پارس ناز پورتال

نکات مهم که شاید روزی ناجی شما باشند

نکات مهم که شاید روزی ناجی شما باشند

نکات مهم که شاید روزی ناجی شما باشند 

برخی اوقات در اثر یک سهل انگاری یا عادت نادرست زندگی ما به خطر می افتد و چه بهتر است که همیشه نکات ایمنی برای سلامتی و زندگی روزمره را رعایت کنیم. در این مطلب چندین حقیقت مهم را با شما در میان می‌گذاریم که قطعاً در مواجه با مخمصه‌های پیش‌بینی نشده به شما کمک می‌کند!

 

هنگام استفاده از تلفن، قدم نزنید.
نکات مهم که شاید روزی ناجی شما باشندمشاوران سلامت و ایمنی خاطر نشان می‌کنند که ترکیب استفاده از تلفن و قدم زدن، چالش بزرگی برای مغز پدید می‌آورد. همین امر منجر به عدم توجه به اطراف گردیده و موجب می‌شود تا خطرات بالقوه‌، همچون ماشینی که به سرعت به سمت شما در حرکت است، را نبینید.

 

در حین رانندگی آینه را به گونه‌ایی تنظیم کنید که نقاط کور برطرف شود.
آینه‌های بغل را به گونه‌ایی تنظیم کنید که لبه‌های کناری ماشین به ندرت دیده شود. این تنظیمات کمک می‌کند تا نقاط کور کناری برطرف شود. آینه عقب را به شیوه‌ایی تنظیم کنید که هر ماشینی که پشت سر شما قرار می‌گیرد را ببینید. برای آنکه از تنظیمات آینه مطمئن شوید، آن را مستقیماً در راستای صندلی راننده قرار دهید.

 

مطمئن شوید که در هوای سرد لباس مناسب بر تن دارید.
به خاطر داشته باشید که پوست مرطوب گرما را سریع‌تر از دست می‌دهد، بنابراین خشک نگه‌داشتن پوست برای مدت طولانی از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است. با پوشیدن لباس پشمی مطمئن شوید که دمای بدنتان سریعاً افت نمی‌کند، زیرا لباس‌های پشمی برای جذب رطوبت بسیار مناسبند.

 

لباس‌های پنبه‌ایی و پارچه‌های دیگر برای جذب رطوبت چندان مناسب نیستند، پوشیدن لباس‌هایی از این جنس‌ها خیلی زود باعث می‌شود که سردتان شود.

 

پیش از خروج از هواپیما جلیقه نجات خود را باد نکنید.
این امر هنگام فرودهای اضطراری بر روی آب ضرورت دارد. همانطور که مسئول امنیت پرواز خاطر نشان می‌کند، بادکردن جلیقه نجات موجب می‌شود تا به سمت سقف کابین شناور شوید و بدون کمک قادر به حرکت نباشید. در اینگونه موارد باید نفس عمیق بکشید و با جلیقه نجات بادنشده به سمت بیرون هواپیما شنا کنید. هنگامی که به سلامت از هواپیما خارج شدید بند بادکردن جلیقه را بکشید.

 

با آموزش مانور هایملیک(خارج کردن غذا از گلو)، از خطر خفگی ناشی از غذا جلوگیری کنید.

پزشکان توصیه می‌کنند که همه باید مانور هایملیک را آموزش ببینیم. قطعاً آموزش آن برای نجات خودتان و دیگران می‌تواند ضروری باشد. فقط کافیست از این روند پیروی کنید: دو دست خود را دور شکم بالاتر از ناف طرف مقابل مشت کرده، به طوری که انگشتان شست روی هم قرار بگیرند.

 

مشت خود را با دست دیگر محکم بگیرید و به سمت بالا ببرید، فشاری عمیق به قفسه سینه وارد کنید. این حرکت بالا و پایین را به قدری سریع انجام دهید که شی از مسیر حرکت هوا کنار برود.اگر هیچ‌یک از موارد بالا موثر واقع نشد، شخص را روی شئی ثابت و افقی، همچون لبه میز، صندلی یا نرده خم کنید

 

و قسمت معده فرد کمی بالاتر از ناف را روی لبه فشار دهید تا فشاری سریع به سمت بالا ایجاد شود. این حرکت را تکرار کنید تا شی خارج شود.

 

همیشه قرص ضدحساسیت همراه داشته باشید.

شما هیچ‌گاه نمی‌دانید که واکنش‌های آلرژیک چه زمانی خودنمایی خواهند کرد! همواره داروهای ضدحساسیت در دسترس داشته باشید، این امر قطعاً به شما یا دیگران کمک خواهد کرد. به ویژه اگر برای سفری طولانی یا حتی کوتاه برنامه‌ریزی می‌کنید!

 

به خاطر داشته باشید که حد تحمل بدن شما از قانون ۳ پیروی می‌کند.

