پارس ناز پورتال

پوست خشک و حساس و راهکار مفید

پوست خشک و حساس و راهکار مفید

پوست خشک و حساس و راهکار مفید 

خانم هایی که پوست خشک و حساس دارند به خصوص بعد از حمام کردن واقعا احساس بدی روی پوست خود دارند اما با رسیدگی صحیح این مشکلات از بین می روند. پوست های حساس چه ویژگی هایی دارند چگونه می توانیم از پوست های حساس مراقبت کنیم توصیه های مهم و موثردر این باره را از زبان متخصص پوست و مو برایتان آورده ایم سوالات زیادی در این باره از این افراد شده است

 

می خواهیم به راهکارهای موثر در حفظ و مراقبت از پوست های خشک اشاره کنیمابتلا به برخی از واکنش‌های پوستی آلرژیک یا اختلالی مانند اگزما، روزاسه یا درماتیت تماسی می‌تواند افرادی با پوست‌های حساس را به دردسر بیندازد. خشکی پوست هم می‌تواند واکنش‌های شدید پوستی را ‌به دنبال داشته باشد.

 

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده؛ متخصص پوست و مو- فلوشیپ جراحی پوست ،لیزر و پیوند مو از انگلستان و کانادا، رییس انجمن متخصصین پوست ایران، رییس مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی، عضو تحریریه دنیای سلامت

 

پوست‌های حساس به پوست‌هایی گفته می‌شود که در اثر تماس با هر نوع لوازم آرایشی، بهداشتی یا حتی تغییرات شرایط محیطی، دچار جوش‌های چرکی، تورم، زخم، التهاب و سوزش شدید یا برافروختگی شود. به‌علاوه ، افرادی با پوست‌های بسیار خشک هم در گروه پوست‌های حساس قرار می‌گیرند.

 

چه عواملی می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های پوستی در پوست‌های حساس شوند؟
ابتلا به برخی از واکنش‌های پوستی آلرژیک یا اختلالی مانند اگزما، روزاسه یا درماتیت تماسی می‌تواند افرادی با پوست‌های حساس را به دردسر بیندازد. خشکی پوست یا زخم‌های درمان‌ نشده در بستر پوست‌های خشک هم می‌تواند واکنش‌های شدید پوستی را در افرادی با پوست‌های حساس ‌به دنبال داشته باشد.

 

تماس مداوم با عوامل محیطی محرک مانند نور آفتاب، باد، گرما یا سرما هم می‌تواند پوست‌های حساس را تحریک کند و باعث آسیب‌ دیدن آنها شود.

 

آیا می‌توان ابتلا به پوست حساس را از راه‌های آزمایشگاهی تشخیص داد؟
برخی از آزمایش‌های مختلف می‌توانند نشان بدهند که پوست شما به کدام گروه از مواد مختلف آلرژی دارد اما تشخیص ابتلا به پوست حساس با روش‌های آزمایشگاهی، کار ساده‌ای نیست زیرا عوامل مختلفی در ابتلا به این ناراحتی پوستی نقش دارند.

 

آیا امکان ابتلای آقایان به پوست حساس هم وجود دارد؟
بله ، ابتلا به پوست حساس ، یک مشکل زنانه نیست و آقایان هم به اندازه خانم‌ها در معرض ابتلا به حساسیت‌های پوستی قرار دارند.

 

بهترین راه مراقبت از پوست‌های حساس چیست؟
یکی از مهم‌ترین توصیه‌های درمانی به افرادی با پوست‌های حساس، این است که همیشه پوست خود را تمیز نگه دارند تا شانس تحریک و جوش زدن پوست در اثر افزایش آلودگی‌ها یا تعریق سطح پوست در آنها کم شود. البته به‌ یاد داشته باشید استفاده از صابون‌های معمولی، باعث خشکی، التهاب و آسیب‌ دیدن بیشتر پوست‌های حساس می‌شود.

 

از این رو، بهتر است چنین افرادی از انواع شوینده‌های غیرصابونی صورت و بدن مانند پن‌ها برای پاک کردن پوست خود کمک بگیرند.کرم‌ها و شیرپاک‌ کن‌های مخصوص پاک کردن آرایش هم گزینه‌های خوبی برای پاک کردن آرایش از صورت این افراد محسوب می‌شوند. افرادی با پوست‌های حساس، باید بلافاصله پس از شستن پوست خود ، مخصوصا پوست دست‌ها و صورتشان، آن را با حوله‌ای نرم و پنبه‌‌ای پاک کنند.

