پارس ناز پورتال

نکاتی مربوط به بازاریابی و شراکت با افراد

نکاتی مربوط به بازاریابی و شراکت با افراد

نکاتی مربوط به بازاریابی و شراکت با افراد 

شما می توانید با بازاریابی موفق تمام مجموعه را به سمت موفقیت سوق دهید. نقطه نهایی هر مجموعه که به آن متکی است بازاریابی می باشد. آیا شما هم به دنبال یافتن روشی برای افزایش توانایی‌های خودتان در عرصه بازاریابی هستید؟ شراکت در بازاریابی راه و روشی قوی و اثربخش برای قرار گرفتن در معرض دید مشتریانی است که در غیر این صورت ممکن است به هیچ با آن‌ها در ارتباط نباشید.

 

در این استراتژی باید روش‌هایی را پیدا کنید که از طریق آن‌ها نیروهای بازاریابی و فروش خود را همگام و همراه با نیروهای بازاریابی و فروش سازمان‌ها و بخش‌های دیگر قرار دهید و از هم‌افزایی ایجادشده به نفع خود بهره ببرید.به نظر می‌رسد در حال حاضر در عرصه بازاریابی و فروش به دلیل محدود منابع علاقه‌مندان بسیاری برای خود دارد.

 

در این رابطه باید به این موضوع توجه داشت که کسب‌وکارهای مختلف به‌راحتی می‌توانند شراکت و همکاری بسیار موفق و اثربخشی باهم داشته باشند، اما نکته مهم در این رابطه این است که شکل دادن به این همکاری نیازمند زمان و کار و تلاش زیادی است. چراکه شراکت اصولاً در هر زمینه و نه‌تنها حوزه بازاریابی در کوتاه‌مدت اثرات چندانی نداشته و خودش را به‌خوبی نشان نمی‌دهد.

 

اصلاً ببینیم شراکت در بازاریابی یعنی چه؟
شراکت در بازاریابی شامل دو یا چند شرکت، متخصص حرفه‌ای یا فروشنده می‌شود که دارای چشم‌اندازهای مشترک، نیازهای مشابه و در صورت امکان خدمات مکمل هم باشند. سپس این مجموعه‌ها باید نیروهای خود را برای امر بازاریابی و فروش باهم یکپارچه سازند که اغلب در داخل یک بخش مشخص و معین از بازار یا برای چشم‌اندازهای مشخصی انجام می‌پذیرد.

 

البته باید توجه داشت که این موضوع به معنای از دست رفتن هویت اصلی هر یک از دو طرف نیست و هر یک به‌طور مجزا هم به فعالیت بازاریابی و فروش خود خارج از زمینه‌ها موردتوافق برای بازاریابی و فروش خود ادامه می‌دهند.

 

شراکت
فعالیت‌های بازاریابی موردبحث در اینجا عبارت‌اند از:
– تهیه محتوای بازاریابی به‌صورت مشترک
– برقراری تماس‌های مشترک بازاریابی
– ارجاع دادن مشتری
– در صورت امکان ترکیب کردن خدمات، استعدادها و منابع برای ایجاد مجموعه خدمات جدید

 

یک مثال از یک شراکت و همکاری درزمینهٔ بازاریابی و فروش می‌تواند شامل یک حسابدار، وکیل مدنی، برنامه‌ریز و مشاور مالی و نماینده بیمه باشد. با ترکیب کردن نیروها، هر یک از افراد بدون به خطر افتادن منابع، حداقل در سطح تئوری با یکدیگر همکاری و راهنمایی داشته باشند، بدون آنکه رقابت،

 

حسادت یا تعارضی باهم داشته باشند و درعین‌حال در معرض دید مشتریان بیشتر قرار بگیرند و ارجاع بیشتری از طرف یکدیگر دریافت کنند.

 

به چه چیزی همکاری و مشارکت در عرصه بازاریابی گفته نمی‌شود
یک همکاری و مشارکت در بازاریابی در عمل یک‌راه حل ساده و سریع برای رفع مشکلات فروش نیست، همچنین راهی برای حذف انبوه مسائل و مشکلات موجود در عرصه بازاریابی و فروش هم نیست.

