پارس ناز پورتال

نکات مفید بهداشت اندام تناسلی مردان

نکات مفید بهداشت اندام تناسلی مردان

نکات مفید بهداشت اندام تناسلی مردان 

اندام تناسلی مردان شامل بیضه ها و آلت تناسلی بهتر است تا توسط آقایان مدام چک شود تا از سلامت آن اطمینان همیشگی حاصل شود. در مورد بهداشت دستگاه تناسلی مردانه، شستشوی مداوم و زدودن موهای زائد آن در عین سادگی بسیار موثر خواهد بود. همچنین بهتر است دستگاه تناسلی را پس از هربار شستشو حتما خشک کنیم زیرا مرطوب بودن آن موجب فراهم شدن محیط مناسبی برای رشد عوامل بیماریزا خواهد بود. 

 

چکاپ بیضه‌ها

معاینه کردن بیضه‌ها یکی از مواردی است که باید جزء اعمال روتین هر بار معاینه پزشکی قرار بگیرد. علاوه بر معاینه توسط پزشک، هر فرد خود نیز باید بتواند بیضه‌ها را در فواصل منظم معاینه کند.

 

معاینه بیضه‌ها فرد را از وجود احتمالی سرطان بیضه مطلع می‌کند. سرطان بیضه یکی از شایع ترین تومورهای توپری است که در سنین 20 تا 35 سالگی بیشترین بروز را دارد. علت اصلی اهمیت به این سرطان و طراحی یک معاینه برای آن این است که سرطان بیضه هم مانند سرطان پستان، در صورتی که زود تشخیص داده شود کاملا قابل درمان است ولی در صورتی که درمان نشود قابل سرایت به لنف نودهای تمام بدن و همچنین بافت ریه‌ها است.

 

شرایطی که در آنها ریسک بروز سرطان بیضه بیشتر از جمعیت عادی است عبارتند از:

 

سابقه فامیلی سرطان بیضه, سابقه بیضه نزول نکرده, وجود توده در بیضه، صدمه به اسکروتوم.

 

خود آزمایی بیضه‌ها چگونه انجام می شود؟

بهترین زمان برای این معاینه بعد از یک حمام است. زیرا آب گرم اسکروتوم را شل می کند و بیضه ها پایین تر می آیند. بطور معمول یکی از بیضه ها از دیگری بزرگتر است و این مورد نگران کننده ای نیست. مردان جوان باید هرماه این معاینه را انجام بدهند. بهتر است اولین معاینه نزد پزشک انجام بگیرد تا او شما را با بافت طبیعی بیضه آشنا بکند. معاینه به شکل زیر انجام می‌شود:

 

* هر بیضه را از زیر با یک دست ساپورت کنید و با دست دیگر آن را معاینه کنید.

 

* هر بیضه را بین شصت و بقیه انگشتان بچرخانید. بیضه باید بافتی نرم داشته باشد، تقریبا مثل بافت یک تخم مرغ پخته، البته بدون پوست.

 

* اپیدیدم مثل یک جسم ویرگولی به بالای بیضه ها چسبیده است. پس لمس این جسم ویرگولی شکل غیر طبیعی نیست.

 

* باید در بیضه ها به دنبال یک توده، یا نودول بگردیم. غالبا در سرطان‌ها این نودول‌ها دردناک هستند.

 

*  به گزارش پارس ناز هدف از این معاینات آشنا شدن شما با سایز، شکل و وزن هر بیضه است. این اتفاق در معاینات مکرر شما می افتد و موجب خواهد شد هر تغییری را زود متوجه بشوید.

 

علامت‌های سرطان بیضه کدامند؟

توده کوچک دردناک در بیضه، بزرگ شدن سینه ها به صورت ناگهانی و زیاد یا درد در سینه ها، بزرگ شدن اندازه بیضه ها، تجمع جدیدی از مایع یا خون در اسکروتوم دور بیضه ها، درد در بیضه ها.در صورتی که این علامت‌ها را در بیضه یافتید باید به متخصص اورولوژیست مراجعه بکنید تا شما را معاینه کند.

 

منبع:hamsar.ir