پارس ناز پورتال

درباره هورمون زنانه استروژن بیشتر بدانید

درباره هورمون زنانه استروژن بیشتر بدانید

درباره هورمون زنانه استروژن بیشتر بدانید 

هورمون زنانه تحت عنوان استروژن که مخصوص خانم ها است و در ایجاد صفات زنانه نقش اصلی را دارد. در زمان بلوغ این هورمون کار تغییر اندام را انجام می دهد. حتما تا با حال درباره استروژن شنیده اید اما آیا می دانید که چه تاثیری روی شما و زندگی تان می تواند داشته باشد؟

 

استروژن به گروهی از هورمون ها گفته می شود. این هورمون ها باعث ایجاد صفات زنانه می شود و افزایش میزان استروژن در خانم ها قابلیت رسیدن به سن بلوغ را افزایش می دهد. سطح این هورمون ها تا زمان یائسگی نسبتا بالا می ماند.

 

اما درست مانند همه هورمون ها، استروژن کاملا ساده نیست. پس بیایید درباره عدم تعادل هورمونی و اینکه چگونه می توان از آن پیشگیری کرد صحبت کنیم.

 

عدم تعادل استروژن می تواند منجر به مشکلات وزنی، ناباروری و حتی سرطان شود

بدن روش خاص خود را برای متعادل کردن سطح استروژن در زمانی که نیاز باشد دارد. برای مثال جهت ضخیم شدن دیوار آندومتر، سطح استروژن باید افزایش پیدا کند و درست قبل از تخمک گذاری هم سطح استروژن در بالاترین حد خود قرار دارد. برای اینکه تخمک گذاری با موفقیت انجام شود، استروژن باید به شدت پایین بیاید.

 

اگر چنین چیزی اتفاق نیفتد، تخمک آزاد نمی شود و در تخمدان باقی می ماند. این اتفاق منجر به بسیاری از مشکلات پیچیده سلامت می شود از جمله ناباروری.سپس بحث استروژن و کنترل وزن پیش می آید. توزیع چربی در بدن بستگی به جنیست دارد. خانم ها در اطراف ران ها و باسن خود انبارهای ذخیره چربی دارند

 

و آقایان بیشتر چربی های احشایی دارند.به گزارش پارس ناز  با این حال بعد از یائسگی نوع توزیع چربی ها تغییر می کند و خانم ها بیشتر متمایل  به ذخیره چربی ها در اطراف میان تنه شان می شوند.

 

خطر چاقی در خانم ها خیلی کمتر از آقایان است. اما بعد از یائسگی این خطر افزایش می یابد و تقریبا با خطر چاقی آقایان برابر می شود. دلیلش این است که استروژن در آرایش بافت چربی و متابولیسم چربی ( سوخت و ساز چربی های ) تاثیر دارد.

 

تولید استروژن در بافت وابسته به چربی انجام می شود که باعث بروز چرخه ی معیوب در خانم ها پس از یائسگی می شود. عدم تعادل استروژن باعث تولید بیشتر بافت های چرب می شود و این بافت های چرب، استروژن بیشتری تولید می کنند.

 

و اما آخرین مورد، ارتباط بین استروژن و سرطان، مخصوصا سرطان پستان و سرطان رحم. از آنجا که استروژن مسئول ضخیم کردن دیواره آندومتر است، تاثیر تکثیر سلولی دارد. اگر آنها این تاثیر را روی دیگر قسمت های بدن نشان دهند، فعالیتشان ممکن است منجر به بروز سرطان شود.

 

رابطه بین استروژن و سرطان سینه به وزن نیز بستگی دارد. خانم های چاقی که در دوره پس از یائسگی هستند بیشتر از خانم هایی که وزن طبیعی دارند در خطر سرطان سینه قرار دارند.چربی اضافه ( بیش از 28 درصد وزن بدن ) نیز یکی از عوامل شرایطی است که به آن تسلط استروژن می گویند و می تواند

 

باعث افزایش خطر سرطان سینه در کنار دیگر مشکلات از جمله کاهش میل جنسی، ورم و حساس شدن به درد سینه، تغییر خلق و خو و افزایش وزن شود.

 

بسیار خب، عدم تعادل استروژن خوب نیست، پس چرا اتفاق می افتد؟

عوامل زیست محیطی بسیاری وجود دارد که موجب عدم تعادل در سطح استروژن طبیعی می شود و یا عمل استروژن در بدن را تقلید می کنند. زنواستروژن ها مواد شیمیایی ترکیبی یا طبیعی هستند که تاثیر استروژن طبیعی را تقلید می کنند. پلی کلرید بی فنیل ها، بیسفنول A ها و فتالات ها چند نمونه از این موارد هستند. قرار گرفتن مستمر در برابر این مواد باعث عدم تعادل استروژن می شود.

 

ژنتیک نیز نقش مهمی در عدم تعادل استروژن بازی می کند. برخی از بدن ها ژن هایی دارند که آنها را به عدم تعادل استروژن متمایل می کند.

 

کلید مدیریت سطح استروژن: ورزش و برنامه غذایی

همانطور که پیش تر هم گفته بودیم خانم ها پس از یائسگی بیشتر در خطر رنج بردن از عدم تعادل استروژن هستند. اما در آخر همه ما در خطر این عدم تعادل قرار داریم، چه دلیلش ژنتیکی باشد چه آلودگی های محیطی.

 

مدیریت وزن برای حفظ تعادل استروژن فوق العاده مهم است و بهترین راه برای انجام این کار استفاده از برنامه غذایی سالم و متعادل به همراه ورزش مرتب است. سعی کنید ورزش هایی مانند یوگا یا دویدن را انجام دهید و برنامه غذایی رنگارنگی سرشار از میوه و سبزیجات را استفاده کنید.

 

و آخرین نکته این که غذاهای خود را در ظروف شیشه ای نگهداری یا ذخیره کنید. نگهداری غذا در بسته های پلاستیکی، خطر قرار گرفتن در معرض زنواستروژن ها را بالا می برد.اجازه ندهید عدم تعادل استروژن جلوی داشتن زندگی سالم و با معنا را بگیرد.