پارس ناز پورتال

نخود و خواص ضد سرطانی آن را بشناسید

نخود و خواص ضد سرطانی آن را بشناسید

نخود و خواص ضد سرطانی آن را بشناسید 

حبوبات جدا از نقش تغذیه ای سالمی که برای ما دارند می توانند برای جلوگیری از بیماری هایی مانند سرطان نیز مفید باشند. پس حبوبات مخصوصا نخود را در رژیم غذایی خود بطور مداوم مصرف کنید. نخود حاوی ویتامین B5 است که داروی ریزش مو است و حتی در گذشته نیز نخود را آسیاب می‌کردند و برای رویش مو و جلوگیری از ریزش آن روی سر قرار می‌دادند.

 

 یک کارشناس تغذیه معتقد است، نخود برای پیشگیری از پوکی استخوان و سرطان‌های زنانه در زنان یائسه بسیار مفید است.مریم شیرمستی، نخود را یکی از حبوبات کمتر شناخته شده دانست که چون مردم اطلاع دقیقی از خواص آن ندارند، کمتر نخود مصرف می‌کنند.

 

وی با اشاره به پروتئین سرشاری که در نخود وجود دارد، اظها کرد: نخود حاوی بیشترین پروتئین‌های گیاهی است و اگر در کنار نان و غلات مصرف شود، پروتئین آن 100 درصد کامل خواهد شد.به گفته این کارشناس تغذیه، نخود حاوی ویتامین B5 است که داروی ریزش مو است و حتی در گذشته نیز نخود را آسیاب می‌کردند و برای رویش مو و جلوگیری از ریزش آن روی سر قرار می‌دادند.

 

شیرمستی ویتامین B موجود در نخود را نیز برای تقویت اعصاب مفید دانست.وی افزود: نخود حاوی ماده “فیتواستروژن” است که می‌تواند برای کاهش علائم یائسگی خصوصا گرگرفتگی موثر باشد و از پوکی استخوان و سرطان‌های زنانه در زنان یائسه جلوگیری کند.

 

این کارشناس تغذیه به خاصیت ضد اسهال نخود نیز اشاره کرد و ادامه داد: به علاوه نخود به دلیل پروتئین بسیار بالایی که دارد برای عضله سازی مفید است.

 

شیرمستی یکی از دلایل عدم گرایش به نخود را نفاخ بودن آن دانست و تصریح کرد: اگر نخود را 24 ساعت در آب نگه داریم و چند بار آب آن را عوض کنیم از نفاخی آن کاسته می‌شود، همچنین هنگام پختن نخود اگر به آب آن زیره و یا نعناع خشک اضافه شود باز هم نفخ نخود گرفته خواهد شد.

 

وی معمولی ترین شیوه مصرف نخود را طبخ فلافل عنوان کرد که چون تبلیغ می‌شود که فلافل در روغن غیرمناسب سرخ می‌شود، مردم نیز کمتر به سمت فلافل می‌روند.این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: استفاده از فلافل‌های خانگی، کوکوهای نخود و همچنین آبگوشت از راه‌های مناسب مصرف نخود است و حتی مصرف نخود بو داده نیز همین خواص را دارد.

 

شیرمستی معتقد است، حتی شیرینی‌های نخودی هم به میزانی خواص نخود را برای بدن همراه دارند.