 

هرچند که موضوع شراکت اغلب فقط و فقط برای شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ انجام‌شده و به‌صورت عمومی مطرح می‌شود، اما برای شرکت‌های کوچک‌تر هم ترکیب نیروها و منابع به‌منظور افزایش میزان دسترسی دو طرف به مشتریان بیشتر امکان‌پذیر است، به شکلی که در این نوع فعالیت این افراد فعالیت‌هایی را در کنار یکدیگر انجام می‌دهند

 

که به‌صورت تنها انجام دادن آن‌ها برایشان امکان‌پذیر نبوده است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که در امر شراکت در بازاریابی هر طرف که تصور کند می‌تواند بدون کمک کردن به دیگری منافع قابل‌توجهی برای خود کسب کند، خیلی زود خود را تنها می‌بیند.

 

در امر شراکت توجه به چند نکته ضروری است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنم:

1- شریک شما در تعریف اعتبار و جایگاه شما کمک می‌کند

این یعنی اینکه به‌هرحال به‌صورت خوب یا بد هر دو طرف از یکدیگر تأثیر می‌گیرند، یعنی امکانات آن‌ها محدود می‌شود یا توسعه می‌یابد، پس در انتخاب مجموعه موردنظر دقت و توجه بسیار زیادی باید اختصاص داده شود.

 

پس اگر آغازکننده این رابطه شما هستید، بدانید تا زمانی که توپ در اختیار و در زمین شماست، در انتخاب کردن شریک خود از آن استفاده کنید و به دنبال شریکی باشید که اعتبار و بازار فعلی آن‌ها چیزی باشد که در آینده در پی کسب آن هستید.

 

2- در این همکاری دو طرف خواهان دریافت ارزش‌های واقعی از یکدیگر هستند
اگر در مرحله قبل توپ در ابتدا در زمین شما بود، پس توجه کنید که در این مرحله توپ باید در زمین طرف مقابل باشد و اگر برای این شراکت به دنبال شرکت معتبر و بزرگی رفته‌اید، توجه کنید که آن‌ها پیش از سود رساندن به شما، یا فروش محصولات شما خواهان دیدن سود و مزیتی از طرف شما هستند.

 

در یک‌کلام، اول می‌خواهند شما در امر تبلیغات و فروش قدم مثبتی برای آن‌ها بردارید، تا بعدازآن قدمی برای شما بردارند.

 

3- تعهد به طرفین کلید اصلی است
بازهم به دلیل اینکه در مرحله انتخاب‌کننده شما بوده‌اید و طبیعتاً مجموعه بهتر و موفق‌تر از خودتان را انتخاب کرده‌اید، باید به یاد داشته باشید که ادامه این همکاری لزوماً نیازمند تعهد و احساس مسئولیت شما به این شراکت است. یعنی حداقل در ابتدا کار باید بخش عمده‌ای از کار بر عهده شما قرار داشته باشد.

 

به عبارتی ممکن است با افرادی در ارتباط باشید که از ایده همکاری با شما استقبال کنند، اما طبیعتاً به دیده شک به آن می‌نگرند و این شما هستید که برای جلب اعتماد آن‌ها تا مدتی این توپ را حمل کنید و نشان دهید که نسبت به این شراکت و برآوردن نتایج موردتوافق احساس مسئولیت دارید.

 

یک‌راه سریع و آسان در این رابطه، آماده داشتن چند مشتری از قبل و معرفی آن‌ها در مرحله اول شراکت به‌طرف برای جلب اعتماد و اطمینان آن‌هاست؛ چراکه عموماً هیچ‌چیز به‌اندازه یک فروش در ابتدای راه نمی‌تواند نظر طرف مقابل را به حس تعهد و مسئولیت شما جلب کند. همچنین توجه داشته باشید

 

که بسیاری از موارد همکاری و شراکت پس از مدتی به دلیل ایجاد انتظارات غیرمسئولانه و غیرواقعی در ابتدا کار بر هم می‌خورد. بازهم یادآوری می‌کنم که اگر به دنبال راه‌حلی برای جبران فروش و راهی ساده برای توسعه بازاریابی یا دریافت کردن ارجاع از طرف مقابل هستید، شراکت راه‌حل شما نیست.