پارس ناز پورتال

نرم افزار جالب موبایلی برای نابینایان

نرم افزار جالب موبایلی برای نابینایان

نرم افزار جالب موبایلی برای نابینایان 

این برنامه می تواند بینایی دیگران را به نابینایان قرض دهد و افراد بینا آنچه را که می بینند به نابیناها خواهند گفت. محققان دانمارکی یک اپلیکیشن جدید طراحی کرده‌اند که کاربران با آن می‌توانند بطور موقت، بینایی خود را به دیگران وام دهند.اساس این نرم‌افزار که “چشم من باش” (Be My Eyes) نام دارد، بر دوربین ضبط و پخش همزمان تصویر ساخته شده است.

 

به گفته سازندگان، این اپلیکیشن به نابینایان کمک می‌کند کارهایی انجام دهند که تاکنون قادر به انجام آن نبوده‌اند.آن هنسن، در ۱۰ سالگی دچار اختلال در بینایی شد و پزشکان به او گفتند بینایی خود را کاملا از دست خواهد داد. هنسن اکنون ۵۰ ساله و یک روان درمان است.

 

وی از خانه با بیماران خود در ارتباط بوده و از نرم افزار “چشم من باش” استفاده می‌کند که برای جبران فقدان بینایی، او را به شبکه ای از امدادگران داوطلب آنلاین وصل می‌کند.این کمک‌های ساده روزانه به هنسن مثلا وقتی می‌خواهد دمای اجاق گاز را تنطیم کند، زندگی وی را آسان کرده است. برای مثال هنسن از این اپلیکیشن برای اطمینان از آماده بودن غذا با کمک کاربران بینا استفاده می‌کند.

 

هانس یورگن، موسس این نرم افزار نیز مبتلا به آتروفی بافت‌های شبکیه است که موجب اختلال شدید در بینایی می‌شود. وی اظهار امیدواری کرده که این اپلیکیشن بتواند به عده زیادی از نابینایان تجربه دست اولی برای کمک بدهد.

 

یورگن گفت: هدف ما این است که فاصله‌ها را کم کنیم و شاید کارها را برای مردم آسان‌تر کنیم. اگر در خیابان با فرد نابینایی روبرو شوید معمولا می‌پرسید از دست من کمکی بر می‌آید. این هم کاری شبیه آن است.به گفته سازندگان، درخواست آن‌ها برای دریافت کمک با استقبال بسیار همراه بوده است.

 

بیش از ۴۰۰ هزار نفر برای مشارکت در شبکه امدادگران و وام دادن بینایی خود ثبت نام کرده‌اند. تصویر نابینا، مثلا هنگام انتخاب فرم درست از یک پوشه یا کنترل تاریخ انقضای شیر به صورت تصادفی به شبکه امدادگران ارسال می‌شود تا اولین امدادگر در دسترس به این درخواست وصل شود.

 

بنا به آمار داده شده سازندگان، در حال حاضر برای هر نابینا ۱۲ تا ۱۳ دواطلب در فهرست موجود است.دانلود نرم افزار Be My Eyes روی سیستم عامل اپل و اندروید رایگان است.