پارس ناز پورتال

عکس,گالری عکس,سایت عکس,عکس های خنده دار,عکس های دیدنی,عکس های روز,عکس جدید,عکس عاشقانه مدل مو,مدل مو مردانه,مدل مو زنانه,مدل آرایش,زیبایی صورت,مدل آرایش عروس,مدل مو کوتاه,مدل موی بافتنی,مدل شینیون مدل لباس,مدل مانتو,مدل لباس مجلسی,لباس نامزدی,کت و دامن,مدل دامن کوتاه,مدل تیشرت,مدل لباس زنانه و مردانه,لباس جدید پیش بینی وضعیت آب و هوا,هواشناسی,وضعیت آب و هوا,پیش بینی وضع هوا,وضعیت آب و هوای شهرهای کشور,سازمان هواشناسی کشور فال روز,طالع بینی,فال حافظ,انواع فال,فال قهوه,فال تاس,فال عشق,فال ازدواج,فال قران,فال بوسه,فال چای,فال عطسه

مطالب داغ

گردش میراندا کر مدل معروف با کیف 3 هزار دلاری +عکس گردش میراندا کر مدل معروف با کیف 3 هزار دلاری +عکس پول داد این مرد میلیاردر به دختر دست فروش + عکس پول داد این مرد میلیاردر به دختر دست فروش + عکس حضور زنان اروپایی در کلاس رقص و عشوه ایرانی + عکس حضور زنان اروپایی در کلاس رقص و عشوه ایرانی + عکس چهره این دختر زیبا را بعد از کتک خوردن ببینید چهره این دختر زیبا را بعد از کتک خوردن ببینید تصاویر حیرت انگیز از کوچکترین خلبان تصاویر حیرت انگیز از کوچکترین خلبان خودنمایی زننده و آزار دهنده خانم هنرمند در نمایشگاه + عکس خودنمایی زننده و آزار دهنده خانم هنرمند در نمایشگاه + عکس این دختر 10 ساله بعد از کوتاه کردن موهایش پسر شد! این دختر 10 ساله بعد از کوتاه کردن موهایش پسر شد! مهمانی جالب به روش سریال حریم سلطان (عکس) مهمانی جالب به روش سریال حریم سلطان (عکس) جشن ملی امردادگان 7 مرداد مبارک باد جشن ملی امردادگان 7 مرداد مبارک باد بزهای پرنده بلای جان مردم شدند + عکس بزهای پرنده بلای جان مردم شدند + عکس جشن جالب بالماسکه به همراه تصاویر آن جشن جالب بالماسکه به همراه تصاویر آن رقص جالب رانندگان و مسافران وسط ترافیک شهری (عکس) رقص جالب رانندگان و مسافران وسط ترافیک شهری (عکس) شکست دادن ماهی قول پیکر  272 کیلو گرمی و طول 3 متری شکست دادن ماهی قول پیکر 272 کیلو گرمی و طول 3 متری کار بسیار جالب این  مرد هنرمند نقاش +(عکس) کار بسیار جالب این مرد هنرمند نقاش +(عکس) روش جدید بردن عروس خانم به خانه بخت +عکس روش جدید بردن عروس خانم به خانه بخت +عکس ملکه زیبایی مصر به زندان میرود +عکس ملکه زیبایی مصر به زندان میرود +عکس معرفی برادر زاده  توت فرنگی (عکس) معرفی برادر زاده توت فرنگی (عکس) زنی که با دیدن لباس عروس حیرت زده شد زنی که با دیدن لباس عروس حیرت زده شد ازدواج عجیب این خانم آمریکایی با الاغ + عکس ازدواج عجیب این خانم آمریکایی با الاغ + عکس گربه ای عجیب و خارق العاده (عکس) گربه ای عجیب و خارق العاده (عکس)

پایان ناخوش برندهای ایرانی

پایان ناخوش برندهای ایرانی

پایان ناخوش برندهای ایرانی 

ایجاد برند در کشور و رونق کسب و کار و تولید داخلی خود خدمت بزرگی به کشور است اما امان از روزی که به دلیل مختلف عمر این برندها به پایان برسد. 

 

شاید چهار سال پیش که شرکت فنلاندی «سوپرسل» بازی معروف «کلش آو کلنز» را طراحی و روی گوشی های سیستم عامل iOS به بازار ارائه کرد، هیچ گاه فکر نمی کرد بخش عمده ای از مشتریان خود را در ایران پیدا کند اما فعالان کسب و کار،

 

جوانان بی کار و نیمه بی کار، آنهایی که در مغازه های خود چشم انتظار مشتری مانده اند و حتی صنعتگرانی که به سبب رکود، در «پاس» کردن چک های عقب افتاده شان درمانده شده اند، برای پر کردن اوقات فراغت و فرار از استرس های بی پولی یک راهکار ساده روی گوشی های تلفن همراه شان دارند؛ بازی «کلش آو کلنز».

