پارس ناز پورتال

نکاتی برای داشتن موهای سالم

مجموعه : نکات سلامت مو
نکاتی برای داشتن موهای سالم

نکاتی برای داشتن موهای سالم 

موهای سالم نیازمند توجه کردن و رسیدگی به مو است.باید از لحاظ ظاهری و از لحاظ تغذیه ای به مو توجه داشت. موهای سالم و درخشان نشان‌دهنده سلامت فرد است؛ سست بودن ریشه مو میتواند نشان از کم خونی بوده و موی نازک و کم پشت نیز گاه علامت کمبود مواد معدنی و ویتامین است.

 

دکتر محمد امیدیان گفت: مو یکی از ضمائم پوست است که به صورت زائده‌ی باریک و رشته مانند از پوست سر خارج شده است. این عضو به دلیل فقدان رشتههای عصبی، فاقد هرگونه حسی است.وی افزود: برای داشتن موهای سالم نیازی به استفاده از لوازم آریشی و بهداشتی گرانقیمت نیست، از سوی دیگر داشتن تغذیه مناسب در حفظ سلامت مو بسیار تاثیرگذار است.

 

امیدیان با اشاره به ویژگیهای یک شانه خوب، گفت: زمان شانه کردن نباید موها بکشد، همچنین باید دارای دندانههایی با نوک گرد باشد. شانه یک وسیله شخصی است و نباید آن را به صورت اشتراکی استفاده کرد. به هیچ وجه موهای خود را به شکل دماسبی و محکم نبندید؛ چراکه این کار علاوه بر آسیب رساندن به ساقه مو، میتواند باعث ریزش مو از ریشه آن شود.

 

این متخصص پوست و مو افزود: برای خشک کردن موها بهترین راه خشک کردن تدریجی آن با حوله است و استفاده از سشوار برای سرعت بخشیدن به روند خشک کردن و یا حالت دادن آن موجب آسیب رساندن به موها می‌شود.امیدیان با اشاره به عوارض رنگ کردن زیاد مو، اظهارکرد: رنگ کردن مداوم مو موجب بروز عارضههای زیادی در سال‌های بعد مانند شکسته شدن مو، قرمزی و در مواقع حاد موجب ریزش موی سر خواهد شد.

 

توصیه میشود رنگ مو را در فاصلههای زمانی حداقل چهار ماهه استفاده کرد و حتما هنگام خرید از مراکز معتبر تهیه شود.وی افزود: با تغذیه سالم میتوان سلامت موهای خود را چند برابر کرد. پروتئین نقش مهمی در حفظ سلامت موها دارد، تارهای مو از پروتئین تشکیل شده و بنابراین موهای شما برای رشد به پروتئین کافی نیاز دارند.

 

البته پروتئین تنها ماده مغذی مورد نیاز موها نیست و شما به آهن، ویتامین E و مواد معدنی مانند مس و منیزیم نیز نیاز دارید.این متخصص پوست و مو با اشاره به تاثیر ویتامین D در سلامت مو گفت: میتوانید برای افزایش سلامت موهای خود، ویتامین D را از طریق مصرف شیر، آب پرتقال و حبوبات دریافت کنید و در صورت نیاز با مشورت پزشک از مکملهای مربوط به آن استفاده کنید.

 

امیدیان افزود: کاهش وزن به ویژه کاهش وزن سریع با رژیم غذایی بسیار محدود میتواند یکی از دلایل اصلی ریزش مو باشد.