پارس ناز پورتال

هواپیماهای معروف در جهان را بشناسیم

هواپیماهای معروف در جهان را بشناسیم

هواپیماهای معروف در جهان را بشناسیم 

برخی هواپیماها در جهان هستند که بسیار پر کاربرد هستند و همه شرکت های هواپیمایی از مدل انها حتما استفاده میکنند . همانطور که می دانید یکی از حیاتی ترین موضوعات در صنعت هوانوردی و گردشگری نوع هواپیمای مورد استفاده است.

 

اهمیت این بحث در آنجاست که حتی قبل از اینکه راحتی در سفر مطرح باشد، حفظ جان مسافر مطرح است. به همین خاطر به صورت موجز به معرفی پر استفاده ترین هواپیماها می پردازیم. نوشتۀ زیر به نقل از نکست هالیدی و برگرفته از سایت های مرتبط خارجی از جمله ویکی پدیا می باشد.


بوئینگ 747 (آمریكایی)

هواپیماهای معروف در جهان را بشناسیمبوئینگ ۷۴۷ معروف به جامبوجت هواپیمای جت چهار موتوره بزرگ مسافربری است که شرکت بوئینگ می‌سازد. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ بعد از هواپیمای ایرباس A-۳۸۰، دومین هواپیمای بزرگ مسافربری در جهان است.

 

تولید بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری به حساب می‌آمد و برای چهل سال بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بود. بوئینگ ۷۴۷ با چهار موتور و ساختاری دوطبقه قابلیت جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را داراست. برخلاف ایرباس A-۳۸۰، طبقه دوم در بوئینگ ۷۴۷ کامل نیست و منحصر به قسمت جلوی هواپیما است.

 

بوئینگ 727 (آمریكایی)

هواپیماهای معروف در جهان را بشناسیمبوئینگ ۷۲۷ هواپیمای جت مسافربری بزرگی است که شرکت بوئینگ از سال ۱۹۶۳ می‌ساخت. این هواپیما بسیار موفق و محبوب بود و بسیاری از شرکت‌های هوایی چند فروند از آن را در ناوگان هوائی خود داشتند.

 

۷۲۷ هنوز در برخی از شرکت‌ها به‌کار می‌رود. ۷۲۷ از آخرین هواپیماهایی است که نیاز به مهندس پرواز دارد، در حالی‌که در بیشتر هواپیماهای مسافری امروز وظایف مهندس پرواز را سیستم‌های کامپیوتری انجام می‌دهند. این یک هواپیمای سایز متوسط، بدنه باریک سه موتوره ‌است.

 

این هواپیما گنجایش حمل ۱۶۳ تا ۱۸۹مسافر و یا ۱۹ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم بار مفید را دارد. علاوه بر پروازهای داخلی شعاع متوسط این هواپیما برای پروازهای بین‌المللی نیز استفاده شده ‌است. بطوریکه بسیاری از شرکتهای هوایی حمل و نقل هوایی و شرکتهای چارتر از این هواپیما بهره گرفته‌اند.

 

بوئینگ 757 (آمریكایی)

هواپیماهای معروف در جهان را بشناسیمبوئینگ ۷۵۷ یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر و دارای بدنه کشیده ساخته شرکت بوئینگ کشور آمریکا است. این هواپیما از سری هواپیماهای دوموتوره خانواده ۷۵۷، ۷۶۷ و ۷۷۷ است که طراحی آنها از اواسط سال ۱۹۸۷ آغاز شد. نخستین پرواز ۷۵۷ در ۱۹ فوریه ۱۹۸۲ صورت گرفت.بوئینگ ۷۵۷ نخستین بار از سوی ایسترن ایرلاینز در آمریکا و بریتیش ایرویز مورد استفاده قرار گرفت.

 

بوئینگ ام،دی (مك دانل داگلاس MD ، آمریكایی)

هواپیماهای معروف در جهان را بشناسیممک‌دانل داگلاس ام‌دی-۸۰ یک هواپیمای مسافربری دو موتوره ساخته شرکت مکدونال داگلاس است. نخستین پرواز ام‌دی-۸۰ در ۱۸ اکتبر ۱۹۷۹ صورت گرفت. مک‌دانل داگلاس ام‌دی-۸۰ نسل جدیدی از هواپیمای قدیمی تر این شرکت، مک‌ دانل داگلاس دی‌سی-۹ به حساب می‌آید.

 

این هواپیماها تشابه زیادی با خانواده بوئینگ ام‌دی-۹۰ دارند. به همین علت به آنها دی‌سی-۹ سوپر ۸۰ هم گفته می‌شود.مک‌دانل داگلاس ام‌دی-۱۱ یک هواپیمای مسافربری پهن پیکر سه موتوره ساخته شرکت مک دانل داگلاس از شرکتهای اقماری بوئینگ کشور آمریکا است.

 

نخستین پرواز ام‌دی-۱۱ در ۱۰ ژانویه ۱۹۹۰ صورت گرفت. بیشتر مدلهای مسافربری آن با تغییر کاربری به هواپیماهای ترابری ویژه حمل کالا تبدیل شده‌اند. ام‌دی-۱۱ نسل جدیدی از هواپیمای قدیمی تر این شرکت، مک‌دانل داگلاس دی‌سی-۱۰ به حساب می‌آید.