 

حوله را روی پوستشان بگذارند و بردارند و از ساییدن حوله روی پوست، خودداری کنند. سپس، سطح پوست را با یک کرم مرطوب‌ کننده سبک بپوشانند تا از آسیب‌های احتمالی آن پیشگیری کنند.

 

کدام محصولات آرایشی برای پوست‌های حساس مناسب‌ترند؟

 

انجمن متخصصان پوست آمریکا، استفاده از محصولات آرایشی زیر را برای افرادی با پوست‌های حساس، مناسب‌تر می‌داند:
پنکیک یا پودرهای صورت به‌ جای کرم‌پودرهای چرب، مایع و غلیظ
محصولات آرایشی بر پایه سیلیکون
محصولات آرایشی که خاصیت ضد آب ندارند.

 

محصولات آرایشی چشم که بدون لاتکس هستند (برخی از انواع خط چشم‌های مایع، حاوی لاتکس هستند و می‌توانند حساسیت‌های شدید پوستی در پلک چشم افرادی با پوست‌های حساس ایجاد کنند)

 

خط‌چشم‌ها و ریمل‌های ضدحساسیت
خط‌چشم و مدادهای ابروی جامد به ‌جای انواع مایع آنها که حاوی لاتکس هستند.
لوازم آرایشی که تاریخ مصرف آنها نگذشته باشد.

 

چطور می‌توانیم متوجه شویم پوستمان به ماده آرایشی یا بهداشتی جدیدی حساس است؟

 

انجمن متخصصان پوست آمریکا، توصیه‌ می‌کند افرادی با پوست‌های حساس ، محصولات آرایشی یا بهداشتی جدید را حداقل به مدت 3 – 5 روز ، روی پوست زیر گوش خود بزنند و آن را تا شب هم پاک نکنند. اگر واکنش‌ پوستی خاصی در این قسمت مشاهده نکردند، یعنی به آن محصول خاص آلرژی ندارند و می‌توانند بدون دغدغه از آن استفاده کنند.

 

راه‌‌های مراقبت تابستانی از پوست‌های حساس چیست؟
استفاده از ضدآفتاب و تجدید هر 2 -3 ساعت آن را فراموش نکنید. به‌هیچ عنوان حمام آفتاب نگیرید. حتی پس از استفاده از ضد آفتاب هم در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید. پوست دست و پای خود را از آفتاب بپوشانید. بعد از شنا در استخر، حتما بدن خود را با آب ساده و تصفیه ‌شده بشویید.

 

چه نوع لباس‌هایی برای افرادی با پوست‌های حساس مناسب‌تر است؟
لباس‌های پنبه‌ای ، نخی و ابریشمی که دارای کمترین رنگ موجود باشند، بهترین لباس‌ها برای افرادی با پوست‌های حساس محسوب می‌شوند و کمترین آلرژی‌های پوستی را برای آنها همراه می‌آورند. لباس‌های نخی ، خنک و مناسب فصل تابستان و لباس‌های ابریشمی، گرم و مناسب زمستان هستند.

 

کدام گروه از بیماری‌ها با ابتلا به پوست حساس در ارتباط‌اند؟
اگر دچار آکنه، پسوریازیس، درماتیت تماسی، روزاسه و اگزما باشید به‌ احتمال خیلی زیاد به پوست حساس هم مبتلا هستید.

 

بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی برای افرادی با پوست‌های حساس، چیست؟
افرادی با پوست‌های حساس باید از محصولات آرایشی و بهداشتی که کمترین مواد تشکیل‌ دهنده را دارند و بدون عطر هستند، استفاده کنند. به‌علاوه، این افراد باید دور محصولاتی که حاوی ترکیبات آنتی‌ باکتریال، دئودورانت، الکل، رتینوئید یا آلفا هیدروکسی اسید هستند هم خط بکشند.

 

بهترین نوع ضدآفتاب برای پوست‌های حساس چیست؟
افرادی با پوست‌های حساس باید از ضدآفتاب‌هایی با SPF30 یا بالاتر استفاده کنند. ماده موثر ضدآفتاب آنها باید دی‌اکسید تیتانیوم یا اکسید روی (زینک‌اکسید) باشد. این ترکیبات، جزو ضد آفتاب‌های فیزیکی محسوب می‌شوند که امکان واکنش‌های آلرژیک به آنها وجود ندارد.