 

آنها به بازار کم مشتری و کم رونق نگاه می کنند و در دنیای مجازی غوطه می خورند. به جنگ با قبایل مختلف می روند و طلا و اکسیر سیاه و الماس جمع می کنند و به سکه های خود می افزایند تا بخشی از روزهای پرخمیازه خود را سپری کنند. قلب بازارها، چشم انتظار رونق است و برهوت رکود چشم انداز کنونی است.

 

نشانه های آن هم یکی یکی پیدا می شود و کار به جایی می رسد که تعطیلی و واگذاری کارخانه «ارج» قدیمی ترین واحد تولید لوازم خانگی ایران، هیچ کس را شگفت زده نمی کند و واکنش ها به آه و حسرت و مرور نوستالژی ها ختم می شود.

 

محسن جلال پور، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، در کانال تلگرامی خود توصیف جالبی از این موضوع کرده و نوشته است «شنیدن تعطیلی «ارج» همان قدر مایه تعجب است که روزی در رسانه های آلمانی با این خبر مواجه شویم که کمپانی بنز تعطیل شده است؛ اما آیا هر دو خبر به اندازه هم تعجب برانگیزند؟» اما چه اتفاقی افتاد که اعلام فروش ماشین آلات کارخانه «ارج» آن گونه که باید، واکنش ها را برنیانگیخت؟

پایان ناخوش برندهای ایرانیبرندهایی که هویت می دهند

«علینقی عالیخانی» که از سال 1341 تا 1348 عهده دار وزارت اقتصاد بود در خاطرات خود، لحظه ای سخت گویا از دوران طلایی اقتصاد نیمه سرمایه داری ایران در سال های میانه دهه 40 ارائه می دهد.

 

او می نویسد: «در آخرین سفرم به شوروی به آقای نوویکو، قائم مقام نخست وزیر وقت شوروی یک یخچال ساخت ایران با مارک «ارج» هدیه دادم. او فوق العاده خوشحال شد و به من تاکید کرد راننده خودش می آید تا یخچال را ببرد و تاکید کرد مبادا یخچال را به دفترش بفرستم.»

 

البته ذوق زدگی طرف روسی از دریافت «ارج» به سادگی به دست نیامده بود. خلیل ارجمند، مهندس دانش آموخته در فرانسه و موسس این کارخانه، از ساخت فرغون در میدان شوش آغاز کرده و به ساخت صندلی در کارگاه هشت نفره ای واقع در سی متری جی رسیده بود؛ همان صندلی های فیلی رنگ فلزی معروف که بیشتر قدیمی ها می شناسند.

 

ارجمند با نیروی جوانی، رفته رفته کارگاه خود را وسعت داد و از دروازه قزوین و سی متری جی، به شرقی ترین نقطه تهران، دروازه خراسان رفت و کارخانه تولید سیم و کانال و مفتول راه انداخت تا اینکه اجل مهلتش نداد و در 34 سالگی هنگامی که برای سرکشی وارد چاه آب رختشویخانه کارخانه اش شد، بندهای کابل دستگاه بالابر پاره شد و به عمق 30 متری چاه سقوط کرد.

 

از اینجا به بعد، دو برادر او، سیاوش و اسکندر، عهده دار پیشبرد کارها شدند. اسکندر ارجمند برادر بزرگتر که به تازگی از آمریکا برگشته بود، کارخانه را در سال 1337 به گونه ای توسعه داد که 40 مهندس و 600 کارگر در وسعت یک هکتاری اش کار می کردند.

 

سیاوش، با تجربه کار در «زیمنس» آلمان و تسلط کامل به زبان های انگلیسی و آلمانی، کارخانه را به جاده مخصوص کرج منتقل کرد و کار را به گونه ای پیش برد که در سال 1354، ظرفیت بهره برداری از آن به 454 هزار و 100 دستگاه از انواع لوازم خانگی رسید.

 

با بیش از دو هزار پرسنل و سرمایه ای بالغ بر 55 میلیون تومان، «ارج» در این سال ها یک غول صنعتی متعلق به بخش خصوصی بود.

 

این دوران طلایی «ارج» است که یک دهه را طی کرد تا به طراحی و ساخت چندین مدل بخاری نفتی و گازی، کولر آبی، ماشین لباس شویی، یخچال و فریزر از مدل 10 تا 17 فوت برسد و محصولات خود را در کشورهای خاورمیانه به شهرت و اعتبار برساند.

 

این تاریخچه بخشی از صدها صفحه تاریخ «ارج» است؛ اما نکته مهم تر، «برند»سازی در عصر است که اقتصاد ایران از منابع نفتی برای رشد اقتصادی استفاده می کرد. برندهایی که هر یک هویتی تاریخی برای اقتصاد ایران به همراه آوردند و با روند «ملی شدن» صنایع، پله های ورشکستگی را دوتا یکی طی کردند.

