پارس ناز پورتال

نکات رانندگی برای خانم های باردار

نکات رانندگی برای خانم های باردار

نکات رانندگی برای خانم های باردار 

خانم هایی که باردار هستند هنگام سوار شدن بر اتومبیل باید فشار ناشی از کمربند ایمنی و همچنین ثابت نشستن را تحمل کنند. فرزند شما به طور كلی در فضای داخل شكمتان جای امن و مطمئنی دارد، اما رانندگی كردن می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد، چرا كه ممكن است برخی مشكلات جدی مثل تصادف ایجاد شود

 

فرزند شما به طور كلی در فضای داخل شكمتان جای امن و مطمئنی دارد، اما رانندگی كردن می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد، چرا كه ممكن است برخی مشكلات جدی مثل تصادف ایجاد شود.اغلب خانم‌های باردار نمی‌دانند كه آیا می‌توانند در این دوران رانندگی كنند یا نه؟ اینكه نگران این موضوع باشید،

 

كاملا طبیعی است بیشترین زمان از دوران بارداری هیچ منافاتی با رانندگی كردن ندارد مگر در شرایط و زمان‌های خاص ولی در دوره‌ای از بارداری بهتر است كه رانندگی نكنید.این روزها، زن‌ها در سرتاسر جهان نسبت به گذشته مستقل‌تر شده‌اند. سركار می‌روند، رانندگی می‌كنند، سفر می‌كنند و …. بنابراین دوران بارداری نیز نمی‌توانند نُه ماه محدود شوند و در خانه بمانند.

 

رانندگی كردن و سفر رفتن در طی این دوران می‌تواند لذت‌بخش هم باشد به شرط آنكه به نكات ایمنی در این رابطه اهمیت داده شود.چرا باید در دوران بارداری در مورد مسافرت رفتن و رانندگی كردن، بیشتر دقت كرد؟ در طول دوران بارداری، شكم مادر مرتب در حال بزرگ شدن است.

 

هورمون‌هایی كه در این دوران ترشح می‌شوند، بیشتر از قبل در بدن پخش می‌شوند لذا شرایطی را در بدن مادر فراهم می‌سازند كه احتمال خطر تصادف را در او بالا می‌برند.این خطرات در سه ماه دوم بارداری افزایش می‌یابد. خستگی،‌ كم‌خوابی و حالت تهوع و ترشح بیشتر هورمون استرس همگی از عواملی هستند كه دست به دست هم می‌دهند و باعث بالا رفتن خطرات تصادف جاده‌ای می‌شوند.

 

بنابراین نباید رانندگی كرد؟ البته كه نه شما می‌توانید رانندگی كنید اما با دقت و امنیت بیشتر استانداردها را رعایت كنید و نكات ایمنی را رعایت كنید.

 

در طول دوران بارداری اگر رانندگی می‌كنید باید چه نكاتی را رعایت كنید؟
– در جاده‌ها و خیابان‌های صاف و بدون سربالایی و سرازیری رانندگی كنید: در چنین شرایطی بهتر است كه فكر رانندگی در جاده‌ها و اتوبان‌های پرپیچ و خم را از سرتان به در كنید.

 

– صندلی را تنظیم كنید: صندلی ماشین‌تان نباید زیاد بالاو یا پایین باشد چرا كه حس ناراحتی به شما می‌دهد.وقتی در مرحله‌ای از بارداری هستید كه اندازه شكم‌تان بزرگ شده است بهتر است فاصله صندلی تا فرمان ماشین را بیشتر كنید.

 

حداقل 25 سانتیمتر تا فرمان فاصله داشته باشید (در حالتی كه نشسته‌اید) چیزی حدود طول یك ورق كاغذ معمولی شكم شما نباید به فرمان چسبیده باشد.

 

– از عملكرد درست و به موقع كیسه هوا مطمئن باشید: اگر در شرایطی قرار گرفتید كه به سمت جلو پرتاب شدید باید مطمئن شوید كیسه‌های هوا به موقع باز می‌شوند و از برخورد شما با قسمت جلویی ماشین جلوگیری می‌كنند.

