پارس ناز پورتال

وقتی افسردگی در کودکان و نوجوانان ریشه می دواند

وقتی افسردگی در کودکان و نوجوانان ریشه می دواند

وقتی افسردگی در کودکان و نوجوانان ریشه می دواند 

افسردگی در کودکان و نوجوانان ممکن است تحت عوامل محیطی و درونی رخ دهد.دوران بلوغ می تواند باعث افسردگی در نوجوانان گردد. تنها بزرگسالان دچار افسردگی نمی شوند بلکه کودکان و نوجوانان نیز می‌توانند افسردگی را تجربه کنند. اما نکته مثبت این بیماری قابل درمان بودن آن است.

 

افسردگی هنگامی رخ می‌دهد که پریشانی در زندگی کودک یا نوجوان زیاد شده و توانایی آنان برای کار کردن را تحت تاثیر قرار دهد.حدود پنج در صد از کودکان و نوجوانان در زمان‌های مختلف از افسردگی رنج می‌برند.کودکانی که بنا به دلایلی تحت فشار استرس قرار دارند، تجربه از دست دادن عزیزی را در زندگی داشته و یا از اختلالات توجهی، یادگیری، رفتاری یا اضطرابی رنج می‌برند در معرض افسردگی قرار دارند.

 

احتمال مبتلا شدن به این بیماری به سابقه وجود افسردگی در خانواده نیز می‌تواند بستگی داشته باشد.امکان دارد رفتار‌های کودکان و نوجوانان افسرده در مقایسه با بزرگسالان مبتلا به این بیماری متفاوت باشد. روانپزشکان کودک و نوجوان به والدین توصیه می‌کنند از نشانه‌های افسردگی مطلع باشند.

 

نشانه‌های افسردگی

با وجود این نشانه‌ها در کودکان، والدین باید به دنبال راه حل باشند

– ناراحتی مکرر و گریه

– کاهش علاقه در فعالیت کردن یا ناتوانی از لذت بردن از فعالیت‌هایی که در گذشته به آنان علاقه داشته‌اند.

– نا امیدی

– خستگی مکرر، کمبود انرژی

– انزوای اجتماعی، ناتوانی در بر قراری ارتباط

– اعتماد به نفس پایین، احساس گناه

– افزایش زودرنجی، عصبانیت و خصومت

– شکایت پی در پی از بیماری‌های جسمی از جمله سردرد و دل درد

– غیبت‌های مکرر و یا عملکرد ضعیف در مدرسه

– تمرکز پایین

– تغییرات قابل توجه در روند تغذیه و خواب

– افکار و صحبت‌هایی در مورد خودکشی و خودآزاری

وقتی افسردگی در کودکان و نوجوانان ریشه می دواند

کودکی که در گذشته زمان زیادی را به بازی کردن با دوستان خود مشغول بوده است، ممکن است بیشتر زمان خود را در تنهایی و بدون انجام کاری سپری کند.چیز‌هایی که در گذشته جالب بوده‌اند حال به سختی موجب شادی کودک افسرده می‌شوند.این احتمال نیز وجود دارد که کودکان و نوجوانان مبتلا به افسردگی در رابطه با تمایلشان به مرگ و یا خود کشی با شما صحبت کنند.

 

خطر خودکشی در نوجوانان افسرده بالا می‌باشد. همچنین، نوجوانان افسرده به منظور داشتن احساس بهتر ممکن است از الکل یا مواد مخدر استفاده کنند.کودکان و نوجوانانی که در خانه و یا مدرسه مشکل ایجاد می‌کنند نیز ممکن است از افسردگی رنج ببرند، اما به این علت که ناراحت به نظر نمی‌رسند این احتمال وجود دارد که والدین و معلمان رفتار دردسرسازانه آنان را نشانه افسردگی ندانند.

 

در صورتی که با این کودکان و نوجوانان مستقیما صحبت شود، ممکن است در مواردی به این واقعیت که ناراحت هستند و احساس ناکامی می‌کنند اشاره کنند.

 

تشخیص و درمان افسردگی

تشخیص و درمان سریع افسردگی برای کودکان مبتلا به آن ضروری است. افسردگی بیماری جدی بوده و به کمکی حرفه‌ای نیاز دارد.معمولا، درمان افسردگی شامل جلساتی با حضور فرد و خانواده می‌باشد.برای مثال رفتار درمانی شناختی (CBT) و روان‌درمانی بین فردی (IPT) صورتی از درمان فردی هستند که در درمان افسردگی موثر واقع شده‌اند.

 

درمان می‌تواند با داروهای ضد افسردگی نیز همراه باشد والدین می‌توانند برای کمک از پزشک خود بخواهند به آنان روانپزشکی حرفه ای به منظور تشخیص و درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان معرفی کنند.