 

به کارخانه «آزمایش» در شرق تهران نگاهی بیندازید؛ نزدیک به 60 سال پیش، پا به پای «ارج» رشد کرد و بالا آمد و موسس آن، محسن آزمایش، کارگری بود که دغدغه تولید داخلی داشت و در 10 سال، چنان پیشتاز بازارها شد که لوازم خانگی «آزمایش» در سبد خرید شیخ نشین های خلیج فارس بود. 15 سال پیش، پس از بحران بدهی های این کارخانه، آزمایش به بخش خصوصی واگذار شد؛

 

اما از پسِ بدهی ها برنیامد و حتی مدیران بورسی نیز به دلیل نبود شفافیت در عملکرد مالی، این شرکت را از تالار شیشه ای بیرون کردند تا سرنوشتی مانند «ارج» را به نظاره بنشینند. به اینها، برند نیمه جان «اونیورسال» سابق یا «آبسال» کنونی را اضافه کنید.
پایان ناخوش برندهای ایرانی3 نشانه رکود

برای گذشتن از مرثیه این روزهای ورشکستگی کارخانه های قدیمی ایران، باید به «رکود» فراگیری استناد کرد که اقتصاد ایران را دربر گرفته است. این «رکود فراگیر» نشانه هایی دارد که در پسِ اظهارنظرهای دولتی دیده می شد؛ نشانه اول، کاهش اعتبارات عمرانی است.

 

در ادبیات اقتصادی، صرف اعتبارات عمرانی بالا، می تواند به رونق فعالیت های اقتصادی و پیشران های رشد بینجامد. با اینکه در بودجه های مختلفی که در چند سال اخیر تصویب شده، حجم بودجه های عمرانی بالا رفته است؛ اما به طور عملی این افزایش بودجه ها روی کاغذ بوده و هرگز محقق نشده است.

 

آن گونه که از آمار موجود برمی آید نسبت اعتبارات عمرانی به اعتبارات جاری، در سال های 1384 تا 1394 که یک بازه زمانی 10 ساله را نشان می دهد، از 33 درصد به نصف کاهش پیدا کرده است. وقتی چنین شرایطی بر هزینه کرد اعتبارات عمرانی سایه می اندازد؛ تولیدکنندگان بخش های پایین دستی چرخه اقتصادی، چاره ای جز تسلیم شدن ندارند.

 

اما نشانه دوم واضح تر از اولی است؛ رکود فراگیر در بخش مسکن که به هیچ وجه انکار شدنی نیست، رکودی که سه سا لاست ادامه دارد و چشم انداز درخور توجهی نیز ندارد. طبیعی است که در شرایط رکودی مسکن، کالاهای پایین دستی خرید و فروش نمی شود و «پول» به جریان نمی افتد؛ اما نشانه سوم که مهم تر است، کاهش قدرت خرید مردم است.

 

از سال 1389 و همزمان با تشدید تحریم ها، نرخ دلار از 980 تومان تا سه هزار و 700 تومان نیز رشد کرد. در حالی که همزمان با این افزایش قیمت زلزله وار در اقتصاد ایران، روش پرداخت حقوق و مزایای کارگران و کارمندان تغییر آنچنانی نداشت.

 

تورم شدید از یک سو و افزایش قیمت از سوی دیگر سبب شد قدرت خرید مردم همپای شوک به قیمت دلار، رشد نکند و انبار تولیدکنندگان داخلی به دلیل نبود تقاضا، پرتر از همیشه باشد.
پایان ناخوش برندهای ایرانیداستان تکرار می شود

با تداوم شرایط کنونی، انتشار خبر تعطیلی شرکت ها و برندهای بزرگ ورشکسته، شگفت آور نخواهد بود. مدیران شرکت«ارج»، تعطیلی این کارخانه را تکذیب کرده اند و می گویند «این کارخانه قرار است به بخش خصوصی واگذار شود و هفت شرکت هم در صف خرید هستند…»

 

اما عکس های منتشر شده از فضای این کارخانه سرد، تاریک و تعطیل، شباهت غریبی با لوکیشن فیلم های دلهره آور هالیوودی دارد. به تازگی اخبار جسته و گریخته ای نیز از تعطیلی برند دیگری با عنوان «پارس الکتریک» شنیده می شود.

 

بیشتر اظهارنظرها درباره دلایل چنین پسرفت بزرگی در اقتصاد صنعتی ایران، به مدیریت دولتی و به روزرسانی نشدن ماشین آلات و تکنولوژی ها باز می گردد. اگر بتوان این انتقادها را اصل اول مرگ برندهای نام آور ایران نامید. دلیل دیگر به رکود فراگیری ارتباط دارد که این روزها فعالان بازار را کلافه کرده است.
پایان ناخوش برندهای ایرانی

 

تبلیغات

سفر،مسافرت،تور کیش

Xبستن تبلیغ
تبلیغات
Xبستن تبلیغ