پارس ناز پورتال

نگاهی به ساخت بازی های کامپیوتری در ژاپن

نگاهی به ساخت بازی های کامپیوتری در ژاپن

نگاهی به ساخت بازی های کامپیوتری در ژاپن 

ژاپنی ها در ساخت بازی هـای کامپیوتری همیشه پیشرو بوده اند و سابقه بسیار دیرینه در این زمینه دارند. بازی هـای قدیمی بیشتر ساخت کشور ژاپن هستند. برخلاف تصور اشتباه عموم گیمرهای ایرانی، نینتندو بـه غیر از ماریو، عناوین بزرگ و قابل اتکای بسیاری دارد.

 

ماریو بـه طور قطع یکی از بهترین هـای نینتندو است اما در ارتش بازی هـای کم نظیر که نه، بلکه «بی نظیر» این شرکت، ستاره هـای درخشنده بسیاری دیده میشود.ماریو اولین بار در بازی Donkey Kong حضور پیدا کرد و بعدها میاموتو تصمیم گرفت تا بازی مستقلی برای این کاراکتر دوست داشتنی خلق کند.

 

همین ابتدای راه، یکی از این ستاره هـای پر فروغ که هنوز هم برای پلتفرم هـای جدید توسعه داده می شود را شناختیم: Donkey Kong.چند سال بعد، در سال 1985، شیگرو میاموتو، شاهکاری بـه نام Super Mario Brothers را برای کنسول بازی NES خلق کرد و رسما ماریو متولد شد.

 

از آن روز تاکنون، ده ها عنوان با محوریت ماریو ساخته شده اند و بی راهه نیست اگر بگوییم که نینتندو هیچگاه کیفیت را فدای سرمایه داری نکرده و همیشه ماریوهای جدید حرفی برای گفتن داشته اند.نسل پنجم کنسول هـای بازی بود که نینتندو برند Super Mario را جان بخشید و یک بازی سه بعدی تولید کرد.

 

ماریوهای سه بعدی روی کنسول هـای نینتندو 64، گیم کیوب، Wii و Wii U یکی پس از دیگری شاهکار بودند و هر کدام را می‌توان لایق بهترین بازی سالی که در آن عرضه شدند دانست.

نگاهی به ساخت بازی های کامپیوتری در ژاپن

بد نیست اشاره کنیم هر دو سوپر ماریو گلکسی میانگین امتیازات 97 را از وبسایت ها و مجلات دریافت کردند که حقیقتا ستودنی است. بنابراین چه اتفاقی بهتر از ساخت یک سوپر ماریو جدید؟ و چرا نباید بخواهیم نینتندو تا هر زمانی که میتواند ماریوهای بیشتری بسازد؟

 

اما با این حال، بحث بر سر این است که نینتندو فقط ماریو نیست و حتی اگر همه ی ي سری بازی هـای ساخته شده با محوریت کاراکتر خیالی ایتالیایی را هم فاکتور بگیریم، نینتندو باز هم یک غول نرم افزاری است و کمتر ناشری یارای مقابله با آن را دارد.

 

بگذارید با مهم ترین انها که برای عمده طرفداران واقعی نینتندو حتی از ماریو هم مهم تر است شروع کنیم: The Legend of Zelda.شاید تنها یک یا چند ویدیو از زلداهای اخیر دیده باشید اما قدمت این عنوان بـه دهه ها پیش باز می‌گردد، زمانی که هنوز ملاک قدرت کنسول ها، 16 و 32 بیتی بودن شان بود، نه ترافلاپس بیشتر.

 

شیگرو میاموتو که خداوندگاری است در زمینه خلق کاراکترهای ماندگار و دوست داشتنی، طی سال هـای متمادی سری بازی افسانه زلدا را پروراند و بـه نقطه ای رساند که میلیونها علاقه مند، صرفا برای تجربه همین یه بازی حاضر بـه خرید کنسول جدید باشند.

نگاهی به ساخت بازی های کامپیوتری در ژاپن

باورتان نمی شود؟ کافی است تا زمان عرضه جدیدترین بازی از این سری منتظر بمانید و ببینید که یک بازی چطور میتواند بـه یکباره فروش کنسولی تازه از راه رسیده را سرعت بخشد.

