پارس ناز پورتال

نکات مثبت در کار تیمی و گروهی و موفقیت

نکات مثبت در کار تیمی و گروهی و موفقیت

نکات مثبت در کار تیمی و گروهی و موفقیت 

برخی از کارهای گروهی باعث موفقیت روز افزون می شوند چون پشت کار یک تیم و گروه متحد و قوی قرار گرفته است. فرض کنید قصد دارید در محل کار خود و برای انجام یک پروژه، تیمی را گرد هم آورید. به نظر شما چه شخصی می تواند عضوی تاثیرگذار و مثبت در گروه شما باشد؟

 

اگر در نظر بگیریم که همه افراد مهارت فنی لازم برای اینکه در گروه شما قرار بگیرند را دارا هستند، عوامل دیگری که در گزینش اعضا تیم خود در نظر می گیرید کدام هستند؟هر تیمی برای دستیابی به نتیجه ای خوب نیازمند اعضای کارآمد است. اما وجه مشخصه این افراد کدام است؟
نکات مثبت در کار تیمی و گروهی و موفقیتقابل اعتماد است

شما همیشه می توانید روی اعضایی که در خصوص انجام امور محوله به آنها قابل اطمینان بوده و تعهدات خود را به انجام می رسانند حساب کنید. چنین شخصی از ثبات لازم در انجام وظایف خود برخوردار است. می توانید همواره انتظار عملکردی خوب و بی عیب و نقص را از چنین فردی داشته باشید.

 

توان برقرای ارتباط سازنده را دارد

یک تیم موفق به اعضایی نیاز دارد که نظرات و افکار خود را به وضوح ،بدون ابهام، مستقیم، صادقانه و با رعایت احترام و با هدف پیشبرد فعالیت گروه با دیگر اعضا در میان می گذراند. این شیوه همان توان برقراری ارتباط سازنده است. چنین عضوی از ابراز عقیده ترسی ندارد و سعی می کند ایده خود را به بهترین نحو به اطلاع دیگران برساند که قطعا مثبت، با اعتماد به نفس و محترمانه خواهد بود.

 

با دقت به دیگران گوش می دهد

افرادی که شنوندگان خوبی هستند برای یک تیم و عملکرد کارآمد آن ضروری هستند. هر تیمی به افرادی نیاز دارد که بتوانند نظرات و ایده های دیگران را بدون بحث و جدل بشنوند، درک کنند و نکات مثبت آن را در نظر بگیرند. چنین عضوی همچنین می تواند بدون اینکه حالت دفاعی به خود بگیرد انتقادات دیگران را بشنود

 

و مورد استفاده قرار دهد. مهمتر اینکه، برای برقراری ارتباط سازنده و همچینین حل مشکل، اعضا باید بتوانند ابتدا بشنوند و سپس نظرات خود را بیان کنند تا به نتایج معناداری دست یابند.

 

فعالانه در فعالیت های تیم مشارکت دارد

یک عضو موثر، در فعالیت های گروه بطور فعالانه شرکت می کند. چنین اعضایی برای حضور در جلسات آمادگی لازم را کسب می کنند و در بحث ها به دیگران گوش می کنند و سپس نظرات خود را بیان می کنند. در تمام فعالیت های تیم فعالانه حضور دارند و هرگز منفعالانه در حاشیه قرار نمی گیرند.

 

چنین افرادی معمولا از ابتکار عمل برای پیشبرد اهداف برخوردار ند و برای انجام امور داوطلب می شوند. رویکرد آنها نسبت به وظایف، رویکردی مثبت و حاکی از توانایی انجام آنهاست. واکنش این افراد بدین گونه است که : برای دستیابی تیم به موفقیت چه کمکی از من بر می آید؟

 

دانش و مهارت خود را مشتاقانه و بطور کامل با دیگران به اشتراک می گذارد

اعضایی که قابلیت کار تیمی را دارند حتما در خصوص مشارکت اطلاعات، دانش و تجربه بسیار مشتاق و علاقمندند. آنها برای انتقال اطلاعات به سایر اعضا تیم پیشقدم می شوند. بیشترین حجم ارتباط بین اعضای یک تیم کاملا غیررسمی رخ می دهد.

 

اعضا تیم خارج از جلسات نظام مند، باید بتوانند با آرامش با یکدیگر صحبت کنند و اخبار و اطلاعات روزانه را به اطلاع یکدیگر برسانند. اعضا کارآمد معمولا در چنین روند غیررسمی انتقال اطلاعات از دیگران سبقت می گیرند. آنها اخبار و اطلاعات را در اختیار سایر اعضا قرار می دهند و اجازه نمی دهند سایرین در مواجهه ناگهانی با اخبار شوکه شوند.

