پارس ناز پورتال

نوزادی با سه والدین به دنیا آمد +عکس

نوزادی با سه والدین به دنیا آمد +عکس

نوزادی با سه والدین به دنیا آمد +عکس

این تولد که کاملا هم قانونی است به خاطر وجود عیب در ژن یکی از والدین اصلی انجام شده است و فرزند هم سالم است. برای اولین بار در جهان یک نوزاد با DNA سه والدین زیستی به دنیا آمد. این پسر پنج ماهه اولین نوزادی است که با استفاده از این تکنیک جدید متولد شده.

 

این تکنیک جدید و بحث‌برانگیز کمک می‌کند والدینی که جهش‌های ژنتیکی کمیاب دارند، فرزندان سالم به دنیا بیاورند. این تکنیک فقط در بریتانیا به طور قانونی تایید شده است.«ابتصام شعبان» و «محمود حسن»، والدین اردنی این نوزاد پنج ماهه به نام «ابراهیم حسن»، توسط یک تیم آمریکایی در مکزیک تحت درمان قرار گرفتند.

 

به گزارش پارس ناز مادر این نوزاد ژن‌های سندروم لی را در خودرش دارد. این بیماری یک اختلال مرگبار است که بر رشد دستگاه عصبی تاثیر می‌گذارد. ژن‌های این بیماری در DNA میتوکندری قرار دارند. میتوکندری انرژی سلول‌های ما را تامین می‌کند و ۳۷ ژن دارد که از مادرهایمان به ما به ارث می‌رسند. این ژن‌ها از اکثر DNA ما که در هسته هر سلول قرار دارند، مجزا هستند.

نوزادی با سه والدین به دنیا آمد +عکس

حدودا یک چهارم میتوکندری شعبان، مادر او، این جهش بیماری‌زا را دارند. با اینکه او خودش سالم است، اما سندروم لی عامل مرگ دو فرزند اول او بوده است. به همین دلیل، این زوج از «جان ژنگ» و تیمش در مرکز باروری «نیو هوپ» کمک خواستند.

 

پزشکان در این مرکز تکنیکی به نام spindle nuclear transfer را انجام دادند. طی این فرایند پزشکان هسته یکی از تخم‌های مادر را برداشته و درون یک تخم اهدا شده قرار دادند که هسته‌اش برداشته شده بود. سپس تخم حاصل را بارور کردند. سپس یک رویان در مادر نوزاد کاشته شد و نه ماه بعد ابراهیم به دنیا آمد.

 

وقتی پزشکان ابراهیم را برای سندروم لی آزمایش کردند، پی بردند که میتوکندری او کمتر از یک درصد از آن جهش ژنتیکی را در خود داشت. ابراهیم به طور مرتب تحت نظارت پزشکان قرار گرفت تا آنها اطمینان حاصل کنند که سطح این جهش ژنتیکی پایین می‌ماند. معمولا ۱۸ درصد میتوکندری باید تحت تاثیر این جهش ژنتیکی باشد تا مشکلی ایجاد شود.

 

دی جی کالا مگ