 

در مورد The Legend of Zelda: Breath of the Wild و کنسول سوییچ حرف میزنیم. حتی شاید اگر این بازی یکی-دو سال زودتر عرضه می شد، شاهد فروش بیشتر کنسول Wii U هم بودیم اما حيف که سرنوشت آخرین کنسول خانگی نینتندو چندان درخشان رقم نخورد.

 

همین پوکمون که چند ماه پیش روی تلفن همراه همه ی ي ما حداقل برای مدتی کوتاه نصب شده بود نشانه چیست؟ البته که پوکمون گو ارتباطی با نینتندو نداشت اما عموم مردم را با بخشی از دنیای عظیم پوکمون ها آشنا کرد. تصور کنید که تجربه این سری بازی روی کنسول هـای نینتندو چقدر واقعی تر و البته غنی تر است.

 

پوکمون گو حرکتی رو بـه جلو بود اما نه لزوما موفقیتی عظیم. شاید ده ها سال دیگر فناوری بـه جایی برسد که انجام بازی در محیط واقعی اطراف ما جذاب تر باشد اما در حال حاضر نینتندو سلطان ارائه بهترین تجربه ها در بستر کنسول هـای خودش هست. کافی است یکی از پوکمون ها را روی 3DS بازی کنید و خود را روزها و شاید هفته ها غرق در دنیای جذاب این بازی بیابید.

 

تجربه Animal Crossing را چطور؟ یک شبیه ساز فوق العاده دوست داشتنی با طعم و عطر گیم پلی ژاپنی که روزی چند بار شما را وادار می کند سری بـه کنسول خود بزنید.

نگاهی به ساخت بازی های کامپیوتری در ژاپن

از دنیای همان ماریویی که از آن صحبت می‌کنیم، چندین و چند کاراکتر مثل Yoshi و Toad متولد شدند. هر کدام از این کاراکترها حالا بـه قدری رشد داشته اند که صاحب یک بازی مستقل با نام خودشان باشند. و این تنها مثالی بود از انبوه تجربه هـای فوق العاده سرگرم کننده.

 

مسلما قرار نیست نام تک تک بازی هـای بزرگ و کوچک نینتندو را در این پست ذکر کنیم، فقط کافی است در گوگل کمی جستجو کنید تا متوجه عظمت این لیست بی پایان بشوید. متروید، فایر امبلم، استار فاکس، پیکمین، سوپر اسمش برادرز، کِربی، زنوبلید و…

 

حتی عناوین قدیمی تر نظیر The Legend of Zelda: Ocarina of Time که با میانگین امتیاز 99، تحسین شده ترین بازی تاریخ است، هنوز هم ارزش بازی کردن دارند، مهم نیست که بیش از 20 سال از سن آن گذشته باشد.حقیقت امر آن است که بـه سبب ضعف رسانه هـای تخصصی حوزه بازی هـای ویدیویی

 

در گذشته ای نزدیک، نینتندو هیچگاه بـه درستی معرفی نشد و مخاطب ایرانی سالها است که شاهکارهای بی بدیل نینتندو را فراموش کرده است.

نگاهی به ساخت بازی های کامپیوتری در ژاپن

همان بازی هـای فوق العاده ای که با انها بزرگ شده ایم و جایگاهی در کوله بار خاطرات کودکی مان دارند، حالا تبدیل بـه برندهای بسیار بزرگ تر و هیجان انگیزتری شده اند. درست همانگونه که بازی هـای تیراندازی 15 سال پیش با امروز اصلا قابل قیاس نیستند، عناوین کنونی نینتندو هم فوق العاده پیشرفت کرده اند.

 

شاید نینتندو سوییچ بتواند جایگاه شایسته نینتندو را بـه بازار ایران نشان دهد و مردم آگاه تر از همیشه نسبت بـه خرید اقدام کنند. نینتندو فقط ماریو نیست و ماریو هم همان ماریو قدیمی نیست. دنیای نینتندو حالا از هر زمان دیگری بزرگتر شده و کنسول هـای نینتندو بـه دور از هیاهوی سونی و مایکروسافت،

 

بـه حق تجربه درجه یک سرگرمی را ارائه می دهند و فراموش نکنید که اصلی ترین هدف بازی هـای ویدیویی، سرگرم کردن است.”بالاتر از همه ی ي، بازی هـای ویدیویی قرار است یک چیز باشند: سرگرمی برای همه ی ي.” «ساتورو ایواتا»