همچنان که انبوهی از مطالعات نشان می‌دهند، افراد به طور میانگین می‌توانند ۳ دقیقه بدون هوا، ۳ ساعت بدون سرپناه در شرایط آب‌و هوایی نامناسب، ۳ روز بدون آب و ۳ هفته بدون غذا زندگی کنند.در مواردی که روغن نباتی روی گاز آتش گرفت، به سرعت گاز را خاموش کرده و درب ماهی‌تابه یا ظرف را بگذارید تا شعله‌ها خاموش شوند.

 

آتش گرفتن روغن نباتی روی گاز

آتش‌نشان‌ها هشدار می‌دهند که هرگز برای خاموش کردن چربی یا روغن در حال سوختن از آب استفاده نکنید. ذرات آب به سرعت به کف ظرف رسیده و بخار می‌شوند، که حتی شعله‌ها را مشتعل‌تر می‌کند. روش صحیح این است که درب ظرف در حال سوختن را گذاشته تا حرارت و اکسیژن خفه شود.

 

چاقو یا شی تیز را از درون زخم خارج نکنید.

متخصصان پزشکی تاکید دارند که تحت هیچ شرایطی نباید چاقو یا هر شی تیز دیگری را که در پوست فرو رفته از زخم خارج نمود. مادامی که چاقو در زخم باقی می‌ماند، مانع از خونریزی، خطرناک‌ترین عواقب چاقوکشی، می‌شود. فقط کافیست به نحوی مانع از خونریزی شده و منتظر کمک‌های پزشکی بمانید.

 

در طی ۳ دقیقه اول بلند شدن هواپیما و ۸ دقیقه پیش از فرود آن کاملاً هوشیار باشید.

طبق تحقیقات، ۸۰٪ از سقوط‌ هواپیماها در طی این زمان‌ها رخ می‌دهد. بهترین راه‌حل این است که هوشیار بوده و بر به یادآوری واکنش‌های ضروری در مواقع اضطراری تمرکز کنید.

 

اگر در آتش گیر افتادید، حتی‌الامکان به زمین نزدیک بمانید.

متخصصان خاطر نشان می‌کنند که بزرگ‌ترین تهدیدی که از آتش خارج می‌شود، گاز دی‌اکسیدکربن است و نه شعله‌ها. برای اجتناب از استنشاق گاز سمی، حتی‌الامکان به زمین نزدیک بمانید تا در فرصت مناسب از منطقه خطر دور شوید.

 

اگر ناگهان در مکانی عمومی احساس بدحالی نمودید، حتماً فقط از یک نفر کمک بگیرید.

شما باید حتماً از یک نفر کمک بگیرید، این امر ناشی از پدیده‌ی روانشناسی اثبات‌شده‌ایی موسوم به انکسار مسئولیت است. ساده بگویم، طلب کمک از یک نفر، شانس دریافت کمک را به مراتب بیشتر از زمانی می‌کند که از جمعیت زیاد طلب کمک می‌نمائید.

 

همیشه چراغ‌قوه‌ایی قوی همراه داشته باشید.

متخصصان سلامت توصیه می‌کنند که این وسیله ساده، در مواردی که مورد حمله افرادی که در کمین شما هستند، قرار گرفتید ابزاری موثر است. اگر فردی مشکوک در کمین حمله به شما بود، نور چراغ‌قوه قوی خود را مستقیماً روی صورت او بیاندازید. در نتیجه، فرد متخاصم به طور موقتی گیج خواهد شد، و فرصتی فراهم می‌شود تا فرار کنید.

 

قوانین اصلی نحوه برخورد با آتش را به خاطر بسپارید.

اغلب اوقات، هنگامی که با تجربه‌ایی غیرمنتظره مواجه می‌شویم، اکثر ما منجمد می‌شویم و هیچ‌کاری برای نجات خود انجام نمی‌دهیم. به همین علت متخصصان امداد و نجات توصیه می‌کنند همیشه نقشه درب‌های خروجی ساختمان‌هایی که با آن‌ها سر و کار دارید را به خاطر بسپارید. بهتر این است که پیش از وقوع هر گونه اتفاق نقشه‌ها را به خاطر بسپارید و منتظر وقوع موارد اضطراری احتمالی نباشید!

 

همیشه مدارک شناسایی و کارت‌های اضطراری حاوی اطلاعات پزشکی خود را همراه داشته باشید.

همواره مدارک شناسایی خود را همراه داشته باشید. این مدارک شامل اطلاعات پزشکی از جمله گروه خونی، واکنش‌های آلرژیک و غیره می‌باشد. بدین ترتیب، در مواردی که اتفاقی غیرمنتظره رخ داد، حتی افراد کاملاً غریبه نیز می‌توانند سریع و موثر کمکتان کنند. همراه داشتن لیستی از تماس‌های شخصی، به ویژه افرادی که در مواقع ضروری به کمک آن‌ها نیاز دارید را هرگز فراموش نکنید.

 

آی بانو