 

– علاوه بر كمربند ایمنی دور شكم، باید كمربند روی شانه‌ها را نیز ببندید: به هنگام رانندگی بستن كمربند ایمنی، مهم‌ترین و ایمن‌ترین بخش از حفظ امنیت و سلامت شماست.در طول دوران بارداری به این نكته اهمیت ویژه‌ای دهید كه كمربند حتما از روی شانه‌های شما نیز به شكل مورب عبور كنید یعنی و فقط برای ناحیه شكم مورد استفاده قرار نگیرد.

 

– در ابتدا شیشه‌ها را پایین بكشید: وقتی كه سوار اتومبیل خود شدید. بلافاصله كولر یا بخاری ماشین را روشن نكنید و اگر اینكار را كردید حتما همزمان شیشه‌ها را پایین بكشید چرا كه داخل ماشین مركز تجمع گازهای مختلفی است كه برخی از آنها به جنین آسیب می‌رسانند.برای چند دقیقه شیشه‌ها را پایی بیاورید تا گازهای خطرناك خارج شوند و چند دقیقه بعد شیشه‌ها را بالا بكشید.

 

– از خوشبو كننده‌‌های داخل ماشین استفاده نكنید: این خوشبو كننده‌ها برای جنین مضر هستند و او را دچار برخی نارسایی‌ها می‌كنند.بهترین روش برای رفع بوی داخل ماشین، پایین كشیدن شیشه‌هاست. روش‌های طبیعی مناسب‌تر هستند.

 

– به سرعت ماشین اهمیت ویژه‌ای بدهید: شما باید سرعت آهسته و پیوسته‌ای داشته باشید. توجه به ماشین‌های دیگر و اعتراض رانندگان نكنید. آرام رانندگی كنید تا خطری شما و فرزندتان را تهدید نكند.

 

– به خودتان استراحت بدهید: در رانندگی‌های طولانی مدت‌‌تر كه مجبور هستید چند ساعت پشت فرمان باشید، به خودتان استراحت بیشتری بدهید.خانم‌های باردار خیلی سریع دچار تورم دست و پا می‌شوند و رگ‌های واریسی در پاهایشان پدیدار می‌شود، بنابراین خوب است كه گاهی استراحتی به خودتان بدهید (هر 19 دقیقه یكبار) و مسافت كوتاهی را راه بروید و مجدداً پشت فرمان بنیشیند.

 

– مجهز باشید: از آنجائیكه در طول دوران بارداری، تغییرات جسمی زیادی را در بدن تجربه می‌كنید، بهتر است كه مجهز باشید. برای زمانی‌ كه احساس تشنگی و یا گرسنگی می‌كنید، برای خود نوشیدنی و خوراكی همراه باشید.

 

– كفش‌ها بسیار مهم هستند: در طول دوران بارداری باید از كفش‌های ایده‌آل و مناسب استفاده كنید. بهترین انتخاب در این دوران و خصوصا وقتی كه رانندگی می‌كنید، كفش‌های اسپرت بدون پاشنه هستند كفش‌هایی كه به كمرتان فشار نمی‌آورند و به هنگام تورم پاها، اذیت‌تان نمی‌كنند.

 

– ساده‌تر، بهتر: استفاده از لباس‌های تنگ، چسبان و ناراحت‌ در این مدت و در حین رانندگی،‌اصلا توصیه نمی‌شود چرا كه احتمال لخته شدن خون را بالا می‌برند. حتما لباس‌های ساده و راحت استفاده كنید.

 

– خودتان را برای شرایط اورژانسی آماده كنید: احتیاط شرط عقل است بهتر است كه همواره وسایل ایمنی داشته باشید. برخی داروها، ویتامین‌ها، چسب، بانداژ، الكل، پماد سوختگی و… می‌تواند در بعضی شرایط بسیار كمك كننده باشد پس به این نكته نیز اهمیت بدهید.

 

– رانندگی کوتاه‌تر: اگر از مشكل تورم زیاد دست و پا رنج می‌برید، ‌بهتر است كه اصلا رانندگی طولانی مدت نداشته باشید.در سه ماهه آخر بارداری هم سنگین‌تر هستید و هم زودتر خسته می‌شوید، پس بهتر است در این مدت كمتر پشت فرمان بنشینید.

 

این روزها وسیله‌ای به نام «سپر شكم» را می‌توانید از لوازم و تجهیزات پزشكی تهیه كنید كه كمك زیادی به ایجاد امنیت و احساس راحتی در ناحیه شكم می‌كند.