 

بوئینگ (مک‌دانل داگلاس) ام‌دی-۹۰ یک هواپیمای مسافربری دو موتوره ساخته شرکت مک دانل داگلاس از شرکتهای اقماری بوئینگ کشور آمریکا است. نخستین پرواز ام‌دی-۹۰ در ۲۲ فوریه ۱۹۹۳ صورت گرفت. بوئینگ ام‌دی-۹۰ نسل جدید و پیشرفته‌ای از هواپیمای قدیمی تر این شرکت، بوئینگ ام‌دی-۸۰ هستند که دارای طول بیشتری نیز هستند.

 

ایرباس A-300-600 (اروپایی)

هواپیماهای معروف در جهان را بشناسیمایرباس A300-600 یک هواپیمای مسافربری ساخته شرکت ایرباس است. نخستین بار در۶ آبان ۱۳۵۱ (۲۸ اکتبر ۱۹۷۲) معرفی شد و دو سال بعد رسماً به خدمت شرکت‌های هواپیمایی در آمد. ساخت این گونه هواپیما در ژوئیه ۲۰۰۷ متوقف شد.

 

ایرباس A-320 (اروپایی)

هواپیماهای معروف در جهان را بشناسیمخانواده ایرباس A-320 یک خانواده از هواپیمای مسافربری ساخته شرکت ایرباس است. ساخت ایرباس A۳۲۰ از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و نخستین بار در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷ در تولوز فرانسه به پرواز درآمد و در ژوئیه سال بعد در اختیار شرکت هواپیمایی ایر فرانس قرار گرفت.

 

این هواپیما از گروه هواپیماهای ایرباس سری A۳۲۰ به حساب می‌آید. دیگر هواپیماهای این سری عبارتند از: ایرباس A۳۱۸، ایرباس A۳۱۹ و ایرباس A۳۲۱.

 

ایرباس A380 (اروپایی)

هواپیماهای معروف در جهان را بشناسیمایرباس A-380 هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر، چهار موتوره و دواشکوبه می‌باشد، که توسط شرکت ایرباس طراحی و ساخته شده ‌است. این هواپیما هم‌اکنون بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به‌شمار می‌آید.
ساخت ایرباس A۳۸۰ از سال ۱۹۹۶ با پروژه‌ای به‌نام A۳XX آغاز گردید و از سال ۱۹۹۸ با نام کنونی شناسانده شد.

 

نخستین بار در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ به صورت آزمایشی از تولوز فرانسه به پرواز در آمد و دو سال پس از آن در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ نخستین پرواز بازرگانی آن، از سنگاپور به مقصد سیدنی، برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد.
ایرباس A۳۸۰ توانایی جابجایی شمار زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است.

 

شمار صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری، بالغ بر ۵۲۵ نفر است. در مدل‌هایی که تنها دارای یک کلاس اقتصادی هستند، این گنجایش تا ۸۵۳ نفر نیز، قابل گسترش می‌باشد. علی‌رغم ابعاد عظیم این هواپیما، A۳۸۰ براساس ابعاد عرف و استوانه‌ای شکل، همانند بوئینگ ۷۴۷ ساخته شده و بدنهٔ آن، تنها اندکی از بوئینگ ۷۴۷ پهن‌تر است.

 

فوکِر 100 (هلندی)

هواپیماهای معروف در جهان را بشناسیمیک هواپیمای مسافربری ساخت شرکت فوکر در کشور هلند است. این هواپیما از سال ۱۹۸۸ روانه بازار شد. این هواپیماها از روی مدل قدیمی‌تر فوکر اف ۲۸ ساخته شدند. در آغاز این هواپیما توانست بازار هواپیماهای مسافربر کوچک را تسخیر کند اما با ورود بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A۳۱۸ و ایرباس A۳۱۹ به این بازار نتوانست به رقابت ادامه دهد و از سال ۱۹۹۷ دیگر ساخته نمی‌شود.

 

در مجموع ۲۸۳ فروند از این هواپیما ساخته شد. ایران ایر با داشتن ۱۶ فروند فوکر ۱۰۰ و آسمان با داشتن ۲۰ فروند یکی از بزرگترین اپراتورهای این هواپیما هستند.

 

توپولف 154 (روسی)

هواپیماهای معروف در جهان را بشناسیمتوپولف-۱۵۴ هواپیمایی میان‌برد و ساخت شرکت توپولف در کشور روسیه است که نخستین بار در ۴ اکتبر ۱۹۶۸ میلادی به پرواز در آمد.

 

این هواپیما قابل مقایسه با بوئینگ ۷۲۷ است اما مصرف سوخت بیشتر و اندازه کابین کمتری دارد. توپولف ۱۵۴ هواپیمای مسافربری مناسب برای مسیرهای متوسط هوایی که در پروازهای داخلی روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق، همچنین تا اندازه‌ای در اروپای شرقی به کار خود ادامه می‌دهد.

 

استفاده از این نوع هواپیما از سال ۲۰۱۱ در ایران متوقف شده ‌است.