پارس ناز پورتال

پسوریازیس و بیماری هایی که در پی آن می آیند

پسوریازیس و بیماری هایی که در پی آن می آیند

پسوریازیس و بیماری هایی که در پی آن می آیند 

بیماری پسوریازیس ارثی است و برای آن درمان قطعی وجود ندارد اما با دارو روند پیشرفت آن را می توان کندتر کرد.داروهای مختلفی برای این بیماری تجویز می گردد. پسوریازیس بیماری مزمن پوستی است که باعث می‌شود سلول‌هایی به‌سرعت در سطح پوست، به وجود بیاید و در پی آن پوست ضخیم ،فلس‌های نقره‌ای و لکه‌های قرمز، خشکی و خارش ایجاد شود.

 

 این ناراحتی پوستی که ظاهر زشتی دارد و دردناک است، می‌تواند فرد مبتلا را در معرض خطر مشکلات وبیماری های دیگری نیز قرار دهد که در این مطلب به نقل از سایت Prevention درج‌شده است.

 

پوکی استخوان:
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط واضحی بین پوست ملتهب و استخوان‌های ضعیف وجود دارد. نتیجه سی‌تی‌اسکن بیش از صد مبتلا به پسوریازیس ،از دست رفتن استخوان را نشان می دهد .در این بیماران نوعی پروتئین سیستم ایمنی که مانع فعالیت استخوان‌سازی می شود، افزایش می یابد .

 

درعین‌حال، نتایج تحقیق سال 2015 از دانشگاه رم نشان داد که 60 درصد بیماران پسوریازیس دارای استئوپنی (توده پایین استخوان) بودند و18درصد دارای پوکی استخوان پیشرفته بودند. در این مطالعه همچنین متوجه شدند که خطر استئوپنی و پوکی استخوان در مبتلایان به پسوریازیس به میزان پنج درصد درهر سال افزایش پیدا می‌کند.

 

بیماری کرون و کولیت زخمی:
بیماری کرون یکی از بیماری‌های التهابی روده است که با التهاب دیواره روده مشخص می‌شود و می‌تواند هر قسمتی از لوله گوارش را درگیر کند؛ هرچند بیشتر روده باریک درگیر می شود.کولیت زخمی فرمی از بیماری التهابی روده است که روده‌ها به‌خصوص روده بزرگ شامل کولون و راست‌روده (رکتوم) را درگیر می‌کند.

 

حدود 10 درصد از زنان مبتلا به پسوریازیس دچار بیماری التهاب روده بزرگ مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی می‌شوند.

 

چاقی مفرط و دیابت نوع 2:
مبتلایان به بیماری دیابت نوع 2 نسبت به افراد سالم به‌احتمال‌زیاد 50درصد بیشتر به بیماری پسوریازیس مبتلا می‌شوند. افراد چاق با BMI بیش از 35 نسبت به افراد با وزن متعادل، تقریباً دو برابربیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پسوریازیس قرار دارند.محققان می‌گویند ارتباط این بیماری‌ها را می‌دانستند

 

اما تصور می‌کردند که علت عوامل محیطی مانند استعمال دخانیات،بالا بودن وزن و …باشد اما این مطالعه حتی پس از در نظر گرفتن آن عوامل نشانه ارتباط دیابت و پسوریازیس است .

 

افسردگی:
حدود 16 درصد مبتلایان به پسوریازیس دچار افسردگی نسبتا شدید می شوند.مشخص نیست آیا بروز افسردگی به دلیل احساس خجالتی است که دارند یا این که این تغییر ژنتیکی است . دلیل آن هرچه باشد، در صورت ابتلا به علایم افسردگی به پزشک خود مراجعه کنید.داروهای تجویز شده برای پسوریازیس را نیز به طور مرتب مصرف کنید تا خلق و خوی شما بدتر نشود.