پارس ناز پورتال

درباره هوش عاطفی چه می دانید؟

درباره هوش عاطفی چه می دانید؟

درباره هوش عاطفی چه می دانید؟ 

هوش عاطفی مربوط به ارتباط بین کار و زندگی و مشکلات روزمره زندگی است.فرد با مدیریت درست بدون این که عصبانی یا آشفته باشد به همه این ها رسیدگی می کند. مدیر رستورانی که با وقار و متانت تمام با مشتری عصبانی که با صدای بلند از سرویس دهی پیش خدمت شکایت می کند صحبت می کند.

 

دوست آرامی که در مواقع بسیار ضروری با او تماس می گیرید. نیروی امدادی که قربانیان را از یک حادثه طبیعی نجات می دهد، همسری که دیر به دیر عصبانی می شود، به آسانی می بخشد و مدیرعاملی که بین کار، خانواده و سرگرمی های شخصی خود تعادل برقرار می کند.

 

این انسان ها معمولا چه چیزی دارند؟

در یک کلام می توان گفت: هوش عاطفی. هوش عاطفی استعداد تشخیص و مدیریت احساسات خود و احساسات دیگران است که شامل ۳ مهارت است: توانایی تحلیل عواطف درونی و احساسات اطرافیانشان، ظرفیت به کار بردن عواطف در وظایف و توانایی کنترل احساسات یا قدرت خنداندن و خوشحال کردن دیگران.

 

کسانی که هوش عاطفی بالایی دارند سعادت بیشتری در زندگی دارند. این افراد چه در محیط اجتماعی و چه در محیط حرفه ای پیشرفت می کنند. این گونه افراد مشکلات ذهنی کمتری مثل افسردگی و نگرانی دارند. در زندگی این افراد هیچ نکته تخریب کننده وجود ندارد چون همیشه بافکر تصمیم می گیرند.

 

آن ها کارهایشان را بهتر از دیگران انجام می دهند، در شغلشان بهترین هستند، در روابطشان شاد و خوشحال هستند و در تمامی جوانب زندگی به نتایج مثبتی می رسند. و اما سوال اینجاست: اینگونه افراد چه کارهایی را در زندگی انجام نمی دهند؟

 

آن ها خود را گرفتار حوادث زندگی دیگران نمی کنند

یکی از مشخصه های انسان های باهوش عاطفی یکدلی و درک دیگران است. اما بین یکدلی و این که اجازه بدهید بدبختی دیگران روی سلامت شما تاثیر بگذارد تفاوت زیادی هست. گاهی اوقات ممکن است شخصی احساس ناراحتی و غمزدگی داشته باشد نه به خاطر این که مشکلی در زندگی دارد

 

بلکه به این دلیل که دوستش این مشکل را دارد. بعضی ها هم به جای این که روی مسائل خصوصی خودشان تمرکز کنند به دنبال افراد پریشان حال می روند بنابراین مشکل خودشان را فراموش می کنند. این گونه افراد متوجه عوارضی که این عادت ها در زندگی خودشان دارد نمی شوند.

 

انسان های باهوش عاطفی با دقت به حرف های دیگران گوش می دهند، پیشنهادات سازنده و معتبر می دهند و پیشنهاد همراهی می دهند. اما اجازه نمی دهند که مشکلات زندگی آن ها روی زندگی خودشان تاثیرمنفی بگذارد.

 

آن ها شکایت نمی کنند

ناله و شکایت دو دلیل می تواند داشته باشد: یک قربانی بودن و دو قابل حل نبودن مشکل. انسانهای باهوش عاطفی هیچوقت نه احساس قربانی بودن می کنند نه قابل حل نبودن مشکل. به جای این که دیگران را سرزنش کنند به دنبال راهی برای حل مشکل می گردند.

 

آن ها می دانند که ناله و شکایت روی اطرافیانشان تاثیر منفی می گذارد. بنابراین به جای این که به دیگران انتقال دهند به کلاس های یوگا یا مدیتیشن می روند.

 

آن ها همیشه به دیگران بله نمی گویند

باهوش های عاطفی می دانند که خوردن غذاهای پرچرب برای سلامتی شان ضرر دارد بنابراین به آن نه می گویند. آن ها به تصمیماتی که می گیرند کاملا اعتماد دارند. هر چه بیشتر نه بگویید بیشتر می توانید به قدرت اراده خود تکیه کنید و بیشتر می توانند روی سلامت و بلندنظری هایشان تمرکز کنند.

 

آن ها سخن چینی نمی کنند

کسانی که مشکل احساسی و عاطفی دارند یا بهتر بگویم هوش عاطفی ندارند از دیگران به خاطر حمایت نکردنشان بدگویی می کنند. اما باهوش های عاطفی می دانند که همه انسان ها به یک اندازه شایستگی دارند و می دانند که اشتباهات می تواند راهی برای پیشرفت باشد.

 

آن ها برای شادی و خوشحالی خود روی دیگران حساب نمی کنند

باهوش های عاطفی در تمام جنبه های زندگی خودشان را شایسته و لایق می دانند. آن ها می دانند که اگر برای خوشحالی خود روی دیگران حساب کنند ممکن است دچار ناامیدی و سرافکندگی شوند. آن ها افسار احساساتشان را در دست خود می گیرند

 

و به دنبال سرگرمی هایی می گردند که احساساتشان را ارضا کند یا به پیروزی هایی دست می یابند که به آن ها احساس ارزشمند بودن بدهد و به دنبال عشق و پذیرش می گردند.

 

آن ها با خودشان حرف های منفی نمی زنند

تعداد کمی از ما نسبت به افکار بدبینانه ای که با “من” شروع می شوند ایمن هستیم. (من جذاب نیستم، من رقت انگیز هستم، من باید کارم را بهتر انجام میدادم) انسان های باهوش عاطفی می دانند که چطور این افکار بدبینانه را محدود کنند. در عوض به حقایقی تکیه می کنند که نتیجه بخش است.

 

این حقایق می تواند موفقیت ها و تجربیات باشد یا خانه ای مرتب و منظم. در واقع آن ها می دانند که افکار منفی فقط می تواند انسان را از پیشرفت بازداشته و کاملا خاموش کند.

 

آن ها در گذشته زندگی نمی کنند

کسانی که بیشتر در گذشته هستند بیشتر دچار یکسری مشکلات روحی روانی مثل پشیمانی، پریشانی و بیم و هراس می شوند. باهوش های عاطفی به گذشته خود احترام می گذارند: به کسانی که دوست داشتند، به اشتباهاتشان، فرصت هایی که از دست داده اند. اما اهمیت در لحظه بودن را هم می دانند. با یادگرفتن از گذشته امروز خود را می سازند.