پارس ناز پورتال

همه چیز درباره شیر و سلامت استخوان ها

همه چیز درباره شیر و سلامت استخوان ها

همه چیز درباره شیر و سلامت استخوان ها 

خوردن شیر توسط همه ی پزشکان ودر همه ی رسانه ها همیشه اعلام میشود و مـا دراین مطب از تاثیر شیر در سلامت استخوان ها برای شـما نکاتی را بیان میکنیم. درسال ۱۹۹۳ کارخانه هاي محصولات لبنی کمپینی با شعار ” شیر خریدی یا نه ! ” راه اندازی کردند.

 

هدف این کمپین تشویق هرچه بیشتر مردم بـه خرید و مصرف شیر بود. این کمپین خصوصا در شهرهایی با صدای بلندتر شنیده می شد کـه کارخانه داران از فروش خود چندان راضی نبودند.

 

در آن سال‌ها می توانستید تعداد زیادی از ورزشکاران را در تبلیغات مختلف ودر حالی‌کـه لبخند رضایت از نوشیدن شیر بر لب داشتند ، ببینید. اما شیر همان ماده اي اسـت کـه این شرکت ها ادعا می‌کنند ؟ آیا این ماده ي غذایی موجب استحکام استخوان ها می‌شود ؟ آیا این استحکام برای تمام عمر دوام خواهد داشت؟

 

وقتی صحبت از فواید شیر بـه میان می‌آید ، اکثر مردم استخوان ها و دندان ها را بـه خاطر می آورند. مـا یاد گرفتیم همیشه مصرف شیر را مهم‌ترین عامل استحکام استخوان و دندان ها بدانیم. اما آیا این موضوع صحت دارد؟

 

ارتباط شیر با سلامت استخوان ها

حقیقتی کـه نه تنها در باور عموم ، بلکه در واقعیت وجوددارد این اسـت کـه کشورهایی با بالاترین آمار مصرف لبنیات « بیشتر کشور هـای پیشرفته و غربی » بطور هم زمان از بالاترین میزان پوکی استخوان در بین مردم خود برخوردارند .بر اساس بنیاد بین المللی پوکی استخوان ، ۵۱ درصد از شکستگی هاي استخوان در امریکا و اروپا از بیماری پوکی استخوان نشات می‌گیرد.

 

و بر اساس وزارت کشاورزی امریکا ، کشور هـای عضو اتحادیه ي اروپا و امریکا ، عدد یک و دو در بین مصرف کنندگان شیر در کل دنیا هستند. با این وجود کـه امریکا و اروپا در صدر مصرف کنندگان شیر در دنیا هستند ، در سراسر دنیا مردم این کشورها بیشترین رنج رابه دلیل بیماری پوکی استخوان متحمل میشوند.

 

همه ی مـا واقعا احتیاج داریم برای چند لحظه روی این آمار ها تمرکز کنیم. زیرا این آمارها دقیقا برخلاف آموزش هاي داده شده بـه مـا و باورهایمان هستند و حال روبه رو شدن با این حقیقت شاید کمی شوک برانگیز باشد.

 

در واقع ، احتمال ابتلای کودکی کـه در کشور هـای مناطق استوایی رشد می‌کند ، بـه پوکی استخوان ، در مقایسه با یک کودک در امریکا و یا اروپا ، با تمام امکانات رفاهی و درمانی ، کمتر اسـت.

 

مـا کودکان خود رابه مصرف شیر تشویق می‌کنیم و همیشه مطمئن میشویم کـه مصرف شیر خود مـا نیز بـه میزان لازم باشد. اما حال متوجه میشویم کـه مصرف شیر موجب تامین سلامت و استحکام استخوان ها نخواهد شد.

 

با نگاه بـه ورزشکاران در تبلیغات فکر می‌کنیم انها با مصرف شیر بـه این تناسب اندام دست پیدا کرده اند و مـا نیز برای سلامت خود و فرزندانمان باید شیر را جزء جداناشدنی رژیم غذایی قرار دهیم. اما دراین مقاله بشما میگوییم ، این نوع از شیر هیج ارتباطی با سلامتی ، خصوصا استخوان ها ندارد.