پارس ناز پورتال

نگرانی را در خود از بین ببرید

نگرانی را در خود از بین ببرید

نگرانی را در خود از بین ببرید 

در دنیای امروزی نگرانی انسان ها در حد بالایی قرار دارد و محیط این گونه ایجاب کرده است که همیشه بابت زندگی و کارهایمان نگران باشیم. نگراني يك حالت ذهني و دروني است كه با نشانه‌هاي مختلفي مانند لرزش دست و صدا، سرخ شدن چهره، دلشوره و بي‌قراري، كم اشتهايي و… همراه است.

 

معمولا نگراني به خاطر مسائلي است كه ممكن است در آينده اتفاق بيفتد و فرد كنترلي روي آنها ندارد. نگراني اغلب توام با نوعي ترس و اضطراب است مثل مادري كه نگران اين است كه كودكش بيمار شود يا فردي كه نگران است شغلش را از دست بدهد.

نگرانی را در خود از بین ببرید

نگراني باعث مي‌شود، فرد عملكرد مناسبي در زمان حال نداشته باشد و بر كيفيت زندگي اكنون افراد تاثير مخرب دارد و منجر به عدم لذت بردن از زندگي مي‌شود. البته نگراني جزئي از زندگي روزمره است و كمي نگراني براي زندگي مفيد است و باعث داشتن انگيزه و هدف در زندگي مي‌شود

 

و تلاش فرد را جهت بهبود كيفيت زندگي افزايش مي‌دهد. به‌طور مثال مادري كه نگران سلامت فرزند خويش است و اين امر باعث مي‌شود، برنامه‌اي مناسب براي تغذيه و بهداشت كودك خويش داشته باشد. يا فردي كه نگران از دست دادن شغلش است و اين نگراني باعث مي‌شود روابط خود را در محيط كار بهبود بخشد

 

و درصدد كسب مهارت‌هاي بيشتري باشد. اما نگراني زياد ممكن است احساسي از نااميدي و نا كامي ايجاد كند، زندگي را مختل كند و منجر به بيماري شود. حال ببينيم چگونه مي‌توان نگراني را از خود دور كرد.

 

براي همان روز زندگي كنيد

در هر لحظه از زندگي مطمئن شويد ديواري محكم در برابر گذشته بنا كرده‌ايد. همچنين مطمئن شويد در ذهن خود پرده‌اي ضخيم و محكم به روي آينده و روزهايي كه هنوز نيامده‌اند كشيده‌ايد. بگذاريد گذشته‌ها در گذشته باقي بماند. حسرت‌هاي گذشته و نگراني و استرس براي آينده حاصلي جز توقف ندارد. درهاي آينده و گذشته را ببنديد و در زمان حال باشيد. آينده يعني حالا. آينده‌اي وجود ندارد.

 

امروز روز زندگي است. كسي كه نگران آينده است و به آينده با ترس و نگراني نگاه مي‌كند بيهوده انرژي صرف مي‌كند و براي خود لحظات تلخ و ناگواري به وجود مي‌آورد. درهاي آينده و گذشته را ببنديد و مشكلات را به خداوند بسپاريد و از گذشته‌ها فقط بر روي تجربه‌هاي سودمند آن تمركز كنيد

 

و عادت سودمند هر روز را در همان روز زندگي كردن را در خود پرورش دهيد. البته اين به اين منظور نيست كه براي آينده آماده نشويم بلكه بهترين راه براي ساختن آينده اين است كه در زمان حال زندگي كنيم و همه توان و انرژي خود را صرف انجام كارهاي امروزمان كنيم و آنها را به بهترين نحو انجام دهيم. اين تنها راه ممكن و عملي براي ساختن آينده است.

 

بالاتر از سياهي رنگي نيست

بدترين وضعيتي كه ممكن است اتفاق بيفتد را تصور كنيد. از خود بپرسيد اگر نتوانم مشكلم را حل كنم، بدترين وضعي كه ممكن است اتفاق بيفتد چيست ؟ اين يكي از بهترين راه‌هايي است كه درباره از بين بردن نگراني وجود دارد. دستورالعملي سريع و معجزه آسا.

 

بدون ترس و صادقانه وضعيتي كه برايتان پيش آمده را بررسي كنيد و بدترين وضعيت كه در صورت شكست و ناكامي ممكن است رخ بدهد را تصور كنيد. گاهي خواهيد ديد كه بدترين وضعيت آنقدر‌ها هم كه شما فكر مي‌كنيد نگران‌كننده نيست.

 

بدترين موقعیت را تجسم كنيد

نگرانی را در خود از بین ببرید

خود را براي پذيرش بدترين موقعيت متقاعد كنيد. پس از آنكه در ذهن خود بدترين وضعيتي كه ممكن است رخ بدهد را تصور كنيد، سعي كنيد خود را براي پذيرش آن متقاعد كنيد. به خود بگوييد اگر چنين وضعي پيش بيايد چه صدمه‌اي به من وارد خواهد آمد و چه چيزهايي را از دست خواهم داد؟

 

پس از تشخيص بدترين وضعيت و متقاعد كردن خود براي پذيرفتن آن، آرامش ذهني عجيبي را در خود احساس خواهيد كرد. آرامش ذهن حاصل پذيرش بدترين وضعيت و مقدمه‌اي براي تفكر و به دست آوردن راه‌حل مناسب است. آرامش ذهن از لحاظ رواني انرژي عظيمي آزاد مي‌كند.

 

وقتي بدترين وضعيت را بپذيريم ديگر چيزي براي از دست دادن نداريم و خود به خود هر آنچه به دست آوريم منفعت است. حال با كسب آرامش به مرحله بعدي قدم بگذاريد.

 

راهكارهاي مناسب پيدا كنيد

بر اساس بدترين وضعيتي كه ممكن است اتفاق بيفتد راه كارهاي مناسبي پيدا كرده و آنها را برسي كنيد. از ميان چندين راه‌حل مناسب‌ترين آن را انتخاب كرده و عملي‌سازيد. اين يعني بهبود و موفقيت در بدترين شرايط. هنگامي كه به راه‌حل‌هاي مختلف فكر مي‌كنيد نكات جديد و قابل اجرايي به ذهن شما خطور مي‌كند

 

كه از ميان آنها حتما راه‌حل مناسبي را پيدا خواهيد كرد. سعي كنيد راه‌ها و ابزارهايي را انتخاب كنيد به وسيله آن از صدمات احتمالي بتوان جلوگيري كرد.

 

نگراني‌هاي خطرناك

به خاطر داشته باشيد نگراني چه پيامدهاي سنگيني را در بر خواهد داشت. نگراني انسان را عصبي و برانگيخته مي‌كند و روي سيستم عصبي و گوارشي اثر مي‌گذارد و ممكن است باعث زخم معده بشود. به ياد داشته باشيد، شما از آنچه مي‌خوريد بيمار نمي‌شويد، بلكه ازآنچه شما را مي‌خورد بيمار و ناتوان مي‌شويد.

 

نگراني مي‌تواند قوي‌ترين آدم‌ها را از پاي در آورد. اگر دوست داريد سلامت زندگي كنيد و عمر طولاني داشته باشيد، از زندگي خود لذت ببريد و آرامش دروني خود را حفظ كرده و بر نگراني‌هاي خود غلبه كنيد.