 

آماده همکاری است

همکاری به مفهوم کار کردن با دیگران و همراه دیگران برای به ثمر رساندن یک فعالیت است. اعضا کارآمد تیم ذاتاً آماده همکاری هستند. چنین افرادی، علیرغم تفاوت هایی که ممکن است با سایر اعضا تیم در خصوص سبک و دیدگاه داشته باشند، به روش هایی برای همکاری دست می یابند تا بتوانند کار را به انجام برسانند. آنها به درخواست کمک سایر اعضا پاسخ مثبت می دهند و برای کمک پیشقدم می شوند.

 

انعطاف پذیر است

ماهیت هر تیمی مواجهه با شرایطی است که ممکن است مرتبا تغییر کند و حتی خود منشا آن تغییر باشد. اعضای موثر با شرایط کنار می آیند و با شرایط جدید سازگار می شوند. گله و شکایت نمی کنند و با روبرو شدن با شرایط جدید دچار اضطراب نمی شوند.

 

بعلاوه یک فرد انعطاف پذیر می تواند نقطه نظرات متفاوت را در نظر بگیرد و در صورت لزوم از موضع خود کوتاه بیاید. چنین فردی بخصوص وقتی تیم به پیشرفت و به سرانجام رساندن یک فعالیت نیاز دارد یک نقطه نظر را کورکورانه و متعصبانه دنبال نمی کند. افراد کارآمد در نقطه نظرات خود ثابت قدم هستند اما برای پذیرش نظرات دیگران نیز آمادگی دارند و در پذیرش نظر ارجح انعطاف پذیرند.

 

به تیم و اهداف آن متعهد است

افرادی که در کار تیمی موفق هستند به کار خود، گروه خود و وظایف و فعالیت های تیم اهمیت می دهند. هر روز با همین حس تعهد در محل کار خود حاضر می شوند. نهایت تلاش خود را می کنند و انتظار دارند سایر اعضا هم همین احساس را داشته باشند.

 

در حل مشکلات تاثیرگذار است

قطعا هر تیمی در مسیر کار خود با مشکلات روبرو می شود. گاه به نظر می رسد فلسفه وجودی تیم مقابله با همین مشکلات است. افرادی که در کار تیمی موفق هستند برای مقابله با هر مشکلی و حل آنها به شیوه ای راهکارگرا آماده هستند. این افراد برای حل مشکلات آماده هستند و تنها به فکر مواجهه با مشکلات و یا فرار از آنها نیستند.

 

آنها سعی نمی کنند از کنار مشکلات عبور کنند، تمایلی هم برای مقصر جلوه دادن سایرین ندارند و اهل دور زدن و فرار از مشکلات هم نیستند. افراد کارآمد مشکلات را به بحث می گذارند و با دیگران در یافتن راه حل موثر و تدوین راهکار لازم برای حل آن همکاری می کنند.

 

با دیگران رفتاری محترمانه و حمایتی دارد

افرادی که اهل کار تیمی هستند، همواره با سایر اعضا رفتاری محترمانه و با ملاحظه دارند. بعلاوه، این افراد برای کمک به پیشبرد اهداف تیم، با سایر اعضا برخوردی توام با درک و حاکی از حمایت دارند. آنها برای کمک به سایرین، برای گوش دادن به نظرات دیگران و برای اشتراک دانش و اطلاعات خود شرط و شروطی قایل نیستند.
نکات مثبت در کار تیمی و گروهی و موفقیتچنین افرادی اغلب از حس شوخ طبعی نیز برخوردارند و می توانند کمی سرگرمی را نیز چاشنی کار کنند، اما دیگران را مورد تمسخر قرار نمی دهند. اعضا کارآمد در یک تیم با سایرین رفتاری کاملا حرفه ای دارند.

 

اعضایی که به اهداف تیم تعهد نشان می دهند از سبک و یا شخصیت متمایزی برخوردار نیستند. این افراد لزوما پر سر وصدا نیستند و حتی ممکن است خیلی هم بی سر وصدا باشند ولی هرگز منفعل نیستند. آنها به آنچه در تیم اتفاق می افتد توجه نشان می دهند و در موفقیت آن سهیم هستند.

 

چنین اعضایی، به ورای وظایف خود و به مجموع وظایفی که تیم در دست دارد می نگرند. در مجموع، آنها به پیروزی تیم متعهدند و می خواهند در این پیروزی نقش داشته باشند. پیروزی تیمی می تواند عامل انگیزشی مهمی برای کارمندان باشد. اعضا موفق در امور تیمی چنین انگیزه ای را دارا بوده و آن را به نمایش می گذارند.