که معمولا این اتفاق در سنینی می افتد که کودک به سنین مدرسه نزدیک می شود.

 

نوع دیگر این خال ها، لکه های شرابی بنفش مایل به قرمز، مسطح و ساخته شده از مویرگ های متسع خون می باشند. این خال ها اغلب در اندازه های متفاوت رخ می دهند. لکه های شرابی اغلب دائمی هستند مگر اینکه درمان شوند.

 

تکه های ماهی سالمون: این نوع از بیماری  در ۳۰٪ – ۵۰٪ از نوزادان تازه متولد شده ظاهر می شود. علائم این بیماری روی عروق خونی کوچک (مویرگ ها) تاثیر گذار است که از طریق پوست قابل مشاهده هستند. شایع ترین محل هایی که این بیماری خود را بروز می دهند در پیشانی، پلک، لب بالا، بین ابرو و پشت گردن می باشد. اغلب اوقات، این علائم بعد از دوران نوزادی محو می شوند.