پارس ناز پورتال

وقتی بافت پوستی دچار عفونت می شود

وقتی بافت پوستی دچار عفونت می شود

وقتی بافت پوستی دچار عفونت می شود 

وقتی پوست ما دچار عفونت گردد علایمی دارد و همچنین نشانه هایی که باید آن ها را بشناسیم و واکنش مناسب را در برابر آن انجام دهیم. سطح پوست قرار دارد را درگیر می‌کند. عفونت بافت می‌تواند در هر ناحیه از بدن ایجاد شود اما معمولاً در قسمت‌هایی از بدن که معمولاً بیشتر مشخص است مثل صورت، دست‌ها و پایین پاها اتفاق می‌افتد

 

عفونت بافت معمولاً در قسمتی از بدن که پوست شکسته شده است—مثل جای برش و زخم، گازگرفتگی و خراش—اتفاق می‌افتد. کسانیکه بدن خود را برای آویزان کردن زینت‌آلات سوراخ می‌کنند هم درمعرض ابتلا به عفونت بافت قرار دارند زیرا قسمتی از پوست که سوراخ شده است فرصتی برای رشد باکتری زیر پوست ایجاد می‌کند.

 

اما عفونت بافت می‌تواند در قسمت‌هایی از بدن که پوست شکسته نشده است هم ایجاد شود، مخصوصاً در کسانیکه بیماری‌های مزمن مثل دیابت دارند یا آنها که از داروهایی که بر سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارد استفاده می‌کنند.

 

عفونت بافت چه علائمی دارد؟

عفونت بافت با حساس شدن، التهاب، گرم و قرمز شدن یک ناحیه کوچک از پوست شروع می‌شود. وقتی این ناحیه پخش می‌شود، فردی که دچار عفونت بافت شده است احساس بیماری کرده و دچار تب و گاهی تب ‌و لرز می‌شود. التهاب غدد لنفی هم گاهی در اطراف ناحیه عفونی شده دیده می‌شود.

 

دوره نهفتگی بیماری (زمانیکه باید بگذرد تا علائم بیماری ظاهر شود) برحسب نوع باکتری و علل پیدایش آن متفاوت است. بعنوان مثال، عفونت بافت ناشی از پاستورلا مولتیسیدا (Pasteurella multicida)، یکی از متداول‌ترین باکتری‌هایی که در گازگرفتگی حیوانات دیده می‌شود، دوره نهفتگی کوتاهی دارد-

 

کمتر از ۲۴ ساعت پس از گزش- اما دوره نهفتگی عفونت بافتی که با باکتری‌های دیگری ایجاد می‌شود ممکن است روزها طول بکشد

 

آیا عفونت بافت قابل پیشگیری است؟

تنها راه پیشگیری از بروز عفونت بافت این است که پوست خود را در برابر برش، کبودی و خراشیدگی محافظت کنید. اینکار ساده نیست مخصوصاً اگر کسی فعالیت فیزیکی زیادی داشته و ورزش کند. اما می‌توانید از خودتان مراقبت کنید. موقع اسکیت کردن از پَدهای زانو و آرنج استفاده کنید، موقع دوچرخه‌سواری کلاه‌ایمنی سرتان بگذارید،

 

موقع راه رفتن و کوه‌نوردی لباس و شوار بلند و پوشیده بپوشید و در ساحل دریا هم سندل پا کنید.اگر دچار خراشیدگی شدید، محل آسیب‌دیده را خوب با آب و صابون بشویید. یک پماد آنتی‌بیوتیک روی آن بمالید و زخم را با یک باندا‌ژ یا گاز استریل ببندید. در روزهای اول زخم را مرتب چک کنید تا ببینید علائم عفونت بافت ایجاد شده است

 

یا خیر. به پیرسینگ‌های جدیدتان هم خود دقت کنید. اگر قرمز، متورم و دردناک شدند، حتماً به پزشک نشان دهید.عفونت بافت مسری نیست، یعنی نمی‌توانید آن را به دیگران منتقل کنید یا از کس دیگری این مشکل را بگیرید.

 

آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

هرگاه قسمتی از بدنتان قرمز، گرم، متورم و دردناک شد—چه دچار تب‌ولرز شده باشید و چه نشده باشید—حتماً به پزشک مراجعه کنید. این مسئله مخصوصاً از پوست صورت (بخصوص پیرسینگ گوش، بینی یا ابرو)، دست‌ها و پاهایتان باشد یا بیماری دارید که سیستم‌ایمنی‌ بدنتان را سرکوب می‌کند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

اگر دچار یک زخم بزرگ و عمیق شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید. ازآنجاکه عفونت بافت می‌تواند بلافاصله پس از گاز گرفتن حیوانات اتفاق بیفتد حتماً درصورت چنین مشکلی بلافاصله نزد پزشک بروید. کمتر پیش می‌آید که انسانها هم همدیگر را گاز بگیرند اما باید بدانید که گازگرفتگی انسانها هم می‌تواند عفونت بافت ایجاد کند.

 

عفونت بافت چطور درمان می‌شود؟

پزشک معمولاً عفونت بافت را با معاینه ناحیه آسیب‌دیده پوست تشخیص می‌دهد. گاهی‌اوقات پزشک با گرفتن نمونه خون از شما باکتری موردنظر را تشخیص می‌دهد. کشت خون مثبت به این معنی است که باکتری پوست شما وارد جریان خونتان شده است و این می‌تواند موجب مسمومیت خون که بیماری بسیار جدی است شود.

 

اگر دچار عفونت بافت خفیف شده باشید، پزشک برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد کرد که معمولاً طی ۷ تا ۱۰ روز مشکلتان را بهبود می‌بخشد. (حتی اگر سریعتر از این زمان احساس کردید خوب شده‌اید لازم است که آنتی‌بیوتیک را تا آخر مصرف کنید. در غیراینصورت ممکن است عفونت دوباره برگردد.)

 

احتمالاً نیاز خواهد بود که پس از بهبودی نیز نزد دکتر برگردید تا مطمئن شوید که علائمتان بهتر شده است. افرادی که به موارد حاد عفونت بافت دچار می‌شوند ممکن است نیاز پیدا کنند که در بیمارستان بستری شده و آنجا با تزریق آنتی‌بیوتیک درمان شوند.

 

برای اینکه بهتر شوم چه باید بکنم؟

وقتی می‌خواهید در خانه عفونت بافت را درمان کنید، آنتی‌بیوتیکی که دکتر برایتان تجویز کرده است را بموقع و سر ساعات معین مصرف کنید. توصیه‌های دکتر را برای مراقبت از ناحیه آسیب‌دیده رعایت کنید—مثل بالا نگه داشتن آن قسمت از بدن یا گذاشتن پد داغ یا گرم روی محل. همچنین می‌توانید از مُسکن‌های مختلف مثل استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش درد خود و پایین نگه داشتن تبتان استفاده کنید.

 

بعد ازاینکه یک تا دو روز آنتی‌بیوتیک مصرف کردید، پزشک از شما می‌خواهد که به مطب اوب روید تا ببیند محل آسیب‌دیده بهتر شده است یا خیر تا نشان دهد آنتی‌بیوتیک‌ها دربرابر عفونت موثر بوده‌اند یا خیر.